סוכרת: מוטיבציה לשינוי

(0)
לדרג

חולי סוכרת נדרשים להתמודדות יום-יומית קשה: תזונה נכונה, נטילת תרופות במועד והקפדה על פעילות גופנית. טכניקות הרגעה ודמיון חיובי עשויים לסייע לכוח הרצון

מאת: טל שקד וענת טימין

המסע של כולנו מורכב מאינספור סיטואציות, אתגרים ולחצים, חלקם תלויים בגורמים חיצוניים, דוגמת המצב הביטחוני, חלקם מושפעים יותר מהגורמים האישיים: ילדים, משפחה, התפתחות אישית, חרדה לבריאות - ועוד רבים.

עד כמה משפיע אורח החיים על מצב הסוכרת?

בחייהם של סוכרתיים רבים, במיוחד בקרב בני הגיל השלישי, שינוי באורח החיים מהווה התמודדות הנמשכת יום יום, שעה שעה - עם איזון רמות הסוכר בדם. איזון הסוכרת מושפע מגורמים רבים - ובהם: תזונה נכונה, נטילת תרופות, שמירה על כושר גופני והסתגלות לאורח חיים בריא.

לצורך כך, יש חשיבות רבה לבחינת האספקטים השונים ומתן טיפול מותאם ואישי לסוכרתי, הכולל מעטפת רחבה ובה התייחסות לפן הרגשי-נפשי לאיזון ומניעת התפתחות סיבוכי סוכרת.

מהי השפעתן של טכניקות הרגעה על מצב הסוכרת?

היות והשליטה בתזונה וברמות הסוכר חיונית - ומשליכה על המשך תפקודם הבריא של הסוכרתיים, קיימות טכניקות מרגיעות רבות, אשר יכולות לסייע בשמירה על איזון הסוכרת. רבות מהטכניקות הללו מתרכזות בנו, בכל אחד ואחת מאיתנו, ובמוטיבציה שלנו לשנות.

אצל רובנו, ברירת המחדל היא לא לעשות שינוי, אלא להישאר ב"אזור הנוחות". אך למעשה, אם רק נחליט שאנחנו רוצים לשנות, נאסוף את המוטיבציה ונהיה בטוחים בדרכנו, המשך הדרך תהיה ברורה ופשוטה הרבה יותר. הצעד השני אשר מהווה אתגר הוא להפוך את מה שאנחנו "נדרשים לעשות" - לחוויה מעצימה, מחזקת ואף מהנה. השימוש במוטיבציה ליצירת הרגלים חדשים, כלים אישיים וטקטיקות חדשות, יכול להפוך להיות חלק משגרת חיינו.

מהיכן נביא מוטיבציה?

1. מקדו את עצמכם - והבינו לאיזה כיוון אתם רוצים ללכת.

2. דמיינו את העתיד - הנעה למחויבות באמצעות התבוננות, שאילת שאלות וחקירה עצמית.

3. הפכו כל מכשול להזדמנות - ראו בכל מכשול הזדמנות להתפתחות.

4. זכרו כי חוסר התרגלות לדברים חדשים מוביל להמשכיות בהרגלים הישנים.

אחד הצעדים הראשונים שמרבית הסוכרתיים מסוג 2 נדרשים לבצע, הוא שינוי באורח החיים - בעיקר בתזונה. גם כאן, ישנם כמה טיפים שיסייעו לכם לבצע את השינוי בקלות יחסית ועם הרבה כוח רצון.

1. השתדלו לקחת אתכם נשנוש בהישג יד: פרי, יוגורט, חטיפי גרנולה וכדומה. אלה יסייעו לכם להימנע מצריכת דברי מאפה, מזון מהיר או כעכים עשירים בקלוריות ובעלי ערך תזונתי נמוך.

2. השתדלו לשלב ירקות ופירות ביום-יום שלכם, במקום לקנח עם משהו מתוק (לדוגמה: עוגיות) - קנחו עם סלט פירות. העדיפו מים על משקה ממותק.

3. השתדלו לאכול לאט יותר וכמויות קטנות יותר. עם זאת, אל תעצרו את עצמכם מלאכול. אכילה בתדירות גבוהה עשויה לעזור לנו להוריד במשקל, מאחר ואכילת ארוחות גדולות עם הפרש שעות גדול יחסית גורמת לרעב ועלולה להאט את קצב חילוף החומרים.

לסיכום: ההזדמנות לשינוי טמונה בידיכם - והמחסום להצלחתכם האישית הוא לאו דווקא היעדר כוח הרצון, אלא האמונה המוטעית שכוח הרצון מהווה מפתח יחיד לשינוי. תוכלו לכוון את העתיד שלכם, באופן שונה, אחר - ואולי אפילו טוב יותר, בדרך להשגת המטרות שלכם.

טל שקד היא מאמנת אישית בתחום הבריאות, הסוכרת ואורח החיים; ענת טימין היא דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת - ממרכז DMC לטיפול בסוכרת.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום