כאב על פי הרפואה הסינית

(0)
לדרג

הרפואה הסינית בת מעל 2,000 שנה - ומציעה לנו פתרונות אקטואליים. תכירו את יין ויאנג ואת זרימת הצ'י. ותזכרו את הכלל העתיק: אם יש זרימה חלקה, אין כאב

מאת: רונן רוזנבלט ניר

הרפואה הסינית (TCM) היא בת למעלה מ-2,000 שנה - ועל מנת להבינה בצורה טובה יותר, יש להבין כמה מינוחים בסיסיים. רצוי לדעת כי היא בנויה בבסיסה מתאוריית היין והיאנג.

מהם היין והיאנג? מהו צ'י?

היאנג משויך לתפקוד הפיזיולוגי (הכוח בגוף, תפקוד האיברים, תהליך הנשימה, חום הגוף) - ואילו היין משויך לאנטומיה ולחומר בגוף (לדוגמא: דם, רקמות ונוזלי הגוף).

הפרת האיזון בין שני גורמים אלה עשויה להוביל לירידה במצב בריאותי ואף לחולי. המונח צי (Qi), אותו אנו שומעים לא מעט לאחרונה, הוא למעשה אנרגיית החיים, או מה שגורם לגופנו לתפקד. קיומו של הצי הינו ההבדל בין גוף אדם חי וגוף אדם מת.

בהקבלה לרפואה הקונבנציונלית, ניתן למעשה להשוות לתהליכים החשמליים והכימיים המתרחשים בגופנו. חומר נוסף הוא הדם, שתפקידו להזין את האיברים והרקמות. אחד מתפקידי הצי הוא להניע את הדם בגוף. הדם והצי זורמים בצורה חופשית במסלולים קבועים בגוף הנקראים מרידיאנים. כל מרידיאן משויך לאיבר מסוים בגוף.

מהו כאב על פי הרפואה הסינית?

הגדרת המושג "כאב" על פי הרפואה הסינית המסורתית היא פשוטה מאוד ונחשבת לחוסר איזון בין צי והדם, הגורם לחסימתם - ובכך לפגיעה בזרימתם החופשית בגוף ובכך גם לאי-איזון של יין ויאנג.

בכתבים העתיקים כתוב: אם יש זרימה חלקה, אין כאב. חסימות הצי והדם נובעים משני מצבים: המצב הראשון הוא משהו המפריע, חוסם או פוגע בזרימה החופשית של הצי והדם במרידיאנים ובכלי הדם. מצב זה נקרא ברפואה הסינית "מצב עודף". ניתן לתאר זאת כסתימה, מים שאינם מצליחים להתנקז, עקב חסימה פיזית כלשהי לאורך הצינור.

המצב השני נגרם בשל חוסר בצי, אשר איננו מצליח לדחוף את הדם, או חוסר בדם שלא זורם בחופשיות בכלי הדם. מצב בו הזרימה שוב נפגעת, בשל חוסר יכולת תנועה נאותה. מצב זה נקרא ברפואה הסינית "מצב חוסר". את המצב הזה ניתן לתאר כברז פתוח, אשר זרימת המים בו חלשה בשל חוסר במאגרי המים.

כיצד ניתן אפוא להגיע למצב של זרימה חופשית ותקינה?

אם כך, כל סוג של כאב נחשב ברפואה הסינית כפגיעה בזרימה החופשית של צי ודם. תפקידו של המטפל הוא לאבחן מהי הסיבה הגורמת לפגיעה זו - ולטפל במצב, על ידי חידוש הזרימה התקינה. הפרעות הזרימה יכולות להתרחש בכל חלק בגוף: באיברים הפנימיים, בשרירים, בראש, בגב, בגפיים, במפרקים ועוד.

דוגמא למצב זה: במקרה בו אנו אוכלים כמות רבה מאוד, ייתכן כי האכילה היא אפילו יתר על המידה, הדבר גורם לבעיית עיכול המלווה בתחושת מלאות, נפיחות והתנפחות הבטן. סימנים אלה הם סימן לחסימה בצי של הקיבה. במצב זה, הצי של הקיבה לא יכול לנוע בחופשיות, בשל כמות המזון הגדולה בקיבה. דוגמא נוספת לכך תהיה כאשר אנו נפצעים קלות ממשהו - ודם "בורח" מכלי הדם. גם מצב זה נחשב ברפואה הסינית כחסימה בזרימת הצי והדם. בשתי הדוגמאות הללו, לא מדובר בסטגנציה משמעותית - ואנו נשוב לחוש טוב תוך זמן קצר, זאת כאשר הצי והדם יחזרו לתפקד כראוי ולזרום בחופשיות.

לסיכום, על פי הרפואה הסינית, תחושת הכאב הנובעת מכל אחד מהגורמים הללו, תיחווה על ידינו באופן שונה. כאב הנובע מחסימה של צי יהיה כאב נקודתי, אשר יכול לנוע באזורים לאורך הגוף. אותו כאב יוחמר במנוחה ויוקל בתחילת תנועה. כאב מחסימה של דם יאופיין ככאב בעל אופי ממוקד ודוקר, עם נטייה להחמרה בשעות הלילה, כאב שאף עשוי להעיר אדם משנתו. כאב הנובע ממצב עודף יהיה כאב חזק וממוקד ואילו כאב הנובע ממצב חוסר יהיה כאב יותר עמום ומתמשך.

רונן רוזנבלט ניר בוגר מכללת מדיסין לרפואה סינית, מטפל מוסמך ברפואה סינית, מומחה לטיפול בילדים וכאב

בואו לדבר על זה בפורום רפואה סינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום