סוכרת: ארוחת בוקר עשירה - חובה

(0)
לדרג

מחקר ישראלי חדש מגלה כי ארוחת בוקר עשירה בקלוריות וארוחות צהריים וערב קלות אחריה מפחיתות את עליות הגלוקוז בדם לאורך כל היום

מאת: מערכת zap doctors

חולי סוכרת, שימו לב: ארוחת בוקר עשירה מפחיתה את העליות של סוכר בדם אחרי ארוחות, כך עולה ממחקר חדש בנערך בבית חולים וולפסון ופורסם לאחרונה בכתב העת Diabetologia.

פרופ' דניאלה יעקובוביץ' מיחידת הסוכרת, שעמדה בראש המחקר, בחנה אם היפוך סדר הארוחות מקטין את עליות הגלוקוז בדם, ובכך תורם להימנעות מסיבוכים לבביים ואירועים מוחיים. "חשוב לדעת לא רק מה לאכול וממה להימנע, אלא גם מתי", הסבירה.

במחקר השתתפו 18 נבדקים חולי סוכרת (סוג 2), גברים ונשים בגילאי 30-70 - שאכלו ארוחת בוקר גדולה (700 קלוריות), ארוחת צהריים בינונית (600 קלוריות) וארוחת ערב קטנה (200 קלוריות); העלייה של הסוכר (גלוקוז) אחרי הארוחות לאורך היום הייתה נמוכה משמעותית (40%) מאשר מי שצרכו את אותן ארוחות, אך בסדר הפוך: ארוחת בוקר קטנה, ארוחת צהריים בינונית וארוחת ערב גדולה).

אף שישנה הסכמה שיש לפעול להפחתת אותן עליות בגלוקוז, דיאטות שונות - מופחתות שומן, מופחתות פחמימות, הגדלת סיבים - לא הוכיחו יעילות אחת על פני אחרת. יתרה מכך, אף אחת מן הדיאטות לא בחנה כיצד שינוי תזמון הארוחות עשוי להשפיע על מגמת העלייה בקרב חולי סוכרת. בנוסף, מחקרים שבוצעו בעת האחרונה הראו כי העלייה בגלוקוז בדם גדולה יותר לאחר ארוחת הערב - בהשוואה לארוחת הבוקר - גם כאשר נבחנו תזונות זהות בשתי הארוחות. כלומר, רק על ידי שינוי זמן הסעודה העשירה בקלוריות - מבלי לשנות את מרכיביה - ניתן להשיג ירידה חשובה ברמות אליהן מגיע הגלוקוז בדם. "אם ברצוננו לאזן את הסוכר בקרב חולי סוכרת ולמנוע מחלות לב וכלי הדם, לא מספיק לומר למטופלים מה עליהם לאכול וממה להימנע - אלא יש להדגיש את חשיבות תזמון הארוחות ביום, ובעיקר את חשיבותה של ארוחת הבוקר", הסבירה פרופ' יעקובוביץ'.

לפי ההערכות, כיום יש יותר מ-380 מיליון חולי סוכרת בעולם. בקרב אותם חולים קיים סיכוי גדול עד פי 10-20 ללקות בסיבוכים של מחלות לב וכלי הדם - התקפי לב ואירועיים מוחיים - לעומת אנשים ללא רקע סוכרתי. לאחרונה, נמצא קשר הדוק בין עליות גבוהות של הסוכר (גלוקוז) בדם לאחר ארוחות לבין מחלות קרדיו-וסקולריות. כתוצאה מכך, הפחתת עליית הגלוקוז הפכה להיות מטרה עיקרית בטיפולים בתחום הסוכרת.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום