בין אלכוהול לאי ספיקת לב

(0)
לדרג

מחקר: לגברים שצרכו עד 7 משקאות אלכוהוליים בשבוע סיכון נמוך ב-20% לאי-ספיקת לב, בהשוואה למי שלא שתו כלל; ההשפעה הייתה פחות בולטת בנשים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

כוס משקה אלכוהולי ביום בגיל העמידה עשויה להפחית את הסיכון לאי-ספיקת לב, כך עולה ממחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת European Heart Journal.

ממחקר ARIC (Atherosclerosis Risk in Communities) עולה כי באמריקאים בגיל העמידה השותים עד שבעה משקאות אלכוהוליים בשבוע הסיכוי להופעת אי-ספיקת לב במהלך 24 שנות מעקב היה נמוך יותר, בהשוואה לאלו שנמנעו מאלכוהול, שתו אלכוהול בכמות גדולה יותר או היו שתיינים כבדים יותר בעבר.

כמה אלכוהול זה טוב ללב?

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ידוע כי אלכוהול עלול לפגוע בלב וצריכה רבה עשויה להוביל לאי-ספיקת לב. עם זאת, הקשר בין צריכת אלכוהול מתונה לסיכון לאי-ספיקת לב, בגברים ובנשים, אינו מובן היטב. לפיכך, נאספו נתונים על קרוב ל-15 אלף משתתפים (55% נשים) ללא עדות לאי-ספיקת לב בתחילת המחקר (1987-1989) שהיו במעקב במשך 24 שנים. הם התבססו על דיווח עצמי של צריכת אלכוהול לפי מספר המשקאות בשבוע (משקה אחד = 14 גרם אלכוהול) בתחילת המחקר ועדכנו את צריכת האלכוהול הממוצעת במשך כ-9 שנים. החוקרים בחנו את הקשר בין צריכת אלכוהול ובין היארעות אי-ספיקת לב ובחנו את ההשפעה של מין הנבדק על הקשר.

נמצא כי מרבית המשתתפים (42%) נמנעו מאלכוהול או שתו אלכוהול בעבר (19%), כאשר 25% דיווחו כי שתו עד שבעה משקאות אלכוהול בשבוע, 7% דיווחו כי שתו 7-14 משקאות בשבוע ו-3% דיווחו כי שתו 14-21 משקאות ו-21 משקאות בשבוע ומעלה, בהתאמה. אי ספיקת לב תוארה ב-1,271 גברים ו-1,237 נשים.

בגברים שצרכו עד שבעה משקאות אלכוהול בשבוע תועד סיכון נמוך ב-20% לאי-ספיקת לב, בהשוואה לאלו שלא שתו אלכוהול; ההשפעה הייתה פחות בולטת בנשים. בקטגוריות צריכת אלכוהול גבוהה, הסיכון לאי-ספיקת לב לא היה שונה משמעותית מזה שתואר באלו שנמנעו מאלכוהול, הן בגברים והן בנשים.

לדברי החוקרים, צריכה של עד שבעה משקאות אלכוהוליים בשבוע בגיל העמידה מלווה בסיכון מופחת להתפתחות אי-ספיקת לב בעתיד, עם דפוס דומה, אך פחות בולט בנשים בהשוואה לגברים.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה וצנתורים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום