מדיטציה נגד הפרעות שינה

(0)
לדרג

משתתפים במחקר שתרגלו מדיטציה לאורך חודש וחצי הראו שיפור בתסמיני הפרעות שינה ותחושות דיכאון יחסית למי שקיבלו הדרכה בנושא שינה

מאת: מערכת zap doctors

ניתן להקל על הפרעות שינה ותחושות של דיכאון באמצעות מדיטציה, כך עולה ממאמר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת JAMA Internal Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הפרעות שינה נפוצות מאוד במבוגרים ולעתים קרובות אינן מטופלות. אפשרויות הטיפול להפרעות שינה הן מאוד מוגבלות, ובמחקר הנוכחי הם ביקשו לקבוע את היעילות של מדיטציית קשיבות (Mindfulness Meditation) לשיפור איכות שינה במבוגרים עם הפרעות שינה.

מדובר במחקר אקראי שנערך לאורך 2012, ובו השתתפו מבוגרים עם הפרעות שינה בדרגה בינונית (מדד Pittsburgh Sleep Quality Index מעל 5). 24 חולים חולקו באקראי לשתי קבוצות; באחת מהן לקחו חלק בתוכנית מדיטציה MAP (Mindful Awareness Practices) ו-25 חולים השתתפו בתוכנית הדרכה בנושא היגיינת שינה (Sleep Hygiene Education). תוכנית ההתערבות ארכה שישה שבועות (שעתיים בשבוע), ולמתאמנים ניתנו שיעורי בית.

מהנתונים עולה כי בקבוצת מדיטציית קשיבות חל שיפור מובהק בהשוואה לקבוצת ההדרכה בנושא היגיינת שינה, כאשר ההבדל בעקבות ההתערבות היה גדול יותר בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת. בקבוצת המדיטציה נרשם שיפור מובהק בהשוואה לקבוצת ההדרכה, זאת כשבוחנים מדדים כמו תסמיני נדודי שינה, דיכאון, עייפות וחומרתה.

לדברי החוקרים, תוכנית מדיטציית קשיבות הובילה לשיפור באיכות השינה מיד לאחר ההתערבות, עם תוצאות טובות יותר בהשוואה לתוכנית הדרכה מובנית בנושא היגיינת שינה. תכניות מדיטציית קשיבות עשויות להקל על בעיות שינה במבוגרים בטווח הקצר, עם השפעה על הפגיעה בתפקוד במהלך היממה ושיפור איכות החיים של החולים.

בואו לדבר על זה בפורום מדיטציה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום