ניקוי רעלים: לקראת האביב

(0)
לדרג

בעיות עיכול? כאבי ראש? עייפות בלתי מוסברת? ייתכן שהגוף שלכם זקוק לניקוי רעלים. חג הפסח מתקרב - וזו הזדמנות מצוינת לניקוי פנימי. וגם: מזונות על ירוקים

מאת: שרונה גבאי

חג הפסח מביא עמו, כמו בכל שנה, תכניות לניקיון ולריענון הבית. אבל לא רק ביתנו צובר אבק ולכלוך - גם גופנו סופג רעלים מן האוויר, ממזון מעובד ואפילו מהמים. בנוסף, גם הלחצים היומיומיים המצטברים, חושפים את הגוף למחלות. לכן מומלץ לנצל את החג גם כהזדמנות נפלאה לניקוי יסודי של גופנו.

ברפואה הטבעית ניקוי רעלים הוא אחד התהליכים היעילים המאפשרים לגוף לחזור למצבו הבריא. זהו תהליך המעודד את כוח הריפוי הטבעי של הגוף, מונע מחלות ומחזיר את הגוף למצב מאוזן.

מהם הרעלים? מדוע חשוב להוציאם מהגוף? מתי כדאי לבצע ניקוי? מהן הדרכים לניקוי רעלים? כל אלה ועוד - במדריך להלן.

ניקוי רעלים (אילוסטרציה)
ניקוי רעלים (אילוסטרציה)

מהם הרעלים? מדוע חשוב להוציא אותם מהגוף?

רעל הוא כל דבר מיותר, שאינו מתעכל במערכת העיכול - ושלא נעשה בו שימוש יעיל על ידי רקמות גופנו, ולכן הוא נחשב לפסולת. צבירת רעלים פוגעת ביכולתו של הגוף לספוג רכיבים חיוניים מהמזון, ועלולה לבוא לידי ביטוי בתסמינים פיזיים שונים, המחלישים את הגוף ובתחושה אנרגטית ירודה.

מהם הסימפטומים האופייניים הדורשים ניקוי רעלים?

עייפות כרונית, תשישות, חוסר חיוניות והיעדר אנרגיה.
עצירות, נפיחות, צרבות, עיכול איטי, מעי רגיז, קנדידה.
מערכת חיסונית ירודה - דלקות על רקע וירוסים או חיידקים.
כאבי ראש, עצבנות, שרירים תפוסים וכאבי שרירים.
חוסר איזון המתבטא במדדים גבוהים של סוכר, כולסטרול ושומנים בדם, יתר לחץ דם ועודף משקל.
סימנים נוספים - ריח רע מהפה או בזיעה, נשירת שיער, נדודי שינה, עששת, דלקות מפרקים, בעיות עור, אקנה ועור יבש, אלרגיות והרשימה עוד ארוכה.

מהו ניקוי רעלים ולמה הוא מסייע?

ניקוי רעלים הינו תהליך טבעי המתקיים בגוף, המכונה דה-טוקסיפיקציה, תהליך שמטרתו לפנות רעלנים המצטברים בגופנו ומפריעים לפעילות תקינה ומאוזנת של הגוף.

מערכת הלימפה אחראית על התהליך הראשוני של פירוק הרעלים ונטרול בקטריות ומזהמים שונים - וסינונם לפני הגעתם אל זרם הדם. לאחר מכן, עובר הדם סינון נוסף באיברי הפינוי - הכבד, הכליות והריאות.

ניקוי רעלים מסייע להגברת יכולת הספיגה של רכיבי המזון הנחוצים, על מנת לאפשר פעילות יעילה יותר של כל המערכות בגוף וטיפול תומך במחלות כרוניות ובמגוון בעיות פיזיות ונפשיות.

הרפואה הטבעית מציעה מגוון דרכים לניקוי רעלים - החל מתהליכים קצרים ומהירים כמו צום, ועד לתכניות תזונתיות המתבססות על מזון טבעוני ומיצי ירקות ופירות, שימוש בצמחי מרפא, ובאופן כללי, בחירה בדרך חיים בריאה, המשלבת פעילות גופנית, חשיפה מבוקרת לאור השמש, אויר צח ושתייה מרובה של נוזלים.

מומלץ לעשות ניקוי רעלים לפחות פעמיים בשנה בעונות המעבר: באביב ובסתיו. בין ניקוי למשנהו חשוב להקפיד על תחזוקה טובה של הגוף, המאפשרת לו לסלק רעלים באופן טבעי ויעיל ולשמר את ההרגשה הרעננה המגיעה לאחר התהליך. כמובן שלא ניתן להימנע באופן מלא מסטרס וממזון מעובד, אולם ניתן בהחלט להגביר את המודעות ולהטמיע הרגלים טובים באורח החיים המודרני והתובעני, על מנת למנוע מגוון מחלות ואף לרפא מחלות קיימות.

ניקוי יעיל יקנה לגופכם עור מתוח וחיוני, הרגשה צלולה ונינוחה, עיכול קל וסדיר, שינה טובה והרגשת רעננות ואנרגיה לאורך היום - ואף יסייע בהורדת עודף משקל.

מהן הדרכים הטבעיות לניקוי הרעלים?

פעילות גופנית: פעילות גופנית תסייע לגופכם לפנות רעלים באופן טבעי ולהתחזק. במהלך תהליך הניקוי, מומלץ להפחית פעילות ספורטיבית מאומצת, אולם כדאי לצאת להליכה באוויר הפתוח, או לתרגל יוגה או ג'ירוקינזיס - שיטות המעודדות נשימה מאוזנת ותנועת הגוף החשובה לפעילות הניקוז הראשונית במערכת הלימפה (אשר לה תפקיד חשוב בתהליך ניקוי הגוף ופינוי הרעלים, על מנת שהפסולת לא תסתובב בגוף ותגרום לתופעות לוואי של הניקוי). מומלץ גם לקחת ליפה או כפפה מחוספסת ולשפשף את העור (scrubbing) על מנת לעודד את פתיחת ערוצי העור והזרמת הדם לרקמות החיבור.

תזונה: כשמדברים על חיוניות, מתכוונים לתחושה של להיות במיטבנו, מלאי מרץ וחיים. בחירת תזונה איכותית מהווה את אבן היסוד לשמירת החיים, המחזקת את הסביבה הטבעית שלנו ומאפשרת לנו להתמודד עם מחלות. למעשה, היא הסוד לבריאותנו.

באופן כללי, מומלץ להימנע מצריכת קפה, אלכוהול, בשר, מזון מעובד ומטוגן, תבלינים חריפים ומלוחים, ממתקים וסיגריות. רצוי להרבות באכילת מזון טבעי חי (המכונה גם "מזון ראשוני"), כגון: ירקות ופירות חיים ומבושלים, ירקות ירוקים, אגוזים וזרעים ולהרבות בשתיית מים.

לבניית תפריט תזונה פרטני לימי הניקוי, מומלץ לפנות לגורם מטפל מוסמך.

מה בנוגע ל"מזונות על" ירוקים? כיצד הם מסייעים לפינוי הרעלים מהגוף?

מזונות העל הירוקים (Green super food) המכונים גם "מזון שלם", כגון: עשב חיטה, עשב שעורה, מורינגה, אצות כלורלה וספירולינה, מספקים לגוף האנושי חומרי הזנה בעלי ערך ביולוגי גבוה ושופעים חיוניות, הודות לתכולת האנזימים, הוויטמינים והמינרלים הגבוהה בהם. אלה מזינים ובונים את הגוף ומחזקים את המערכת החיסונית - והם גם נחשבים לבעלי תכונות וסגולות רפואיות.

מזונות העל הירוקים תורמים לחיזוק הכבד, מסייעים לתהליכי עיכול, להפחתת תהליכי דלקת (בעיקר במפרקים ובשיקום ריריות מערכת העיכול), תומכים במצבי חוסר איזון הורמונלי ונשירת שיער. בנוסף, הם תורמים לשיפור קליטת החמצן ולהזרמה טובה יותר של הדם אל הרקמות, בזכות תכולת הכלורופיל הגבוהה בהם: רכיב בעל יכולת ניקוי ופינוי הרעלים מהגוף. הכלורופיל המרוכז נמצא בשפע במזונות ירוקים ומשמש מעין נוזל חיטוי בגופנו, המטהר את הכבד, מנקה את המעיים, מסלק מתכות כבדות מהגוף ומעשיר את הדם בחמצן.

שילוב יומיומי של מזונות העל הירוקים מתאים לאורח החיים המודרני, המאופיין בסטרס ותזונה לא מאוזנת, ובפרט - מומלץ מאוד לתקופת הניקוי. ניתן לצרוך את מזונות העל גם בצורה של תוספי תזונה, בשל ריכוזם הגבוה, המבטיח השפעה מיטיבה בזמן קצר יחסית, גם לאלה שאינם רגילים להכניס לגופם ריכוז כה גדול של ירקות ירוקים. מזונות העל כתוספי תזונה מופקים מהצמח השלם, ללא תהליכי עיבוד המשנים את הרכבו. ניתן לצרוך אותם באופן מרוכז כמזון קפוא, באבקות ובכמוסות.

שרונה גבאי היא BSc. R.D. דיאטנית קלינית של Nutri Care

בואו לדבר על זה בפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום