ניתוח בריאטרי: הקץ להשמנה

(0)
לדרג

ניתוחים בריאטריים לטיפול בהשמנת יתר עשויים להציל חיים. מהם הקריטריונים לניתוח? מה הסיכונים? ומה השינוי הנדרש באורח החיים, כדי לשמור על התוצאות?

מאת: ד"ר חטיב כמאל

ניתוחים בריאטריים הפכו בעשור האחרון לניתוחים נפוצים מאוד במדינת ישראל ובעולם בכלל - וזאת בעקבות המודעות לסיכוני השמנת היתר ולהשפעתה על איכות החיים. במקרים רבים, ניתוחים בריאטריים הם ממש ניתוחים מצילי חיים. מה צריך לדעת לפני הניתוח? כיצד הוא מתבצע? למי זה מתאים?

למעשה, המועמד (או המועמדת) הפוטנציאלי לניתוח בריאטרי הוא כל מטופל שה-BMI שלו הוא מעל 40, או כל מטופל שה-BMI שלו הוא מעל 35, ובנוסף הוא סובל ממחלת רקע או ממחלה מטאבולית כגון סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות מפרקים ועוד. כמו כן, אדם שכבר עבר בחייו ניתוח בריאטרי אשר נכשל מסיבה טכנית, או מסיבה אחרת, זכאי לגשת לניתוח בריאטרי חוזר, במימון קופות החולים ומשרד הבריאות.

מי פונה בדרך כלל לניתוח זה?

בדרך כלל, לניתוחים בריאטרים יש יותר ביקוש אצל נשים, יחסית לגברים - ולאחרונה אצל נשים מאמצע החיים ומעלה (בנות 50-60) שיש להן מחלות רקע אשר נגרמות סיבה להשמנת היתר.

מהן הסיבות הנפוצות להשמנת יתר?

הסיבות הנפוצות להשמנת יתר רבות ומגוונות. ראשית, קיים מרכיב השמנה גנטי. שנית, תזונה לא נכונה המלווה באורח חיים לא בריא ולא תקין, הכולל חוסר פעילות גופנית. כל אלה עלולים לגרום יחד להשמנת יתר. לעתים קרובות מחלות רקע או הפרעות מטאבוליות שונות, אנדוקריניות, עלולות לגרום אף הן לתופעה זו, מה שמגדיל את הצורך בניתוח לשיפור איכות חייו של המטופל, כדי למנוע סכנות גופניות נוספות - ואף מוות שעלול להיגרם כתוצאה מסיבוכים של השמנת יתר.

כיצד מתכוננים לניתוח?

טרם הניתוח, על החולה להגיע למרפאה בריאטרית מוסמכת. כיום מרפאות אלה הן מולטי-דיסציפלינריות (רב תחומיות) וכוללות רופא כירורג בריאטרי, אחות מתאמת, דיאטנית אשר מלווה את ההליך וכן עובדת סוציאלית.

בתחילה מחשבים את ה-BMI של המטופל על ידי מדדי הגובה והמשקל; ובמידה והוא נמצא מתאים לניתוח, מפנים אותו לשורה של בדיקות כלליות הכוללות בדיקות דם, לצד בדיקות הדמיה. המטופל אף עובר אבחנה פסיכו-סוציאלית והכנה תזונתית לתקופה שלפני הניתוח ולתקופה שאחרי הניתוח, הכוללת תפריט מיוחד, תוספי תזונה והפסקת עישון. כמו כן, המטופל לוקח חלק בהרצאה ובמפגש קבוצתי בנושא זה, ולבסוף הוא מגיע לרופא המומחה עם כלל תוצאות הבדיקות, כדי לקבל יחד החלטה: איזה סוג של ניתוח בריאטרי מתאים למצבו האינדיבידואלי.

מהו הניתוח הבריאטרי הנפוץ ביותר?

הניתוח הבריאטרי הנפוץ ביותר הוא ניתוח שרוול קיבה, אך לצדו קיימים גם ניתוחי מעקף קיבה או מעקף תריסריון, אשר מתבצעים דרך קבע, אך נחשבים לניתוחים מורכבים יותר. מבחינה טכנית, כלל הניתוחים הבריטאריים מבוצעים בגישה פולשנית זעירה (לפרוסקופיה), תחת הרדמה כללית. בניתוח שרוול קיבה, כורתים חלק גדול מהקיבה, כך שבסופו של ההליך הכירורגי נשאר ממנה רק שרוול קטן בהמשך לוושט, אשר מגביל באופן פיזי את כמות האוכל שהמטופל יכול לאכול. כמו כן, מסת התאים שמפרישה את הורמון הרעב בקיבה אף היא קטנה, בעקבות הכריתה - וכך תחושת הרעב של המטופל יורדת לאחר הניתוח. הניתוח עצמו אורך בין שעה לשעתיים, ואורכו מותנה בממצאים הספציפיים של המטופל, במידת ההשמנה שלו, בגודל הכבד ועוד.

מה כוללת ההחלמה מהניתוח?

לאחר הניתוח, על המטופל לשהות בבית החולים למשך יומיים - למעקב. לאחר מכן, הוא נדרש לעוד כ-21 יום עד חודש החלמה בבית, הכוללים חזרה הדרגתית לשגרה, לצד פיקוח דיאטני על תזונה נכונה והשלמה של ויטמינים ומינרלים.

כיצד משמרים את התוצאה?

עיקר שימור התוצאה, מעבר להיבטים הטכניים של הניתוח עצמו, תלוי במטופל ובאורח חייו. אין ספק כי כדי לשמר את תוצאתו של ניתוח בריאטרי, יש להקפיד על משמעת עצמית הכוללת תזונה נכונה, מעקב אצל דיאטנית ופעילות גופנית קבועה. מחקרים הוכיחו כי מטופלים אשר הקפידו על כלל הפרמטרים האלה, הצליחו לשמור על משקל המטרה שלהם למשך 15 שנה.

מהם הסיבוכים העלולים להתעורר בעקבות הניתוח?

ישנם שני סיבוכים עיקריים העלולים להיגרם בעקבות ניתוח בריארטי. הראשון הוא דימום, ואם חלילה יש דימום, מזהים אותו בדרך כלל עד 48 שעות מתום הניתוח. סיכון נוסף הוא דלף העלול לסכן חיים. מצבים אלה דורשים בדרך כלל ניתוח חוזר, אך שיעור הסיבוכים מניתוח זה נע בין 2-3 אחוז בלבד. שיעור התמותה מהניתוח נחשב זניח ביותר. חשוב לזכור כי ניתוחים בריאטריים, עבור הסובלים מהשמנת יתר, הם ניתוחי מצילי חיים, אשר מסייעים למטופל לשמור על בריאותו ועל איכות החיים שלו.

ד"ר חטיב כמאל הוא רופא בכיר בבית חולים כרמל, מנתח ניתוח אנדוסקופיים, בריאטרים ואונקולוגיים ומומחה לטיפול בהשמנת יתר

בואו לדבר על זה בפורום פתרונות ניתוחיים להשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום