הפרייה חוץ גופית: מ-3 יוצא 1

(0)
לדרג
תוכן מקודם

הפרייה משלושה הורים? זה לא מדע בדיוני. בית המחוקקים בבריטניה אישר את ההליך הייחודי, העשוי לסייע מאוד כאשר המיטוכנדריה לקויה בתא האם. ובישראל?

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים)
053-7932208 (מספר מקשר)

האישור שהעניק בית המחוקקים בבריטניה להפריית עוברים משלושה הורים עורר הדים רבים. לכולנו היה ברור שההתפתחויות בתחום הילודה והגנטיקה יהיו מרעישות וגם יעוררו לא מעט סוגיות אתיות - והנה זה קורה.

האם אכן האישור שניתן בבריטניה להביא ילד משלושה הורים הוא כה מרעיש ומהפכני? איך בכלל ניתן להביא ילד משלושה הורים? באיזה מקרים עולה צורך כזה? מהן הסוגיות האתיות שמעורר העניין? מה הסיכויים שהליך דומה יאושר גם בארץ?

ילד משלושה הורים? איך זה אפשרי?

יצירת עובר מתאפשרת ממפגש של זרע וביצית. בהפריה חוץ גופית ניתן ליצור מצב בו הזרע מפרה שילוב של שתי ביציות. כל זאת, כדי למנוע העברת מחלות גנטיות מסוימות מהאם לעובר. מחלות אלה הן מחלות מיטוכנדריאליות, כאלה שמקורן במיטוכנדריה.

בכל תא בגוף יש מספר מיטוכונדריות, המהוות מעין "תחנת כוח" של כל התא. המיוחד במיטוכונדריה הוא שהיא מכילה דנ"א המקודד לחלק מהחלבונים אשר מיוצרים בתוכה. דנ"א זה שונה מהדנ"א אשר נמצא בגרעין התא. כאשר בדנ"א המיטוכנדריאלי יש מוטציות עלולות להתפתח מחלות אצל העובר. מכיוון שהמיטוכונדריות מגיעות לעובר רק מהביצית, מחלות אלה מגיעות בתורשה רק מהאם. כדי למנוע מצב זה, מבצעים את ההפריה המדוברת. הביצית של האם הנשאית מכילה, למעשה, "ציטופלסמה" (נוזל המכיל את המיטוכנדריה) שהיא "חולה". בתהליך ההפריה הייחודי הזה, לוקחים רק את הציטופלסמה מהביצית של התורמת שהיא ציטופלסמה בריאה ומחדירים אותה לביצית של האם. נוזל בריא זה מחליף את הנוזל החולה - וכך קורה שהזרע מפרה ביצית בריאה, שהעובר שייווצר מהפרייתה לא יישא את המחלות המיטוכנדריאליות.

האם זהו טיפול חדשני ומרעיש כפי שחושבים?

לא. מדובר בהליך שכבר בוצע בעבר בארצות הברית - והופסק. הפריה של ביצית "מעורבבת" בביצית של תורמת כבר נעשתה בעבר בהקשר של בעיות פריון. אז הניחו כי אם תוחלף הציטופלסמה של הביצית של אישה עם קשיי פוריות בציטופלסמה של תורמת, בעיות הפריון שמקורן בביצית ייפתרו. לאחר כמה זמן, טיפול זה הופסק. לכן המקרה המדובר בבריטניה איננו המקרה הראשון.

מעבר לכך שאין זה טיפול אשר מבוצע בפעם הראשונה - ולכן איננו חדשני כפי שטוענים, הליך זה גם איננו מורכב מבחינה אתית, כפי שנוטים לחשוב. יש המתנגדים לתהליך, חוששים ממשמעותו וטוענים שהוא מהווה פתח להזמנת עוברים - והם טועים. טענותיהם נובעות מחוסר הבנה מוחלט.

אז אין ממה לחשוש?

ממש לא - וזאת בשל מספר סיבות:

ראשית, הילד איננו באמת משלושה הורים. הוא עובר הנושא מטען גנטי גרעיני של אביו ושל אימו. תורמת ביצית איננה אימא שלו בשום דרך. המטען הגנטי מגיע מה-DNA בגרעיני התאים של האם והאב ולא מה-DNA המיטוכנדריאלי של התורמת, המהווה פחות מאחוז בודד מהקוד הגנטי של העובר. לילד לא יהיה מטען גנטי משולש; הוא יישא אך ורק את הקוד הגנטי של הוריו ולא תהא כל השפעה על מאפייניו התורשתיים בשל נוכחות המיטוכנדריה של התורמת. התרומה היחידה היא של מיטוכונדריה מביצית התורמת ובה מיטוכונדריות בריאות שאינן נושאות מוטציה.

שנית, הפריה זו מתאימה רק לנשים נשאיות של מחלות מיטוכנדריאליות. מדובר במחלות נדירות ובמעט מאד נשים אשר מתאימות לעבור הליך זה, ולכן אין סיכון שהוא יהפוך לנפוץ ויגרור אחריו אלפי מקרים של הפריה משולשת כזו. מדובר בפתרון נקודתי מאוד ומוגבל לקבוצה קטנה מאוד של נשים - והוא לא קשור בשום צורה לתינוקות בהזמנה, לערבוב גנטי או לכל חשש אחר.

שלישית, החשש מפני אישור הליך כזה מתבטל לעומת היתרון הגדול בהליך זה. תהליך הפריה ייחודי זה הוא הפתרון היחיד עבור נשים העלולות להוריש לילדיהן מחלות גנטיות קשות. כיום, המדע מאפשר בדרכים מגוונות להתמודד עם פגמים מולדים. למשל: על ידי ברירת מין עובר, במחלות האופייניות למין מסוים; או הפריה חוץ גופית ובחירה להחזיר רק עוברים המזוהים כבריאים - ואשר אינם נושאים מחלות הניתנות לזיהוי ועוד.

בפועל, אפשר להתגבר די בקלות על מרבית הבעיות הגנטיות המאותרות. אך אין כך הדבר לגבי חלק מהמומים המיטוכונדריאלים המדוברים - הליך הפריה זה הוא הפתרון היחיד לנשים אלה. הליך זה יכול לאפשר להן ללדת ילדים משלהן, כך שאין כל חשש שיבטל תועלת חשובה שכזו.

האם האישור להליך כזה בדרך לישראל? האם יש סיכוי שיאשרו את זה בארץ?

אין שום סיבה שההליך לא יקרה בישראל. אני מניח ומאמין שהליך זה יאושר בישראל במידה ויידרש במקרה בו קיים סיכון לתורשה כזו - ואין לכך כל מניעה. אם יש הליך הנותן פתרון יחיד למצבים מצערים ונדירים מאד ואיננו מעורר כל בעיה אתית, מדוע שלא יתקבל בארץ בברכה? לדעתי, זה רק עניין של זמן.

ד"ר אמיר רבהון הוא מומחה לגניקולוגיה ופריון.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום תרומת ביציות והפריה חוץ גופית (IVF).

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום