סרטן שחלה: סיכון הורמונלי?

(0)
לדרג

סקירה חדשה מגלה קשר בין טיפול הורמונלי חליפי בגיל המעבר אחרי מנופאוזה, לעלייה במקרי סרטן השחלה, בעד 20% לעומת נשים שמעולם לא נטלו טיפול כזה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

טיפול הורמונלי חליפי מלווה בסיכון מוגבר לסרטן שחלה בנשים לאחר מנופאוזה, כך עולה מנתונים חדשים מטעם Collaborative Group on Epidemiological Studies of Ovarian Cancer, שפורסמו בכתב העת Lancet.

הסיכון הגבוה ביותר לסרטן שחלות הוא בנשים העוברות טיפול הורמונלי בהווה, עם ירידה לאחר הפסקת הטיפול והבדלים לפי סוג הגידול. ההנחה של החוקרים היא כי אם מדובר בקשר סיבתי, אזי הצפי הוא למקרה נוסף אחד של סרטן שחלות מבין כל 1,000 נשים המקבלות טיפול הורמונלי חליפי במשך חמש שנים, החל בגיל 50 בערך, ומקרה מוות אחד נוסף עקב סרטן שחלות מבין כל 1,700 מטופלות.

להערכת הקשר בין טיפול הורמונלי חליפי ובין הסיכון לסרטן שחלות, בחנו החוקרים נתונים של נשים שהשתתפו במחקרים שפורסמו ושלא פורסמו מאז 1998. הסקירה כללה 52 מחקרים, שכללו נשים לאחר מנופאוזה עם סרטן שחלות וקבוצת הביקורת כללה נשים לאחר מנופאוזה ללא ממאירות. המשתתפות הותאמו לפי גיל, מדד מסת גוף, מספר הלידות, נטילת גלולות למניעת הריון וגיל בעת מנופאוזה. בסיכומו של דבר, החוקרים אספו מידע אודות כ-21 אלף נשים לאחר מנופאוזה עם סרטן שחלות.

מהנתונים עולה כי בקרב נשים שנטלו טיפול הורמונלי חליפי, גם לפרק זמן קצר, נרשמה עלייה של 14%-20% בסיכון להתפתחות סרטן שחלות, בהשוואה לנשים שמעולם לא נטלו טיפול הורמונלי חליפי. ככל שהטיפול היה עדכני יותר כך הסיכון היה גדול יותר. במחקרים פרוספקטיביים, הסיכון הגדול ביותר תועד בנשים שנטלו טיפול הורמונלי כאשר נשאלו אחרונות, עלייה זו נותרה גם בנשים שנטלו טיפול הורמונלי חליפי במשך פחות מחמש שנים בעת האבחון של הממאירות (עלייה של כ-40%). אצל נשים שהפסיקו לאחרונה טיפול הורמונלי חליפי, אך עדיין בתוך הטווח של חמש שנים מטיפול אחרון בעת אבחון הסרטן, נרשמה עלייה של 23% בסיכון לממאירות.

ככל שמשך הזמן מהפסקת הטיפול ההורמונלי החליפי עלה, כך הסיכון לממאירות פחת, אם כי טיפול הורמונלי חליפי במשך חמש שנים לפחות עדיין לווה בעלייה של 10% בסיכון יותר מחמש שנים מאוחר יותר. הסיכון המוגבר לסרטן שחלות תואר עם טיפול הורמונלי חליפי שכלל אסטרוגן בלבד וגם עם טיפול שכלל שילוב של אסטרוגן-פרוגסטרון.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השחלה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום