הבדלים בין המינים: גם בשמיעה

(2)
לדרג

מילים, מילים, מילים: מחקרים מוכיחים כי נשים בדרך-כלל שומעות טוב יותר מגברים, יתכן שזו הסיבה שהן גם מדברות יותר. כתבה לרגל יום האישה הבינלאומי

מאת: מערכת zap doctors

אם חשבתן שגברים לא מקשיבים לכן, כנראה יש צדק בדבריכן, אבל זה לא בגלל שהם לא רוצים או טוענים לשמיעה סלקטיבית, הם פשוט, בדרך-כלל, שומעים פחות טוב מנשים.

מחקרים מדעיים מוכיחים כי נשים שומעות טוב יותר מגברים. שמיעתם של גברים מדרדרת פי שניים מהר יותר משל נשים. בדרך כלל סף השמיעה של נשים טוב יותר בתדרים גבוהים-בינוניים (1000 הרץ) ובקולות דיבור.

מומחים שונים טוענים כי שמיעתן הטובה יותר של הנשים יכולה להסביר מדוע כישורי ההאזנה והלמידה שלהן שונים ומדוע הן נחשבות אמניות בתחום השיחה והדיבור.

פרופ' אלסנדרו מרטיני, מומחה א.א.ג ומנתח ראש צוואר מאוניברסיטת פדובה באיטליה מסביר, כבר ב-1994 פורסם מחקר אמריקאי מקיף שהראה לראשונה כי לנשים שמיעה טובה יותר. ממצא זה אושש לאחרונה ע"י מחקר שנערך במחוז ונטו באיטליה. הממצאים מצביעים על כך שסף השמיעה אצל נשים, עד גיל 50, הוא טוב יותר סביב תדר 1000 הרץ ובתדרי הדיבור באופן כללי. מעל גיל 50 ההבדלים הללו בין נשים לגברים מצטמצמים.

עוד מוסיף פרופ' מרטיני, כי הסיבה שלנשים שמיעה טובה יותר נובעת בחלקה מההשפעה המגנה שיש לפעילות ההורמונאלית הנשית בין הגילאים 30-50 וכן לכך שגברים חשופים יותר לרעש במקומות העבודה ובפעילות הפנאי שלהם. כבר בילדות נוטים בנים למשחקים רועשים יותר מאשר בנות וכמבוגרים חשופים יותר לרעשים מזיקים בעבודה, בשירות הצבאי ואף בפעילות הפנאי (אירועי ספורט רועשים או תחביבים הכוללים ירי והפעלת כלי עבודה רועשים).

כיום, כ-590 מיליון אנשים ברחבי העולם וכמיליון ישראלים הם בעלי לקות שמיעה. על פי ההערכות המומחים, עד שנת 2050 יותר ממיליארד איש ברחבי העולם יהיו בעלי לקות שמיעה המתבטאת בין השאר בירידה בתפיסת הקולות והצלילים ובקשיים בהבנת הדיבור, בעיקר של קולות דיבור חלשים ובסביבות רועשות. ירידה בשמיעה נפוצה יותר בקרב מבוגרים בשל הזדקנות מערכת השמיעה ולמעשה כ-40% מקרב בני 60-69 סובלים מירידה משמעותית בשמיעה ואחוז זה עולה ל- 90% אחרי גיל 80.

הסרטון באדיבות מדטכניקה אורתופון לרגל יום האישה הבינלאומי

ההבדלים העיקריים בשמיעה בין נשים וגברים:

1. נשים שומעות טוב יותר מגברים בתדרים גבוהים, בעיקר סביב תדר 1000 הרץ ותדרי הדיבור באופן כללי.

2. מומחים טוענים ששמיעתן הטובה יותר של נשים אף מסבירה מדוע לנשים כישורי האזנה ולמידה שונים.

3. השמיעה אצל גברים מדרדרת פי שניים מהר יותר מאשר אצל נשים.

4. סף השמיעה אצל גברים מתחיל לרדת בסביבות גיל 30, תופעה אשר לרוב מתרחשת אצל נשים הרבה יותר מאוחר.

5. ההבדלים בשמיעה בין גברים לנשים מצטמצמים עם העלייה בגיל, אך נשים נהנות מהאפקט המגן של פעילות ההורמונים הנשיים בגילאים 30-50.

בואו לדבר על זה בפורום ליקויי שמיעה, מכשירי שמיעה, שתלי שמיעה ושבלול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום