בעיות עיכול וסרטן המעי הגס

(0)
לדרג

חוקרים שבדקו הקשר בין תדירות עצירויות, שימוש בחומרים משלשלים והסיכון לחלות בסרטן לא מצאו קשר סטטיסטי, אך התגלה שסיבים תזונתיים יעילים במניעה

מאת: מערכת zap doctors

האם יש קשר בין תדירות עצירויות, נטילת תרופות משלשלות והסיכון לחלות בסרטן המעי הגס והחלחולת? חוקרים ממרכזים רפואיים שונים בסיאטל בארה"ב, בדקו את הקשר והממצאים פורסמו לאחרונה בכתב העתThe American Journal of Gastroenterology. בשורה תחתונה לא נמצא קשר סטיסטי מובהק בין עצירוית, משלשלים והסיכון לחלות, אך נמצא הבדל בין משלשלים שמכילים סיבים תזונתיים לאלה שלא.

במחקר השתתפו יותר מ-75 אלף נשים וגברים, שגילם נע בין 76-50 שנים בתחילת המחקר. המשתתפים ענו על שאלונים מפורטים בנוגע לאורח החיים שלהם, לרבות נטילה של תוספי מזון ותרופות, עישון, צריכת אלכוהול, פעילות גופנית, היסטוריה רפואית, גורמי סיכון ותזונה. המשתתפים נשאלו על תדירות היציאות שלהם ותועדו תלונות על עצירות. כמו כן, נשאלו משתתפי המחקר על שימוש בתכשירים משלשלים ללא סיבים תזונתיים, ותכשירים משלשלים שמכילים סיבים אלו, ותדירות השימוש בהם.

משלשלים ללא סיבים תזונתיים פועלים במנגנונים שונים, למשל באמצעות ריכוך הצואה, עידוד של תנועתיות המעיים על ידי גירוי רירית המעי, או על ידי מלחים שמסייעים בריקון המעיים, ומשלשלים המכילים סיבים תזונתיים פועלים בעיקר באמצעות הגדלת נפח הצואה.

סיבים תזונתיים - זה כל הקשר

תדירות השימוש במשלשלים ללא סיבים חולקה לשלוש קבוצות: נמוכה (שימוש של פחות מפעם בשנה), בינונית (עד ארבע פעמים בשנה) וגבוהה (חמש פעמים בשנה או יותר). תדירות השימוש במשלשלים המכילים סיבים, חולקה לחוסר שימוש, תדירות בינונית (פחות מארבע פעמים בשבוע למשך תקופה קצרה מארבע שנים) וגבוהה (ארבע, או יותר בשבוע למשך ארבע שנים ומעלה).

במהלך כ-8 שנות המעקב אחר משתתפי המחקר, אובחנו 558 מקרים חדשים של סרטן המעי הגס. מניתוח השאלונים הסיקו החוקרים כי אין משמעות סטטיסטית מובהקת לקשר בין עצירות, או תדירות היציאות, לבין הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס. עם זאת שימוש במשלשלים ללא סיבים תזונתיים, מעלה סיכון לחלות, בעוד ששימוש במשלשלים המכילים סיבים מפחית סיכון זה. עוד נמצא כי בקרב המשתמשים בתדירות גבוהה במשלשלים ללא סיבים, הסיכון לחלות עלה ב-43%, לעומת אלו שהשתמשו בתדירות נמוכה. בקרב אלו שנטלו משלשלים המכילים סיבים בתדירות גבוהה, פחת הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס ב-56%, לעומת אלו שלא השתמשו כלל בתכשירים אלו.

החוקרים משערים שההסבר לממצאים נעוץ בתפקידם של הסיבים התזונתיים כמדללים את ריכוז הקרצינוגניים (חומרים מסרטנים) במעי, ובשמירה על תקינות השגשוג והמיון של התאים במעי. לדבריהם, יש צורך במחקרים נוספים שיאששו תוצאות מחקר זה, על מנת שניתן יהיה להסיק מהם התכשירים המשלשלים המומלצים לטיפול בעצירות.

באדיבות האגודה למלחמה בסרטן

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום