עיר גדולה - סיכון לאסתמה?

(0)
לדרג

מחקר בהשתתפותם של אלפי ילדים בארה"ב קבע כי למגורים בעיר גדולה אין השפעה על הסיכון לחלות במחלה. דווקא מצב כלכלי או מוצא יכולים להשפיע

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בניגוד למה שהיה נהוג לחשוב עשרות שנים, מגורים בעיר גדולה בלבד אינם משפיעים באופן משמעותי על הסיכון להתפתחות אסתמה בילדים. כך לפי מחקר אמריקאי חדש, שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology. לדברי החוקרים, הממצאים אלו סותרים את ההשערות שהיו נפוצות במשך עשרות שנים.

במסגרת המחקר התבססו החוקרים על נתוני סקר ארצי על יותר מ-23 אלף ילדים בגילאי 6-17 שנים, בין השנים 2009-2011. הם בחנו את שיעורי האסתמה על בסיס נתונים באוכלוסיה כמו גם גורמים דוגמת הכנסה, מוצא ועוד. לאחר התחשבות בכלל הגורמים אלו, החוקרים לא מצאו הבדל מובהק סטטיסטית בשיעור אסתמה בין ילדים שהתגוררו בערים גדולות למי שהתגוררו באזורים אחרים. במקום זאת, הם מצאו כי בילדים שחורים או ממוצא פורטו-ריקני תועדו שיעורי אסתמה גבוהים יותר (17% ו-20%, בהתאמה, בהשוואה לשיעור של 10% בילדים לבנים, 9% בילדים היספאנים ו-8% בילדים אסייאתים). עוד עולה מהנתונים שונות גיאוגרפית, כאשר 17% מהילדים שהתגוררו בערים צפון-מזרחיות אובחנו עם אסתמה, זאת בהשוואה ל-8% מהילדים שהתגוררו בערים במדינות מערביות.

החוקרים טוענים כי הגורמים החשובים ביותר בחיזוי הסיכון לאסתמה בילדים כוללים עוני, מוצא אפרו-אמריקאי או פורטו-ריקני. ממצאי המחקר מדגישים את השינויים החלים במאפייני אסתמה בילדות ומציעים כי מגורים באזורים עירוניים לבדם אינם מהווים גורם סיכון לאסתמה. אף על פי שהמחקר לא בחן את הגורמים לכך, החוקרים מציינים כי מחקרים אחרים הציעו כי גורמים גנטיים וביולוגיים עומדים בבסיס ההבדלים הללו לפי מוצא וגזע.

החוקרים לא בחנו גורמים המשפיעים על חומרת אסתמה, שיכולים להיות נפוצים יותר בערים גדולות, ומציינים כי סוגיה זו עשויה להיבחן במחקרים נוספים בעתיד.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום