משככי כאב: דיפירון

(0)
לדרג

מהו הדיפירון? איזה תכשירים מכילים דיפירון? מהן תופעות הלוואי האפשריות? כתבה שנייה בסדרה: תרופות ללא מרשם המיועדות לטיפול בכאב

מאת: מגר' עינת גורליק

תכשירי דיפירון (אופטלגין, וי-דלגין) מותווים לטיפול בכאב בינוני עד חמור ובחום אשר אינו מגיב לטיפולים אחרים. מנגנון הפעילות של התכשירים אינו ברור לחלוטין. התרופה פועלת באופן דומה למנגנון הפעולה של תרופות מקבוצת נוגדי הדלקת שאינם סטרואידים וכן פועלת מרכזית על מנגנון בקרת החום.

באיזה שעות ביום מומלץ ליטול את התרופה?

אין הנחיות מיוחדות.

לכתבה בנושא אנטיביוטיקה
לכתבה בנושא תרופות לאין אונות
לכתבה בנושא טיפול הורמונלי חלופי לנשים
לכתבה בנושא גלולות למניעת הריון
לכתבה בנושא סטטינים

האם יש אנשים שאסור להם ליטול את התרופה?

בעלי רגישות יתר לדיפירון.
חולים הסובלים מליקוי במערכת הדם כמו דיכוי מח עצם/ ירידה בכדוריות דם לבנות.
פורפיריה.
יש להיזהר בחולים במחלות כבד וכליה.
איזה מזונות אסור לאכול יחד עם התרופה?

אין הנחיות מיוחדות.

מה חשוב לדעת על אינטראקציה בין תרופות?

1. ציקלוספורין (תרופה לדיכוי מערכת חיסון) - תתכן ירידה ברמת ציקלוספורין במהלך הטיפול המשולב.

2. כלורפרומזין (תרופה אנטי פסיכוטית) - שילוב עלול לגרום לירידה ברמות נתרן.

3. תרופות נוגדות קרישה - בשל תופעת הלוואי האפשרית של טרומבוציטופניה, במהלך הטיפול במטופלים במקביל בנוגדי קרישה יש צורך במעקב עפ"י שיקול דעתו של הרופא המטפל.

מהן תופעות הלוואי האפשריות?

תופעות לוואי המטולוגיות: רגישות יתר לתרופה עלולה לגרום לעיתים לטרומבוציטופניה (ספירת טסיות נמוכה המתבטאת בעליה לנטייה לדמם) או לאגרנולוציטוזיס. אגרנולוציטוזיס (חסר בכדוריות דם לבנות מסוג נוטרופילים) הינה תופעת לוואי נדירה של אופטלגין. סימנים אופייניים לאגרנולוציטוזיס יכולים להיות חום גבוה, צמרמורות, כאב גרון, קשיי בליעה, כיבים בחלל הפה, עייפות וחולשה. עם הופעת סימנים אלה, יש להפסיק את הטיפול בתרופה ולפנות מיידית לרופא.
סימנים אלה עלולים להופיע כבר בשעה הראשונה לאחר נטילת התכשיר, אולם הסיכון לאגרנולוציטוזיס עולה כאשר הטיפול ממושך משבוע.
תופעת לוואי זו הינה הסיבה לכך שאינו מאושר לשימוש בחלק ממדינות העולם ביניהן ארה"ב. חשוב לזכור שכל תרופה עלולה לגרום לתופעות לוואי בחלק מהמשתמשים ומשככי כאב אחרים עלולים לגרום לתופעות לוואי חמורות גם כן ולכן יש להתאים טיפול תרופתי למטופל עפ"י מצבו הרפואי וגורמי הסיכון שלו.

שוק אנפילקטי

תופעת לוואי נדירה ומסכנת חיים, העלולה להתבטא בפריחה חמורה, נפיחות של העור והלוע, קוצר נשימה, דופק מהיר, בחילות והקאות, הרגשת לחץ בחזה וירידה חדה בלחץ דם. מטופלים שפיתחו תגובת רגישות יתר חמורה (תגובה אנפילקטית) עלולים לפתח תגובה דומה גם עם תרופות משככות כאב (לא אופיאטיות) אחרות. הסיכון עולה בבעלי נטייה לפתח תגובות רגישות יתר למשככי כאבים אחרים, בעלי רגישות יתר לתוספי צבע או חומרים משמרים ואי סבילות לאלכוהול. יש להפסיק טיפול ולהזעיק עזרה רפואית מיידית.

תגובות עוריות: דיפירון עלול לגרום לתופעות לוואי עוריות מסכנות חיים. התגובות יכולות להתבטא כפריחה או שלפוחיות. תופעות אלה נדירות. יש לפנות לרופא ולהפסיק טיפול עם הופעת סימנים ראשונים לתגובה עורית.

הפרעות בתפקודי כליות: תופעות לוואי נדירות כמו ירידה או חוסר במתן שתן, דלקת בכליות והפרשת חלבון בשתן מתרחשות בעיקר במצבים של ירידה בנפח דם, היסטוריה של מחלת כליות או מינון יתר.

בחלק מהמטופלים תתכנה תופעות לוואי נוירולוגיות כמו טשטוש, כאב ראש ועייפות. הסיכון עולה במינונים גבוהים מהמומלץ או בשילוב עם אלכוהול.

התרופה עלולה לגרום לצבע אדום בשתן חומצי. תופעה זו אינה דורשת התייחסות מיוחדת.

האם יש איסור לעשן? לשתות אלכוהול?

שילוב הטיפול עם צריכת אלכוהול עלול לפגוע בריכוז וערנות. שתיית אלכוהול אינה מומלצת במהלך הטיפול.

מגר' עינת גורליק היא רוקחת קלינית, המחלקה לניהול סיכונים ומידע תרופתי, אגף הרוקחות, משרד הבריאות.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

לכתבה בנושא משככי כאבים - פארצטמול
לכתבה בנושא תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידיות

בואו לדבר על זה בפורום תופעות לוואי בטיפול תרופתי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום