אירוע מוחי: כמה לישון?

(0)
לדרג

לפי סקירה מקיפה שנערכה בבריטניה, שינה לאורך זמן עלולה להגביר את הסיכון לאירועים מוחיים ב-46%. גם שינה לא מספקת מסוכנת, אבל מתברר שפחות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

משך השינה קשור לסיכון לאירועים מוחיים, כך עולה ממחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Neurology. הקשר מובא בצורת האות J כששינה קצרה, וגם ארוכה מדי מהוות סיכון.

המחקר שנערך בבריטניה, כלל 9,692 משתתפים ללא היסטוריה של אירוע מוחי, שהיו בני 42-81 שנים ולקחו לחק במחקר European Prospective Investigation into Cancer-Norfolk Cohort. המשתתפים דיווחו על משך השינה בשנים 1998-2000 ו-2002-2004 וכן תועדו כל המקרים של אירועים מוחיים עד סוף מרץ 2009. לצורך הסקירה, החוקרים השלימו חיפוש בספרות הרפואית אחר מחקרים שפורסמו בנושא עד מאי 2014.

לאחר 9.5 שנות מעקב תועדו 346 מקרים של אירועים מוחיים. מהנתונים עולה קשר בין משך שינה ארוך יותר לסיכון מוגבר לאירועים מוחיים (עלייה של 46%) לאחר שנלקחו בחשבון כלל המשתנים. הקשר נותר משמעותי בקרב נבדקים ללא מחלות רקע וגם אצל מי שדיווחו על שינה טובה. הקשר עם משך שינה קצר היה קטן יותר ולא מובהק סטטיסטית.

החוקרים מדווחים על סיכון מוגבר לאירועים מוחיים בקרב נבדקים שדיווחו על שינה ארוכה לאורך תקופה ממושכת או עלייה משמעותית במשך השינה עם הזמן, בהשוואה לאלו שדיווחו על זמן שינה ממוצע לאורך זמן. נתונים אלו דומים לאלו שעלו מהסקירה המעודכנת, שהצביעה על יחס סיכון לאירוע מוחי של 1.15 עם שינה קצרה ו-1.45 עם שינה ארוכה.

לדברי החוקרים, שינה ממושכת היא גורם סיכון חשוב לאירוע מוחי עתידי באוכלוסיה בריאה.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות שינה ונחירות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום