האם במבה מגנה מאלרגיה?

(0)
לדרג

האם חשיפה למזון אלרגני בגיל מוקדם מעודדת אלרגיה או מגנה מפניה? לפי מחקר חדש, שיעור האלרגיה לבוטנים היה נמוך יותר דווקא אצל תינוקות שנחשפו לבמבה

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: הריון, לידה והגיל הרך

האם הורים שנותנים חטיפי בוטנים לתינוקות יכולים להפסיק להרגיש רע עם עצמם? אמנם ערכים תזונתיים מדהימים לא נוכל למצוא שם, אבל מחקר בריטי חדש שפורסם השבוע בכתב העת NEMJ, מגלה כי חשיפה מוקדמת לבוטנים ומוצריהם בגיל צעיר מצמצמת את הסיכון לאלרגיות אצל ילדים, גם כשמדובר בפעוטות שיש להם נטייה תורשתית לפתח אלרגיות.

במחקר השתתפו 640 תינוקות בני 4 עד 11 חודשים, שחולקו באופן אקראי לשתי קבוצות. באחת מהן ההורים התבקשו להאכיל את הילדים בחטיף בוטנים, ובשנייה להימנע מכך. בגיל 5, זומנו הילדים לבדיקות, והתברר כי רק כ-2% מהילדים שנחשפו לבמבה פיתחו אלרגיה לבוטנים, בעוד שכ-14% מהילדים שלא נחשפו לחטיף התגלו כאלרגיים לבוטנים.

אלרגיה לבוטנים נפוצה יחסית במדינות מערביות, ושכיחות התופעה גדלה משנה לשנה. בישראל, נתון המתיישב עם ממצאי המחקר, שיעור הסובלים מאלרגיה לבוטנים הינו זעום - עד 0.2% מהאוכלוסייה. אחת השאלות העיקריות שמטרידה הורים שמתחילים לשלב מוצקים בתזונת הילד - היא האם כדאי או לא כדאי לתת לתינוק מזונות שנחשבים אלרגניים, ומתי המועד האופטימלי לעשות זאת.

לדברי ד"ר קובי שדה, מומחה לאלרגיה, אימונולוגיה ורפואה פנימית, "בעבר, אף שלא היו הוכחות ולא הייתה אחדות דעים, היו מומחים רבים שהמליצו על הימנעות מהמזונות האלרגנים אפילו לאמהות ההריון או בתקופת ההנקה. אם כי גישה זו לא הייתה מקובלת עליי ועל חלק מעמיתיי והתנגדנו לכך. אגודת רפואת הילדים האמריקאית, פרסמה בשנת 2000 המלצה למנוע בוטנים מילדים בסיכון לאלרגיות עד גיל 3. בשנת 2008, מיתנה האגודה את עמדתה אך לא המליצה מפורשות לחשוף ילדים למזונות כאלה. ואכן סוף סוף הושלם המחקר שבדק את השאלה הזו. המחקר שהתפרסם השבוע מציג הוכחה ברורה לכך שדווקא האכלת פעוטות במזון המכיל בוטנים יכולה למנוע את התפתחות האלרגיה לבוטנים, גם למי בסיכון מוגבר לפתח אלרגיות.

"המחקר מחזק את ההערכה כי חשיפה מוקדמת לבוטנים וכנראה גם למזונות רבים אחרים מסוגלת להשרות סבילות חיסונית ולמנוע התפתחות אלרגיה למזונות אלו. זו אחת הסיבות למשל מדוע בישראל, שבה כמעט כל תינוק נחשף לבמבה, הרגישות לבוטנים נמוכה באופן דרמטי בהשוואה למדינות המערב. בארץ לעומת זו קיימת שכיחות גבוהה של אלרגיה לשומשום, מרכיב בטחינה, וכאן לא ברורה השפעת החשיפה המוקדמת".

כשיש ספק, היוועצו ברופא

"הימנעות מיותרת מחשיפה של תינוקות למזונות ללא הצדקה רפואית לכך, עלולה דווקא להגדיל את הסיכון להתפתחות של אלרגיה מסכנת חיים. לכן, במקרים בהם קיים חשד לאלרגיה אצל תינוקות, יש לפנות לרופא אלרגולוג להמשך בירור, כדי לחסוך הימנעות ארוכה ללא צורך".

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום