זינוק באבחוני צליאק בילדים

(0)
לדרג

בעשורים האחרונים מספר אבחוני הצליאק בבריטניה שילש את עצמו, אך יותר האבחונים נערכו דווקא בקרב ילדים משכבות חברתיות-כלכליות חזקות יותר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מספר הילדים שאובחנו כחולי צליאק בבריטניה כמעט שילש עצמו במהלך שני העשורים האחרונים, אך בילדים משכבות סוציו-אקונומיות נמוכות הסיכוי לאבחון היה נמוך במחצית; כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו זה מכבר בכתב העת Archives of Disease in Childhood.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שכיחות נוכחות נוגדנים למחלת צליאק בארה"ב ומערב אירופה עומדת על כ-1% מהילדים, אך אבחון מוכח בביופסיה מעיד על עלייה בשכיחות המחלה. אם העלייה משקפת את השיפור שחל בבדיקות הסקירה, העלייה במודעות ובדיקות אבחנתיות טובות יותר, אזי ניתן היה לצפות לשיעורי אבחון גבוה יותר בשכבות חברתיות-כלכליות גבוהות.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את נתונים של ילדים מתחת לגיל 18 שנים, במאגר נתונים ארצי בבריטניה המתפרש על פני השנים 1993-2012. מטרת החוקרים הייתה לבחון את דפוסי האבחון של מחלת צליאק. מבין יותר מ-2 מיליון ילדים במאגר הנתונים בתקופת הזמן שנבחנה, 1,247 אובחנו עם צליאק, שיעורי האבחון בין 2008 עד 2012 היו גבוהים יותר ב-75%, בהשוואה לשיעורים שתועדו בין 1993-1997, כאשר חלק גדול מעלייה זו תואר בילדים מעל גיל שנתיים, בהם תוארה עלייה של כמעט פי שלושה בשיעורי האבחון.

כאשר החוקרים בחנו את הנתונים לפי מין, הם זיהו עלייה ברורה בבנים ובבנות בין התקופה המוקדמת (1993-1997) והמאוחרת (2008-2012). באופן ספציפי, נרשמה עלייה של 39% בשיעורי האבחון בבנים ועלייה של מעט יותר מכפליים בבנות.

מהנתונים עולים כאמור הבדלים בשיעורי האבחון של מחלת צליאק בין קבוצות סוציו-אקונומיות שונות, עם שיעורי אבחון גבוהים יותר ב-80% בילדים מאזורים עשירים בהשוואה לילדים באזורים עניים. הקשר בין עוני לשיעורי אבחון נמוכים יותר של מחלת צליאק תועד בשני המינים, בכל קבוצות הגיל ובכל רחבי בריטניה.

החוקרים מייחסים את ההבדל בשיעורי האבחון של הצליאק להזדמנות גדולה יותר לאבחון בשכבות עשירות יותר. בנוסף, הם מציינים כי לא ידוע רבות על תכולת הגלוטן בתזונה באוכלוסיות מרקע סוציו-אקונומי שונה, וייתכן כי תזונה משחקת תפקיד חשוב בנטייה למחלה.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון.

בואו לדבר על זה בפורום צליאק וקרוהן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום