סרטן: סימנים למוות מתקרב

(29)
לדרג

במצב שבו אין תקווה להחלמה, כל מה שנותר הוא להקל על סבלו של החולה הסופני ולהכין את בני משפחתו; מחקר חדש ממפה את התסמינים הפיזיים המנבאים תמותה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

שמונה סימנים קליניים ספציפיים מנבאים מוות בתוך שלושה ימים של חולי סרטן. כך עולה ממאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת Cancer. למרות הנושא הקשה, משוכנעים החוקרים כי הממצאים עשויים לסייע לבני משפחה ורופאים בקבלת החלטות בנוגע לטיפול להקלה על סבלם של החולים.

הסימנים שניבאו מוות קרב כללו חוסר תגובה של האישונים, חוסר יכולת לסגור את העפעפיים, קולות נהמה, דימום מדרכי העיכול העליונות, ירידה בתגובה לגירוי קולי, צניחה של קפל נזולביאלי (הקפל בין האף לפה), יישור-יתר של הצוואר וירידה בתגובה לגירוי ויזואלי.

המחקר נערך ביחידות לטיפול תומך בחולים סופניים ב-M.D. Andersen בתקופה שבין אפריל ועד יולי 2010 ובבית החולים Barretos Cancer Hospital בברזיל בין ינואר עד יוני 2011. מדגם המחקר כלל 357 מבוגרים, בני 58 בממוצע, עם ממאירות מתקדמת. אחיות שהשתתפו במחקר עקבו אחר 52 סימנים קליניים לצד מיטת החולה כל 12 שעות, מרגע האשפוז ועד לשחרורו של המטופל או למותו, במטרה לקבוע עד כמה סימנים פיזיים ניבאו מוות קרב.

שמונת הסימנים הקליניים בעלי ערך אבחנתי גבוה למוות קרב הופיעו יחסית מאוחר, שלושה ימים לפני המוות. פרט לדימום ממערכת העיכול העליונה, הסימנים האבחנתיים לתמותה בתוך שלושה ימים היו קשורים בהידרדרות נוירו-קוגניטיבית ו/או נוירו-מוסקולרית (של מערכת השרירים).

מניתוח סטטיסטי עלה קשר מובהק בין ירידה בתגובה לגירוי מילולי ובין מוות בתוך שלושה ימים (עלייה של פי שישה בסיכון לתמותה), כמו גם צניחת קפל נזולביאלי (עלייה דומה של פי שישה בסיכון לתמותה).

לדברי החוקרים, נוכחות אחד הסימנים האלו עלולה לרמז לתמותה בתוך שלושה ימים. עם זאת, היעדר סימנים אלו אינו שולל סיכוי למוות קרב. חשוב לציין כי רק בחלק קטן מהחולים ניתן לזהות את הסימנים הללו בנקודת זמן כלשהי לפני המוות, אם כי במרביתן ניתן יהיה לזהות לפחות אחד מהסימנים בשלושת הימים האחרונים לחייהם.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום