עילפון: שימוש מופרז ב-CT ראש

(0)
לדרג

לא תמיד כדאי להשתמש בכל הטכנולוגיה העומדת לרשותנו: מחקר חדש מגלה כי ברוב המקרים אין שום תועלת לבדיקה במטופלים המגיעים של סחרחורות או התעלפויות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אצל רוב החולים שפונים לחדרי מיון בשל עילפון או סחרחורת אין תועלת לבדיקת CT (Computed Tomography) של הראש, אלא אם הם מעל גיל 60 שנים, עם חוסר נוירולוגי מוקדי או היסטוריה של חבלת ראש לאחרונה; כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת American Journal of Roentgenology.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הגורמים הקליניים שיכולים לנבא ממצאים חריגים בבדיקת CT של הראש ואשפוזים לבית החולים. הם בחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות של כל החולים שפנו לחדרי מיון בין 1 ביולי, 2012 ועד 31 בדצמבר, 2012, והשלימו בדיקת CT של הראש בשל תלונה עיקרית של סחרחורות, עילפון או כמעט-עילפון.

מבין 253 החולים שפנו בשל סחרחורות, ב-7.1% הושלמה בדיקת CT של הראש עם עדות לממצאים חריגים חדשים; 18.6% אושפזו לבית החולים. מבין 236 החולים שפנו בשל אירוע עילפון או כמעט-עילפון, ב-6.4% בוצעה בדיקת CT של הראש עם ממצאים חריגים חדשים; 39.8% אושפזו לבית החולים.

החוקרים אינם ממליצים על השלמת בדיקת CT של הראש בחולים עם אובדן הכרה, אלא אם הרופאים חושדים כי אובדן ההכרה אינו על רקע התעלפות פשוטה. לדבריהם, מרבית החולים עם תסמינים קלים של סחרחורות או עילפון אינם נדרשים לבדיקת CT של הראש. אם באבחון ובבדיקה גופנית אין עדות לסימנים נוירולוגיים ברורים, אזי ייתכן כי כל הנדרש הוא ביקור מעקב במרפאה למחרת.

עם זאת, כאמור, שלושה גורמים קליניים נקשרו באופן מובהק עם ממצאים חריגים חדשים בבדיקת CT של הראש: חוסר נוירולוגי מוקדי, גיל מעל 60 שנים וחבלת ראש חדה. מהנתונים עולה עוד כי רופאים בחדרי מיון משלימים לעתים קרובות בדיקת CT של הראש להערכת חולים עם סינקופה, למרות היעדר עדות ברורה לתועלת.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא ב//www.doctors.co.il/forum-3010' >בפורום סחרחורת וטינטון (רעשים באוזניים).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום