יום המשפחה: יחסים בין אחים

(0)
לדרג

הבית שבו אנו מגדלים את ילדינו מהווה מעין "מעבדה חברתית": ניתן ללמוד, להתנסות - וגם לטעות ולתקן. מה תורמת לילדים מערכת יחסים עם אח? כתבה לרגל יום המשפחה

מאת: ד"ר חגית נגר

עבור הילדים הגדלים בבית, החיים בתוכו מהווים מעין "מיקרוקוסמוס" של "החיים האמיתיים" בגן, בבית הספר ובהמשך ביתר תחומי החברה. בתוך הבית, מתנסים הילדים בכישורים החברתיים הנדרשים לחיים תקינים מחוץ לבית, אך בסביבה מגינה ותומכת.

חשוב לציין כי כל ילד מביא עמו לתא המשפחתי את אישיותו ואת התכונות המולדות שלו. לצד מערכת היחסים בינו לבין אחיו, יש מגוון של גורמי השפעה אשר יעצבו את אישיותו ואת דרכו בחיים, גורמים החשובים לא פחות מהאינטראקציה בין יושבי הבית.

ילד עם אחים גדולים יסגל לעצמו התנהגויות שונות ובוגרות. צילום: שאטרסטוק
ילד עם אחים גדולים יסגל לעצמו התנהגויות שונות ובוגרות. צילום: שאטרסטוק

מה מפסיד ילד יחיד אשר גדל ללא אחים?

לא תמיד הילד היחיד מפסיד - ועניין זה מותנה באופן ישיר באופי הבית שבו הוא גדל ובתפקוד של הוריו. לכל תבנית משפחתית יש את המורכבות שלה ויש בה צדדים מרובים. במקרים רבים, ילד יחיד מקבל את מלוא תשומת הלב וההשקעה משני הוריו, שהם המשאב העיקרי בחייו בתחילת דרכו, לצד היענות מאוד גדולה לצרכיו.

מצד שני, ילד יחיד אשר גדל ללא אחים מחמיץ את החוויה המהותית של אינטראקציה עם אחים נוספים ומחמיץ השתתפות בסיטואציות חברתיות ייחודיות, שעצם הגדילה עם אחים נוספים מאפשרת אותן ותורמת להתפתחותו. כאשר ישנם מספר אחים בבית אחד, הם לומדים באופן טבעי להתחלק זה עם זה - במשאבים חומריים, כמו צעצועים, או במשאבים נפשיים, כמו תשומת לב מההורים.

באמצעות היחסים בין בני המשפחה, הילד לומד לוותר, לומד להפסיד, לומד לנצח, לומד להתבטא, לומד לעמוד על שלו ולומד להבין מהם הגבולות של מותר ואסור. הילד לומד לגלות רגישות ואמפתיה לאחיו וחווה מהם ביטויים רגשיים מגוונים.

ילד עם אחים גדולים יסגל לעצמו התנהגויות שונות ובוגרות על ידי חיקוי ולמידה וילד בעל אחים קטנים ילמד לסייע בטיפול בהם, מה שעשוי לפתח אצלו יכולת של חמלה ורגישות.

מערכת יחסים בין אחים, בכללותה, מלמדת את האינדיבידואל בתוך המשפחה כיצד לשרוד בתוך סיטואציה חברתית מורכבת, העשויה להיות מורכבת אף יותר בחיים האמיתיים אשר מחוץ לבית, במסגרות החינוכיות השונות שבהן לוקח הילד חלק. זאת מכיוון שהסביבה הביתית היא מעין מעבדה אוהדת לחברה שבחוץ, אשר בה ניתן להתנסות וללמוד - וגם לטעות ולתקן.

מה משקל ההורים באיכות מערכת היחסים בין הילדים בבית?

להורים יש משקל רב והשפעה ישירה על מערכת היחסים שבין ילדיהם. ההורים הם הקברניטים של הספינה - ומהווים מודל חברתי לילדים. עליהם לזכור זאת כל הזמן. כאשר ההורים לא מתואמים ביניהם מול הילדים, כששניהם או כשאחד מהם לא מספיק קשוב לילדים, כשהם לא מתווים לילדים גבולות ברורים ואחידים ,כל הסיטואציות האלה משפיעות באופן מיידי על הרגשות, היכולות ומנגנוני ההתמודדות שילדיהם יפתחו לעצמם.

על ההורים מוטלת משימה מהנה, מתגמלת אך מורכבת - להציב לעצמם יחד את המטרות החינוכיות המשותפות אל מול הילדים ולהתמיד במימושן.

ד"ר חגית נגר היא מנהלת מרכז "מראות" לאבחון וטיפול באוטיזם ובקשיים חברתיים, בביה"ח דנה, המרכז הרפואי ת"א, איכילוב.

בואו לדבר על זה בפורום אוטיזם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום