ADHD: לישון על זה

(0)
לדרג

ילדים הסובלים מהפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות שהוריהם קיבלו הדרכה לגבי הפרעות שינה, נהנו משיפור בתסמינים, איכות חיים וזיכרון עבודה טובים יותר

מאת: מערכת zap doctors

שינה טובה ואיכותית חשובה לבריאות מאין כמוה, ובאופן מיוחד לילדים חסרי מנוחה כמו ילדים עם ADHD (הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות). מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת BMJ מצא כי בילדים אלה חל שיפור קל בתסמיני ADHD לאחר התערבות התנהגותי לשיפור השינה. השיפור נבע מכך שהילדים ישנו טוב יותר בלילה, ככל הנראה בעקבות הדרכת ההורים כיצד להתמודד עם בעיות התנהגות.

במחקר השתתפו 244 משפחות אוסטרליות עם ילדים בגילאי 5-12 עם ADHD והפרעות שינה, שטופלו ב-21 מרפאות ילדים בוויקטוריה. מחצית מהמשפחות קיבלו שני ייעוצים אישיים עם רופאים שהיו מיומנים בזיהוי בעיות שינה בילדים והתאימו טיפול מותאם אישית לשיפור השינה. המשפחות השלימו גם ייעוץ טלפוני אחד במהלך המעקב.

ההדרכה כללה נושאים כמו קביעת זמני שינה לילדים, ביסוס שגרה, הימנעות מקפאין והקפדה כי בחדר השינה לא יהיו מכשירים אלקטרוניים. יתר המשפחות המשיכו בטיפול הרגיל בהפרעות הקשב והשינה ושימשו כקבוצת ביקורת.

הורים בשתי הקבוצות מילאו בתחילת המחקר ובמהלכו יומני שינה ושאלונים על התנהגויות הילדים, בעיות שינה, איכות חיים ותפקוד יומי ההורים גם השיבו לשאלות בנוגע לבריאות הנפשית שלהם. בנוסף, המורים של הילדים מילאו את מדדי דירוג ADHD במהלך המחקר והילדים השלימו מבחנים להערכת זיכרון עבודה, דוגמת היכולת לספור בלי להתבלבל ולאבד את חוט המחשבה.

מהנתונים עולה כי בילדים בקבוצת ההתערבות חל שיפור קל בתסמיני ADHD, בעיקר הפרעת קשב, לאחר שלושה חודשים ולאחר חצי שנה. קשיי השינה השתפרו גם הם בהיקף גדול יותר בהשוואה לילדים בקבוצת ההשוואה. באותה עת, המורים של הילדים דיווחו על ירידה גדולה יותר בבעיות התנהגות בבית הספר בקרב ילדים בקבוצת ההתערבות לאחר שלושה ושישה חודשים.

לדברי החוקרים, טיפול התנהגותי בבעיות שינה בילדים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות הוא גישה ישימה ויעילה מאוד, המביאה לשיפור השינה, התנהגות הילדים, תסמיני ADHD, איכות חיים וזיכרון עבודה.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום