חיוך מושלם: ציפוי חרסינה

(0)
לדרג

החלום נמצא בהישג יד: שיניים לבנות ומושלמות, ללא מרווחים וללא שיניים עקומות או שבורות. ציפוי חרסינה יאפשר לכם להשיג את הפלא הזה בקלות. ומה היתרון ביחס לכתר? צרכנות רפואית

מאת: ד"ר יואב ירון

ציפוי חרסינה הוא "עלה" חרסינה דק מאוד (0.3-0.5 מ"מ ) אשר מודבק על חזית השן ולכן הוא נקרא גם "חזיתות". הסיבה הפופולרית להדבקת הציפוי היא אסתטית: כאשר רוצים לשנות אורך, צבע וצורת שיניים, או את קו החיוך.

איזה סוגי ציפויים קיימים?

ישנם שני סוגים עיקריים: חרסינה ושרף מרוכב (החומר שממנו עושים סתימות לבנות). השרף המרוכב זול יותר, אך גם פחות איכותי - ופחות חזק ועמיד, אך מצד שני קל יותר לתיקון, במקרה של שבר או כל בעיה אחרת.

כמו כן, להבדיל מהחרסינה, השרף המורכב מצריך תחזוקה אחת לחצי שנה או שנה. התוצאה האסתטית עם ציפוי החרסינה נראית מושלמת, לעומת השרף המרוכב, המאפשר אמנם תוצאה טובה מאוד, אך לא מושלמת.

למי מומלץ הטיפול?

לבעלי שיניים שחוקות וקצרות ו/או שיניים אשר אינן באורכים שווים.
לבעלי רווחים בין השיניים.
לשיניים שבורות ולא אסתטיות.
לאלה שהלבנת שיניים אינה יעילה עבורם.
לזקוקים לתיקון קל של השיניים, בעלות מראה לא אסתטי.

מה ההבדל בין ציפוי חרסינה לכתר?

ציפוי חרסינה הוא טיפול שמרני ביותר וכמעט שאינו פוגע בחומר השן הטבעי, בזכות ההכנה המינימלית הדרושה, לעומת הכנה אגרסיבית ומשמעותית בהכנה של כתר. כדי להדביק ציפוי חרסינה, צריך להשחיז את חזית השן; לעומת זאת, כדי להתקין כתר, צריך להשחיז סביב כל השן הרבה יותר מפי שניים, מאשר בציפוי חרסינה.

מהם היתרונות הבולטים של ציפוי חרסינה?

ציפוי החרסינה אינו פוגע בשיניים ובחניכיים.
ציפוי חרסינה חזק ועמיד לאורך שנים.
ציפוי חרסינה עמיד לכתמים ואינו משנה את צבעו.

כיצד התהליך מתבצע?

לפני תחילת הטיפול, בודקים אם יש סתימות לקויות ו/או עששות בשיניים המיועדות לטיפול - ואם אכן יש צורך לטפל בבעיות אלה טרם הדבקת הציפוי. הטיפול מתבצע במהלך שני מפגשים. בראשון , מבצעים השחזה מינימלית של המשטח הבוקאלי בלבד, לקיחת מידות מדויקות והכנה של ציפויים זמניים; ובמפגש השני מבצעים את ההדבקה של הציפויים.

האם הציפוי מודבק על כל השיניים?

ניתן להדביק על כל השיניים וניתן רק על חלקן. אם בוחרים רק בחלק מהן, אזי מומלץ להשלים את הטיפול בטיפול שיננית ובהלבנת שאר השיניים, למראה הרמוני. בדרך כלל עושים ציפויים ללא יותר מ-10 שיניים קדמיות (5 מכל צד). ברוב המקרים אין טעם ואין צורך ביותר מזה.

האם עלול להיגרם נזק במראה או באיכות הציפוי במשך השנים?

בנוגע לאיכות, לא יכול להיגרם נזק עם הזמן; בנוגע למראה, עלול להיווצר נזק רק במקרים של טראומה (תאונה) או הזנחה. מכיוון שרוב השן הטבעית נשארה כפי שהייתה טרם הטיפול, עששות, אבנית וכיו"ב עדיין עלולות להופיע. לכן חשוב להקפיד לטפל בשיניים: לבצע טיפול תקופתי אצל השיננית וביקורת תקופתית אצל רופא השיניים.

למי ציפוי החרסינה איננו מתאים?

הטיפול פחות מתאים לאנשים אשר חורקים שיניים, מכיוון שאין איזון סגרי וקיימת שחיקה מסיבית של השן. במקרה זה, כתרים יעילים וחזקים יותר, או שניתן לערוך את הציפוי בתנאי שהפציינט משתמש בסד לילה באופן סדיר. בנוסף, לא מומלץ לבצע את הטיפול כאשר הסגר אינו תקין.

ד"ר יואב ירון הוא רופא שיניים ותיק, ובעל שתי מרפאות שיניים, עוסק ברפואת שיניים אסתטית ובשיקום הפה

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום