בדיקה לחיזוי התקפי לב

(0)
לדרג

מחקר חדש מציג בדיקה שנועדה לסייע בחיזוי התקפי לב בעתיד הקרוב; לפי המחקר, חלה עלייה או ירידה משמעותית בביטוי 11 גנים בחולים עם התקף לב

מאת: ד"ר עמית עקירוב

קרדיולוגים טובים מאוד בזיהוי חולים בסיכון לאוטם חד של שריר הלב (התקף לב) ואבחון תסמונת כלילית חדה, אך אין להם כלים רבים לנבא מתי יופיעו אירועי לב קשים אלו. בדיקה חדשה נועדה לזהות התקפי לב קרבים, על מנת לאפשר לרופאים להתערב לפני התפתחות נזק לשריר הלב, מצויה בשלבי פיתוח.

במחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Future of Genomic Medicine, השתתפו 23 חולים עם אוטם חד של שריר הלב, בני 18-80, לאחר בדיקת אנגיוגרפיה כלילית. קבוצת הביקורת כללה 22 מבוגרים בריאים בני 18-35 שנים ללא היסטוריה של מחלה כרונית. הם בחנו את הביטוי הגנטי של התקף לב בדם החולים, בהשוואה לדגימות הדם של השמתתפים הבריאים.

כצפוי, בתאים בזרם הדם מחולים עם אוטם חד של שריר הלב תועדה עלייה בביטוי הגנים במסלולי יצירת קריש דם ודלקת, אך זהו אינו ממצא מדעי חדש. החוקרים ביקשו להגיע למצב שבו ניתן יהיה לזהות איזה שילוב ספציפי של גנים ו/או דפוס ביטוי גנטי מנבא אירוע לב.

מהתוצאות עלה כי חלה עלייה או ירידה משמעותית בביטוי 11 גנים בחולים עם התקף לב, בהשוואה למשתתפים הבריאים. לפאנל הבדיקות הייתה יכולת מושלמת לאבחן את ההתקפים. החוקרים הופתעו מהתוצאות ולכן חזרו וגייסו 25 מתנדבים בריאים נוספים, בנוסף ל-23 החולים עם אוטם חד של שריר הלב. באמצעות המודל שכלל 11 גנים הם הצליחו לחזור על התוצאות עם יכולת דיוק גבוהה לניבוי אירועים קרבים.

במודל שכלל שבעה גנים היה מעט פחות מוצלח כאשר נבחן במדגם שלישי של חולים עם מחלה כלילית יציבה. כשני שליש מהביקורות השלימו בעבר צנתור כלילי עם הכנסת תומכנים או ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים ורבע אובחנו עם פרפור פרוזדורים. במקרה זה הנתונים עדיין היו מרשימים, אך מעט פחות מובהקים.

ד"ר עמית עקירוב רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה וצנתורים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום