וסטבוליטיס: פתרון לכאב בגוף ובנפש

(0)
לדרג

וסטבוליטיס היא בעיה שמבטאת כאב עצבי בפתח הנרתיק, שכל אישה בכל גיל עלולה לסבול ממנה. מה מרגישים כשיש וסטבוליטיס? כיצד מטפלים בבעיה בטיפול גופנפש?

מאת: ~~אילנה ארד לוין~~

וסטבוליטיס היא בעיה שמבטאת כאב עצבי בפתח הנרתיק, בתוך הנרתיק או בשפתיים הגדולות. בעיה זו עלולה לתקוף נשים בכל גיל: צעירות, נשים אחרי לידה וגם נשים מבוגרות יותר, אחרי אמצע החיים. מבחינה רפואית, הבעיה מאובחנת אך ורק על ידי גניקולוג, אך המענה הטיפולי שלה ניתן גם בטיפול משולב משדות הפסיכולוגיה והסקסולוגיה.

על אף שהבעיה מאובחנת אך ורק על ידי רופאי נשים, הרבה פעמים קשה לאבחן אותה - מפני שאת אותו כאב לא ניתן "לראות", אלא ניתן רק לדווח עליו.

מרגישה אישה כאשר היא סובלת מווסטבוליטיס?

סוג הכאבים שאישה מתלוננת עליהם, הנובעים מווסטבוליטיס, מתחלקים לשלושה - ואלה מותנים במיקום של הכאב באבר המין הנשי. אם נדמה את הנרתיק כשעון, הכאב הנפוץ ביותר הוא כאב בפתח הנרתיק. הכאב יכול להימצא סביב כל הפתח, אך בדרך כלל בנקודות מסוימות, כגון השעה שש ושלוש, או נקודות אחרות. סוג שני של כאב הינו כאב בשפתיים הקטנות והדגדגן ומכונה וולוודוניה. סוג שלישי של כאב נמצא בפנימיות הנרתיק, לא ממש בפתחו, והוא מכונה דיספרוניה.

הרפואה הקונבנציונלית מתמודדת עם הבעיה בדרך כלל על ידי התערבות כירורגית, על ידי חיתוך המקום הבעייתי או לחילופין על ידי שימוש בלייזר רך - ובשיטות דומות נוספות. אך כאשר התערבויות אלה אינן משפרות את המצב או במקרים שבהם לא ניתן להתערב מפאת הרגישות התחושתית (שפתיים קטנות ודגדגן - שהרי אי אפשר להשאיר אישה ללא אבר מרגיש), הנשים שמתמודדות עם הבעיה נאלצות לחפש טיפולים מסוג אחר.

מרבית הנשים סובלות בעיקר בעת קיום יחסי המין. מיעוטן סובלות מהכאב 24/7 גם ללא קיום יחסי מין כלל, בעת כל התפקודים השגרתיים.

מי נמצאת בקבוצת סיכון?

וסטבוליטיס עלולה לתקוף כל אישה בכל גיל, אבל ניתן לחלק את המחלה לארבע קבוצות של נשים. הקבוצה הראשונה: צעירות שמתחילות לקיים יחסי מין בגיל ההתבגרות, וכבר מרגע החדירה הראשונה מופיע כאב שלא עובר. הקבוצה השנייה היא של נשים שקיימו יחסי מין מספר שנים, ואז סביב תחילת שנות ה-20 שלהם, כביכול הכאב נפל עליהן משמיים.

קבוצה שלישית היא של נשים בכל גיל כולל עד שישים פלוס, בין אם נמצאות בזוגיות קבועה ויציבה, או בפרקי זוגיות שונים. נשים אלו בדרך כלל נכנסו לקונפליקט רגשי עם בן הזוג, לאו דווקא על רקע מיני, ומגיבות אליו דרך כאבים בנרתיק, מה שלא מאפשר קיום של יחסי מין.

קבוצה רביעית היא של נשים אחרי לידה טראומטית בצורה יוצאת דופן, או שחוו דווקא לידה תקינה אבל הנסיבות הפסיכולוגיות שהיו מצויות בה לאחר הלידה היו מורכבות, מה שהוביל להתפרצות הווסטבוליטיס. המקרים הנפוצים ביותר הן של נשים תחת שתי הקטגוריות הראשונות.

מהן דרכי הטיפול בווסטבוליטיס?

אני מטפלת בוסטבוליטיס באמצעות תפיסה פסיכו-סקסולוגית, אשר מבוססת מחד על פסיכולוגיית מעמקים של התת מודע, ומאידך - על תרגול סקסולוגי. אלה שתי דיסציפלינות שאני מערבת ביחד בטיפול.

התרגול הסקסולוגי מושתת על ערכת "מאמני נרתיק", אותה ערכה שבה משתמשים מטפלים עבור פיזיותרפיה של רצפת האגן. מדובר על עזרי פלסטיק בעלי עובי ואורך מגוונים: מעובי של זרת קטנה - ועד להיקף של אבר מין גדול מאוד.

בניגוד לטיפול הפיזיותרפיסטי, בדרך טיפולית זו האישה מתאמנת לבדה - ומחדירה בעצמה את העזרים בתשומת לב לכאב ולמשך תקופות זמן קצרות מאוד, כ-30 שניות בלבד. המטרה היא לא להרחיב או לשנות את מבנה הנרתיק, אלא לתת הוראה למוח לא לפחד מעצם האקט.
השיטה עצמה הינה שיטה מדורגת - והטכניקה מוסברת היטב בטיפול ומתורגלת על ידי האישה בפרטיות בביתה.

הטיפול, מהפן הפסיכולוגי שלו, מבוסס גם על גילוי קונפליקטים לא מודעים שהביאו את האישה, בעיתוי הספציפי המדובר, לגרום לווסטבוליטיס להתפרץ ולהתבטא במעין "עצבנות" של מערכת העצבים באזור. לכן, כאשר הרגשות יירגעו והקונפליקט יעלה למודע - ניתן יהיה לטפל בו.

זוהי שיטת גופנפש שלה טכניקה מאוד ספציפית שנלמדת בבית ספר מיוחד. בזמן הטיפול, האישה שוכבת על ספה ומדברת על הבעיה, הגוף שלה מגיב, כמו גם הרגשות - והעבודה כולה נעשית בתשומת לב לגוף ולרגשות.

באמצעות שיחה (שאינה היפנוזה) ניתן להתחיל את השרשור של העלאת זיכרונות וחוויות וכן לפרש חלומות. אצל 80% מהבנות הצעירות, הווסטבוליטיס נוגע לקונפליקט פרובלמטי עם דמות האב. לא מדובר על גילוי עריות, חלילה, אלא על אבא קשוח, נוקשה, שלחץ על לימודים, שחינך למסורת, או שהביע גינוי לאיפור ולבגדים חושפניים. גם אובדן פסיכולוגי או נטישה רגשית של אב עלולים ליצור פרובלמטיקה רגשית שלעתים קשורה בהתפרצות וסטבוליטיס. אך בעזרת טיפול נכון, ניתן לפתור את הבעיה, פיזית ונפשית כאחד, וליהנות מיחסי מין תקינים, ללא כאבים.

אילנה ארד לוין היא מומחית לפסיכולוגיה קלינית ורפואית וסקסולוגית ויועצת נישואין

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום וסטבוליטיס - טיפול פסיכוסקסולוגי
פורום פסיכולוגיה ומיניות של האישה
פורום זוגיות, מיניות ופרידה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום