סרטן הריאה: עמותה חדשה

(0)
לדרג

סרטן הריאה הוא גורם מוות מספר אחת בגברים, ומספר שתיים בנשים. אז איך זה שאנחנו יודעים עליו כה מעט? עמותה חדשה שמה לה למטרה להעלות את המודעות

מאת: מערכת zap doctors

סרטן הריאה, מכלל סוגי הסרטנים שיש, הינו גורם המוות מספר אחת אצל גברים, ומספר שתיים אצל נשים. על אף שבישראל חולים במחלה זו כ-2,000 אנשים חדשים בכל שנה, נדמה שלא מדברים מספיק על סרטן הריאה, על אופני הטיפול בו ועל מצבם הקשה של החולים. בניגוד לדעה הרווחת, סרטן הריאה אינו תוקף אך ורק אנשים שמעשנים, אלא גם אנשים צעירים ובריאים שלא עישנו מעולם. כ-20 אחוז מכלל חולי סרטן הריאה אינם מעשנים או עישנו.

שני שילה החליטה להעלות את סרטן הריאה למודעות כדי להעניק אורח חיים טוב יותר לחולים בו, וכדי ליצור רשת של תמיכה ושל מידע גם בעבור החולים וגם בעבור המשפחות והחברים - מערך התמיכה הכל כל חשוב ומהותי לכל חולה וחולה.

שילה, רופאת שיניים במקצועה וחוקרת, נתקלה במחלה מקרוב כאשר אצל בעלה בן ה-43 אובחן סרטן ריאה במצב מתקדם (4) וגרורתי לפני שלוש וחצי שנים. בעקבות הסיפור האישי הקשה, היא החליטה לעשות מעשה ולהקים את העמותה שמטרתה לעזור לעוד רבים.

"בעלי אובחן בסרטן ריאה במצב מתקדם, למרות שלא עישן מימיו. הסרטן התגלה בעקבות שיעול מתמשך, והמחלה נפלה עלינו כרעם ביום בהיר. אי אפשר לתאר את ההלם ואת הכאב הנורא שחש אדם, כשהוא מבין שהוא חולה מאוד ועתיד לא לשרוד עוד ימים רבים".

סרטן ריאה. צילום: העמותה הישראלית לסרטן ריאה
סרטן ריאה. צילום: העמותה הישראלית לסרטן ריאה

כיצד ניתן לאבחן את סרטן הריאה?

"סרטן הריאה מאובחן בדרך כלל בשלב 4, רק כאשר הסימפטומים שלו מובהקים וגלויים. אלו יכולים להיות שיעולים, או כאבי גב וראש שמתגלים לבסוף כגרורה. כשהסרטן הזה סימפוטמי - סימן שהוא נמצא כבר בשלב מאוחר. וזאת אחת הבעיות הקשות איתו - שאין לו אבחון מוקדם. כיום מנסים ליצור בעבור אלו שנמצאים בקבוצת הסיכון לחלות בסרטן הריאה, דהיינו: מעשנים כבדים, בדיקות סקר קבועות. אך אלה רק 80 אחוז מהמקרים. בעבור החולים הנוספים שחולים בסרטן זה, הגורמים לו אינם ידועים באופן מובהק".

מדוע החלטת להקים את העמותה?

"למעשה, בעלי שורד את המחלה כבר מספר שנים, בזכות העובדה שיש חידושים בתחום הריפוי, קיימות למשל תרופות חדשות שמאריכות חיים וממוקדות בסרטן זה. אבל תוך כדי ההתמודדות עם המחלה, הבנתי שצריך לעשות הכל בשביל לחפש ולמצוא האם יש מנגון למחלה - וכך גם להגיע לתרופה שמתאימה לה".

"אני במקצועי רופאת שיניים PHD ועוסקת במחקר רפואי, ולכן היה לי קל באופן יחסי להבין מה נדרש לעשות, ולהילחם בעבור הריפוי של המחלה בכל הכוח. אבל לא כל החולים והתומכים שלהם מגיעים מתחום הרפואה. לא כולם מבינים כמה חשוב לעבוד מהר, למצוא רופא שמרגישים שיש עמו תקשורת טובה, ולהשיג מענה על כל השאלות החשובות שמתעוררות".

"עם ההיחשפות להתמודדות הקשה עם המחלה, עם הטיפולים, ועם הכאב הנפשי - הבנתי שאני יכולה לעשות שינוי. החולה והסביבה הקרובה לו, משפחתו, עוברים יחד דברים מאוד קשים".

מהן מטרות העמותה לתקופה הקרובה?

"העמותה הישראלית לסרטן ריאה היא עמותה חדשה, ויש לה חזונות רבים. כעת המטרות העיקריות של העמותה היא לעזור בהנגשת מידע למשפחות, וגם לנסות ולשפר כמה שיותר את איכות החיים של המטופל. חשוב לציין כי העמותה היא גם למשפחות. הרי ברור לכל שהחולה חי עם גזר הדין הקשה שנכפה עליו. אבל גם מי שלידו עובר דברים לא פשוטים: לסייע לחולה עם תופעות הלוואי של הטיפולים, לעודד את רוחו, וכמובן - לחוות ביחד את הכאב הרגשי.
מכאן שמטרת העמותה היא לעזור לחולים וגם למטפלים".

"בשבועות האחרונים עלה לרשת אתר אינטרנט חדש מטעם העמותה, ששם לו למטרה ליצור קהילה חדשה של החולים ושל הסובבים אותם, שתשתף מידע ותהווה מערכת תמיכה.
הקמנו באתר פורומים כדי שאנשים יוכלו לשאול אחד את השני שאלות. המטפלים והחולים, מכורח נסיונם, יודעים המון אודות המחלה והטיפול בה, ולכן אנחנו יכולים לעזור למי שנקלע למצב וכל זה חדש שלו, במיוחד בנושא התרופות והטיפולים החדשים".

"גם הרופאים עצמם חווים את הדברים תוך כדי תנועה, והמטרה היא שהמידע הרלוונטי יהיה נגיש לכולם. באשר לתמיכה, מטרת העמותה היא גם לשתף את הקהילה בתחושות האישיות. אתמול, למשל, יצרה איתי קשר אישה שאמא שלה חלתה בסרטן הריאה באופן פתאומי, והיא מרגישה אבודה. אמנם אנחנו לא אונקולוגים, אבל את המענה הנפשי כל מי שחווה סיטואציה דומה יכול להכיל ולהעניק. חשוב לדעת שיש עוד אנשים שמבינים מה אתה עובר, ושיכולים לתת את החיבוק כשאתה צריך אותו. אני נמצאת במצב הזה כבר למעלה משלוש שנים, וההתמודדות לא נפסקת".

"המטרה העיקרית שלנו כעת היא לאסוף חולים ומשפחות שירשמו לעמותה, וגם לעניין את מי שיש לו יכולות להתנדב לעמותה. כל עזרה תתקבל בשמחה. באתר אנחנו פונים לגולשים במטרה להבין מה בדיוק הצרכים שלהם, וכך להמשיך וליצור מערכת תמיכה למשפחות. במקרים רבים החולים עצמם לא רוצים לראות אנשים חולים כמוהם - אבל המשפחות מאוד צריכות את זה, בין אם על ידי קבוצות תמיכה ובין אם במערך תמיכה טלפוני ובטיפולים תומכים".

"כמו כן, נדרש לייצג את החולים והמשפחות, כדי שיהיה להם קול, למשל בוועדות הסל של התרופות, וגם בזירה החברתית: להעלות את המודעות של המחלה הקטלנית. בתחילת הדרך ניסיתי להתכחש למצב, אבל מהר מאוד הבנתי שעלי להרים את הכפפה, וביחד עם פרופ' ניר פלד, שהוא האונקולוג המטפל בנו וגם אדם מדהים בפני עצמו, החלטתי לייסד את העמותה. חשוב לדעת שבשנים האחרונות, בעקבות התפשטות סרטן הריאה כמגפה, המחקר סביב המחלה בוער. לכן נעשה כל מה שנוכל כדי לעזור למי שנמצא בסיטואציה, ולמנוע מקרי מוות".

בואו לדבר על זה בפורום סרטן ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום