מניעת סוכרת: שלום לסוכר

(0)
לדרג

שמצאה כי גם כאשר כמות הקלוריות דומות, סוכר במזון מעובד הוא תורם משמעותי יותר להתפתחות סוכרת; האם צריך להגביל את כמות הפירות בתזונה?

מאת: מערכת zap doctors

צריכת מזון מעובד עם תוספי סוכר תורמת לעלייה בשיעור מקרי סוכרת מסוג 2, כך עולה ממאמר חדש שפורסם בכתב העת Mayo Clinic Proceedings. מדובר בסקירת הספרות המקיפה הראשונה שמצאה כי גם כאשר כמות הקלוריות דומות, סוכר הוא תורם משמעותי יותר להתפתחות סוכרת ותחלואה נלווית (נוירופתיה, נפרופתיה ורטינופתיה).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מנתונים ממחקרים בנושא עולה כי תוספי סוכר (סוכרוז וסירופ תירס עתיר פרוקטוז) תורמים להתפתחות סוכרת והפרעות מטבוליות נלוות המובילים לעלייה בסיכון למחלות לב וכלי דם. תוספי פרוקטוז בפרט חשובים בהתפתחות סוכרת, הפרעות מטבוליות על רקע סוכרת ועלייה בסיכון למחלות לב וכלי דם. מנגד, מוצרי מזון מלא המכילים פרוקטוז (דוגמת פירות וירקות) אינם מסוכנים וככל הנראה מספקים הגנה מפני סוכרת וסיבוכים הקשורים למערכת הלב וכלי הדם.

מספר הנחיות תזונתיות המליצו על צריכת מזונות מלאים במקום מזונות עתירי סוכר, אך חלק (דוגמת ההמלצות מטעםAmerican Diabetes Association) אינן ממליצות על הגבלת תוספים המכילים פרוקטוז לרמה מסוימת. הנחיות אחרות (דוגמת ה-Institute of Medicine) מתירות עד 25% מהקלוריות כתוספי סוכר המכילים פרוקטוז. צריכת תוספי פרוקטוז ברמות כה גבוהות תורמת ללא ספק לעלייה בשיעורי סוכרת וסיבוכיה.

החוקרים מדגישים כי אין צורך בתוספי פרוקטוז או תוספי סוכר אחרים בתזונה; הפחתת הצריכה ל-5% מסך הקלוריות (הרמה המומלצת כיום על ידי WHO, ארגון הבריאות העולמי) הוכחה כמשפרת סבילות לסוכר בבני אדם, ומפחיתה את שיעורי ההימצאות של סוכרת והפרעות מטבוליות נלוות. הפחתת צריכת תוספי סוכר עשויה להוביל לירידה בתחלואה על רקע סוכרת ולתמותה מוקדמת בכלל האוכלוסיה.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום