מיגרנה: לא רק כאב ראש

(0)
לדרג

1 מ-8 אנשים צפוי לסבול מהתקפי מיגרנה, שכוללים כאבי ראש, אך גם רגישות לאור וקול וכן בחילות והקאות. מהם הגורמים הנפוצים למיגרנה? ובאילו תרופות ניתן להיעזר?

מאת: מערכת zap doctors

מיגרנה היא הפרעה של כאב ראש חזק, אשר נמשך במידה ולא מטפלים בו, בטווח של בין ארבע שעות לבין שלושה ימים. כאב ראש חריף זה גורם להשבתה של הפעילות היום-יומית ופוגע באיכות החיים בצורה משמעותית. בזמן התקף מיגרנה ישנן תופעות גופניות נוספות פרט לכאב הראש - ובהן הקאות, רגישות יתר לסביבה: לאור, לרעש של רחוב, דיבורים או טלוויזיה; ולעתים אף רגישות לריחות.

מחלה זו גורמת לחולה בה לרצות להיות מבודד בזמן התקף ומביאים אותו למצב של הסתגרות, דיכאון ועצבנות.

קיימים שני סוגי מיגרנות: מיגרנה ללא אורה, שהיא הסוג השכיח יותר, בעלת תדירות גבוהה יותר של התקפים באוכלוסייה; ולעומתה - מיגרנה עם אורה, המאפיינת רבע מסובלי המיגרנה וכוללת תסמינים מקדימים, עוד טרם הופעת כאב הראש עצמו. תסמינים אלה מתבטאים בהפרעות נוירולוגיות בראייה, כגון סינוור או היעלמות חלקית של שדה הראייה, שיתוק או הפרעה בדיבור אשר עלולים להימשך כחצי שעה, לצד תסמינים נוספים, המופיעים עוד טרם כאב הראש עצמו.

מהי שכיחות המיגרנה בעולם?

12 אחוז מאוכלוסיית העולם סובלים ממיגרנה, אך נשים סובלות ממיגרנה פי 3 יותר מגברים, מסיבות שאינן ברורות למחקר הרפואי, אך ככל הנראה קשורות בשינויים הורמונליים.

מיגרנה עלולה להופיע בכל גיל, אבל פוגעת בעיקר בגילאי 12-40. תדירות ההתקפים הממוצעת עומדת על התקף אחד בחודש, אך חלק גדול מהחולים סובלים ממספר התקפים בחודש. אצל המטופלים הקשים, ההתקפים מופיעים אף מספר פעמים בשבוע, מה שגורם לפגיעה קשה באיכות החיים.

מה גורם למיגרנה?

להופעת המיגרנה יש בסיס גנטי, אך מדובר במחלה שהיא ככל הנראה רבת משתנים. לכן, גם אם קיים בסיס גנטי למחלה, לא תמיד היא תבוא לידי ביטוי. כמו כן, קיומו של המרכיב הגנטי איננו מבטא את תדירות המיגרנה.
כלומר: אין לדעת האם אדם אשר סובל ממיגרנה, בעקבות הגנטיקה שלו, יסבול ממנה אחת לשבוע, או רק אחת לחודש.

גורמים נוספים אשר משפיעים על התפתחות המיגרנה הם מחזור חודשי בנשים, עודף או חוסר בשינה, שינויי מזג אוויר, נטילת גלולות למניעת הריון, ופקטורים סביבתיים כגון רעש מוגזם, וריחות חזקים, פספוס או דחיית ארוחות, אווירה של לחץ .

כיצד מטפלים במיגרנה?

מיגרנה היא מחלה דלקתית והיא למעשה מבטאת דלקת כימית בכלי הדם של המוח, אשר נגרמת בעקבות פעילות עצבית לא תקינה. הטיפול במחלה מיועד להפסיק את הדלקת ואת התסמינים אשר מלווים אותה.

טיפול מוצלח בהתקף מיגרנה הוא כאשר המיגרנה והתופעות הנלוות לה מוקלות באופן משמעותי, תוך כשעה - וכאשר תדירות התקפי המיגרנה פוחתת, ועומדת על פחות מהתקף אחד בחודש, אתו ניתן להתמודד בעזרת הטיפול.

מה בנוגע לתרופות נגד מיגרנה?

הטיפול במיגרנה תלוי בתדירות שלה. יש טיפול תרופתי אשר נועד לעצור את ההתקף עצמו, ויש טיפול מונע אשר מטרתו למנוע את הופעתם של התקפים עתידיים. הטיפול השכיח ביותר הוא טיפול מהסוג הראשון, שניתן על פי עוצמת הכאבים.

כיום הגישה כלפי טיפול בכאב בעולם גורסת כי יש להעניק למטופל טיפול מקסימלי על פי עוצמת הכאב שלו, כאשר המטופל עצמו הוא זה שקובע את עוצמת הטיפול. במקרים בהם מדובר בהתקף קל עד בינוני - ניתן להשתמש בכל משכך כאבים. נמצא כי התרופות המשולבות הן התרופות היעילות ביותר. התרופות המשולבות מבוססות על שלושה מרכיבים: פרצטמול, אספירין וקפאין, דוגמת התרופה אקסדרין. השילוב של שלושת המרכיבים האלו יחד נמצא כיעיל יותר מאשר תרופות המתבססות על כל מרכיב בנפרד. במקרים של התקפים קשים מומלץ להשתמש בתרופות ספציפיות לטיפול במיגרנה (טריפטנים).

ייעוץ רפואי בהכנת הכתבה: ד"ר אמנון מוסק, סגן מנהל המחלקה לנוירולוגיה, מנהל המרפאות הנוירולוגיות ואת המרפאה לכאבי ראש ולהעצמה גופנית, במרכז הרפואי תל אביב סורסקי

בואו לדבר על זה בפורום מיגרנה וכאבי ראש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום