בקרוב? תרופה שמעכבת אלצהיימר

(0)
לדרג

תקווה לחולי האלצהיימר? על מחקר סביב תרופה חדשה שמצליחה לדכא ולעכב את התפתחותה הטבעית של המחלה

מאת: פרופ' נתן בורשטיין

תקווה חדשה לחולי האלצהיימר? מחקר שפורסם בצרפת לאחרונה ומומן על ידי חברת התרופות האמריקאית Biogen, בדק ומצא כי תרופה חדשה בשם "אדוקאנומאב" מצליחה לדכא ולעכב את התפתחות מחלת האלצהיימר, ומונעת את הידרדרותם של החולים.

מחלת האלצהיימר היא מחלה ניוונית של תאי המוח, הגורמת לאובדן זיכרון ולאובדן ריכוז, לפגיעה ביכולת החשיבה, הלמידה והתקשורת, וכן גורמת למותם של החולים בה, בדרך כלל תוך עשור מרגע הופעתה.

האם יש גורמי סיכון למחלה?

על אף ההתקדמות הרבה בחקר המחלה, הגורמים לה הם עדיין בגדר אתגר עבור המחקר הרפואי. מחלת האלצהיימר מתאפיינת בשקיעה והצטברות של חומרים שונים, למשל של חלבון הנקרא ביתא עמילואיד ושל חלבון הנקרא TAU בתוך תאי המוח, מחוצה להם, וסביב כלי הדם המספקים אותו. הגוף לא מצליח לפנותם, מזהה אותם כגורמים זרים ומעורר תגובה חיסונית נגדם. ככל הנראה אין גורם אחד שמתחיל את התהליך, אלא מדובר בצירוף של מספר גורמים, כשלכל אחד מהם השפעה קטנה. בשנים האחרונות אותרו גורמים הקשורים לביטוי של המחלה. חלקם גנטיים, חלקם סביבתיים. למשל רמה גבוהה של שומנים בדם, שנובעת מדיאטה לא מאוזנת ועשירה בשומנים רוויים עשויה לגרום לפגיעה שכלית. יתר לחץ דם ועישון מגדילים אף הם את הסיכון להופעת המחלה.

מי נמצא בקבוצת סיכון ללקות במחלת האלצהיימר?

לגיל יש תפקיד ברור: בדרך כלל מחלה זו מאפיינת אנשים מבוגרים וקשישים, מגיל 60 ומעלה. עיקר הבעייתיות סביב המחלה הקשה היא ההתדרדרות המהירה שלה, שפוגעת בכל חולה באופן אינדיבידואלי - מטווח מהיר של חודשים, או בטווח איטי יותר, של שנים אחדות. אצלנו בישראל לוקים במחלת האלצהיימר למעלה מ-70 אלף חולים, וככל שתוחלת החיים עולה, כך המחלה הופכת לנפוצה יותר ויותר בקרב האוכלוסייה בעולם.

מהם תסמיני המחלה?

בשלביה הראשונים מתאפיינת המחלה בשינויי התנהגות קלים, בלבול, שכחה, פגיעה בהתמצאות, בזמן ובמרחב וכן פגיעה בזיכרון לטווח הקצר. בהמשך, ככל שהמצב מחמיר, החולה אינו מזהה את סביבתו. בשל הפגיעה ביכולת ההתמצאות לעתים הוא מאבד את דרכו, ללא יכולת למצוא בכוחות עצמו את הדרך חזרה לביתו. בשלבים המתקדמים של המחלה היא עלולה להתבטא גם בפרצי אלימות כלפי הסובבים ובפגיעה עצבית אשר עשויה להתבטא, למשל, בחוסר שליטה על הסוגרים. אבחון המחלה נעשה בהתבסס על תלונותיו של החולה, על מבחנים פסיכולוגיים ועל אמצעי דימות שונים.

כיצד פועלת התרופה החדשה?

תרופת ה"אדוקאנומאב" אמורה לדכא את יצירת מרבצי ה"עמילואידיים" במוח החולה, הגורמים למחלה. על פי המחקר שכלל כ-166 נבדקים, ככל שהוזרקה כמות גדולה יותר של התרופה לגוף הנבדקים - כך ביחס ישיר, הואט קצב התדרדרותה של המחלה. לטיפול יש תופעות לוואי מסוימות.

אותם מרבצי ה"עמילואיד-פלאק" שבהם התרופה נלחמת, נחשבים לגורם מרכזי בבעיה הפתולוגית שגורמת מחלת האלצהיימר. התרופה, למעשה, לא "פותרת" את הסימפטומים של המחלה, אלא פועלת למניעת התדרדרותה באופן משמעותי. התדרדרות זו היא ההליך הטבעי של הכרונולוגיה של המחלה.

מכאן שתרופה חדשה זו, אם וכאשר תוכיח את עצמה בשטח, עתידה לדכא את המשך היווצרות המחלה. זוהי גישה חדשה ומרתקת סביב הטיפול באלצהיימר, שעשויה בעתיד להאריך את החיים של החולים בה. יש לציין כי מחקר זה הכה גלים ועורר עניין של ממש בתחום הרפואה הנוירולוגית מאז שפורסם, אך עדיין נמצא בשלבים ראשוניים מאוד.

למי מתאימה התרופה החדשה?

מדובר על חולי אלצהיימר בכל שלב, שבמוחם זוהה חומר ה"עמילואיד-פלאק" הגורם למחלה - ממצא שהוכח באמצעי הדמייה מתוחכמים מאוד, שאינם דווקא נמצאים ברשותנו כאן בישראל.

פרופ' נתן בורנשטיין הוא יור האיגוד הנוירולוגי ומנהל היחידה לשבץ מוח, מחלקה נוירולוגית, מרכז רפואי תא

בואו לדבר על זה בפורום אלצהיימר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום