בשורת איוב: רחמו על השליח

(0)
לדרג

מחקר אמריקאי מגלה כי מטופלים אכן מעריכים פחות אונקולוגים שמוסרים להם בשורות רעות, וסבורים שיש בהם פחות חמלה מרופאים המבשרים בשורות טובות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

להרוג את השליח? לעתים קרובות נאלצים אונקולוגים לבשר למטופליהם בשורות איוב על התקדמות המחלה הממארת, על היעדר תרופות, או על מצב שבו כל התערבות נוספת עלולה לגרום יותר נזק מתועלת. גם רופאים הם בני אדם, וחלקם חוששים מאוד מההתמודדות הנפשית ומהתדמית הרעה שתיווצר אצל המטופל בעקבות זאת. ממחקר אמריקאי חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת JAMA Oncology עולה כי ייתכן שחשש זה אכן מוצדק.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להשוות תחושות המטופלים בנוגע לחמלה שמפגינים לדעתם הרופאים, על סמך סרטונים המציגים מסרים אופטימיים ופסימיים של הרופאים.

המחקר, שנערך במרכז לטיפול בסרטן ביוסטון, טקסס, כלל מבוגרים דוברי-אנגלית עם ממאירות מתקדמת, שהבינו את אופי המחקר וחתמו על טופס הסכמה מדעת. השחקנים והמטופלים לא היו מודעים למטרת המחקר והחוקרים לא היו מודעים לסרטון שבו צפו המטופלים. מאה משתתפים צפו באופן אקראי בשני סרטונים בני כארבע דקות, שהציגו רופא הדן באפשרויות הטיפול עם חולה עם ממאירות מתקדמת (מסר אופטימי יותר לעומת מסר פחות אופטימי). שני הרופאים השתמשו במספר זהה של ביטויים המבטאים חמלה, והיו בתנוחה זהה. לאחר צפייה בכל סרטון, המשתתפים השלימו הערכות, כולל שאלון PAQ (Physician Compassion Questionnaire).

החוקרים בדקו כיצד תפסו החולים את האופן שבו הביע הרופא חמלה, בסרטונים עם מסרים אופטימיים לעומת פסימיים. החולים דיווחו על מדדי חמלה טובים יותר משמעותית לאחר צפיה בסרטון הודיאו עם העברת מסר אופטימי יותר, בהשוואה לסרטון הפחות אופטימי. החוקרים זיהו רצף השפעה לטובת הסרטון השני במדדי החמלה ובהעדפת הרופאים. הם זיהו תפישת חמלה גבוהה יותר בנוכחות אמון רב יותר במקצוע הרפואי, ללא תלות בסוג המסר: 63 מהחולים שצפו במסר האופטימי יותר דירגו את הרופא כאמין, זאת לעומת 39 מהחולים שצפו במסר הפחות אופטימי. המטופלים דיווחו על דרגת חמלה גבוהה יותר והעדיפו יותר את הרופאים שהעבירו מסר אופטימי יותר. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים בכל הנוגע לתוכן מסרים פחות אופטימיים במטרה לתמוך באנשי צוות רפואי הנדרשים להעברת בשורות פחות אופטימיות.

בואו לדבר על זה בפורום תמיכה לחולי סרטן ובני משפחותיהם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום