יום המים - מהתייבשות להרעלה

(1)
לדרג

איך נדע כמה עלינו לשתות ונזהה התייבשות? מה היא תופעת הרעלת מים? הדיאטנית אסתר גונן עם כל התשובות לכבוד יום המים הבינלאומי

מאת: מערכת zap doctors

בני האדם יכולים להתקיים שבועות ללא מזון, ימים ספורים בלבד ללא מים ודקות ללא חמצן. אין צורך להרחיב על חשיבות המים, אבל איך נדע שאנו שותים מספיק ומקיימים מאזן נוזלים נאות המאפשר לאבד כמות שאינה גבוהה יותר מהצריכה?

המים מגיעים מהנוזלים השונים שאנו צורכים מהמזון ומהמשקאות וכן מעט מפעילות של חילוף החומרים (מטבוליזם). במקרים בהם גוף האדם צורך פחות ממים ממה שהוא מאבד לצורכי קיומו אז מאזן המים נמצא במצב שלילי. במקרים שבהם גוף האדם צורך יותר ממה שהגוף מאבד לצורכי קיומו אז הכליה דואגת לסילוק העודפים. גם במקרים של חסר נוזלים הכליה דואגת להפחית את כמות השתן. אנו מאבדים מים דרך השתן, הזיעה וגם הצואה.

לדברי הדיאטנית הקלינית, אסתר גונן מאוניברסיטת אריאל, לשאלה החשובה כמה עלינו לשתות, התשובה מורכבת. אנשים שונים זקוקים לכמויות שונות. התשובה תלוית הסביבה בה אנו חיים ואופן הפעילות שלנו. ככל שאורח החיים שלנו גורם לאובדן גדול יותר בזיעה, אז הצורך בשתייה גבוה יותר. תנאי סביבה ופעילות גופנית משנים את מאזן המים למשל פעילות גופנית מוגברת, מזג אויר חם ולח, מזג אויר חם ויבש, המצאות בתנאי גובה, רוחות, ביגוד חם מדי, וגם מצבי חולי כגון חום, הקאות ושלשולים. כל אלה משפיעים על אובדן המים ועל המאזן הטבעי ולכן התשובה אינה חד משמעית גם לגבי אותו אדם עצמו בתנאי סביבה ופעילות משתנה.

איך נדע שאנו שותים מספיק? צריך לבדוק את דחיפות מתן שתן וצבעו. "תכיפות הטלת שתן, כלומר ככל שמתפנים בהפרש זמנים גדול יותר וצבע השתן כהה זה סימן לכך שהגוף צריך תוספת נוזלים. במשך היום צבע השתן אמור להיות בהיר כצבע קש. במקרים ששותים יותר מהנחוץ שלפוחית השתן מתמלאת ומאותתת על צורך להתפנות. הקושי הוא שמבקרים של מחסור בנוזלים לא בהכרח תופיע תחושת צמא, ולכן צמא בלבד אינו מהווה אומדן למשק המים בגוף. לפיכך חשוב להקפיד על שתייה ולשים לב לסימנים של האטה בדחיפות מתן שתן וצבע כהה של שתן", מסבירה כגונן.

מהי הרעלת מים?

קיימים מקרי קיצון, המכונים היפונתרמיה "הרעלת מים", כאשר מזיעים בכמות מרובה ושותים כמויות גדולות של מים ובמקביל, לא צורכים מלח. הדבר עלול לגרום לנפילת ערכי המלחים בדם, בעיקר נפילה של נתרן שהוא מרכיב במלח. מחסור מסוג זה מהווה סכנה קיומית ותפקודית משמעותית וזאת משום שמערכת העצבים המרכזית עלולה להיפגע מארוע כזה. כאשר ניתן לצפות מראש תנאים בהם הגוף יהיה תחת פעילות אינטנסיבית באופן חריג, בתנאי מזג אוויר קשים במיוחד, בפעילות ממושכת לאורך זמן, כאשר ברור שההזעה תהיה בנפחים גדולים מאד (במדדים של ליטרים לשעה), אין להסתפק בשתיית מים בלבד, ש עלולים לדלל את ריכוז המלחים בדם, אלא להוסיף מלח או מוצרים מכילי מלח לפני הפעילות הצפויה וכן תוך כדי הפעילות עצמה.

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום