כולסטרול: הכל טוב במידה

(0)
לדרג

חמאה, ביצים, גבינה צהובה? מחקר חדש מצא כי ייתכן שאלו אינם מפחידים כמו שחשבנו במשך עשורים. מומחה: מותר לאכול הכל, השאלה היא המידתיות

מאת: מערכת zap doctors

כולסטרול - זו לא מילה גסה. ההנחיות הרשמיות של רשויות הבריאות בארה"ב ובבריטניה, מזהירות מאז שנות ה-80' מפני מאכלים עתירי שומן, חמאה, גבינה צהובה וביצים המכילות הרבה כולסטרול, אך נראה שהדיאטה הכפויה הייתה מיותרת. במחקר מקיף שפורסם לאחרונה בכתב העת BMJ Open heart, לא הצליחו החוקרים למצוא קשר בין תזונה דלת שומן לבין הפחתה במחלות לב וכלי הדם, בניגוד למה שחשבו בעבר. אמנם המחקר בדק רק גברים, אבל סביר להניח שהממצא נכון גם לגברים. אם כן, מותר לאכול הכל - הכל שאלה של מידה.

ד"ר ערן מגון, רופא בשיטת איורוודה, מסביר כי כולסטרול הוא לאו דווקא אויב של הגוף. "אין הרבה כולסטרול במזון עצמו, אלא במעט מאוד מזונות, הכי הרבה בכבד ובשרימפס, ובעיקר במאכלים מן החי. הגוף מייצר בעצמו את הכולסטרול מחומרים שהוא מקבל במזון, הגוף צריך אותו, הוא חלק מהגוף".

מה ההבדל בין "כולסטרול טוב" ל"רע"?

"צריך להבין שמה שמכונה "כולסטרול רע" (LDL) זה כולסטרול שיוצא מהכבד למחזור הדם מדובר על המוביל, הנשא של הכולסטרול, כדי לפזר אותו בגוף. "הטוב" (HDL) מוביל ממחזור הדם אל הכבד, והיחס ביניהם צריך להיות תקין. אם יש יותר מדי רע הוא יכול להזיק לדפנות כלי הדם, לגרום לפקקת, לקרישי דם, ובסופו של דבר להתקפי לב ואירועי שבץ במוח".

לדברי ד"ר מגון, ברפואה האיורוודית העתיקה, ממליצים לאכול שומנים, חמאה מזוקקת המכונה גיי, סמנה, בערבית, כמוה נפוצה עדיין בטיבט ובהודו. "כל דבר הוא עניין של מידה, מי שאחראי על עודפים בגוף זה כבד, אם הכבד יצור יותר מדי כולסטרול, הכבד יהיה בסופו של דבר עייף, ברפואה המערבית אין הגדרה כזו, רק אם הכבד תקין או לא. עם זאת, קיים מושג של 'כבד שומני'. פעם חשבו שזה לא מסוכן, היום יודעים שזו התחלה של סינדרום מטבולי.

"אחד מתפקידי הכבד הוא לפרק רעלים מהמזון, אם אוכלים יותר מדי ג'אנק פוד, מעמיסים לפני השינה, אוכלים בקצב או בכמויות גדולות מדי, אנחנו בעצם לא מאפשרים למזון להתעכל, להתפרק כראוי, הוא תוסס, הוא מחמיץ, הוא נרקב, ובמקום אבות מזון מקבלים רעלים, מה שמעמיס על הכבד. אירוודה יוצאת מהנחה כי מערכת עיכול היא אחת המערכות החשובות וצריך לשמור עליה".

ד"ר מגון מזכיר ששוחרי המזון הבריא בישראל צורכים למשל כמויות גדולות של טחינה ושמן זית. אלו שומנים בריאים, אבל חשוב גם פה לשמור על מידתיות. הכל מותר, אבל יש הבדל גם בין צריכת קוביית שוקולד לחצי חפיסה.

בנוסף, ד"ר מגון מצין כי לפי התפיסה האירוודית הקלאסית, הכבד מתעייף גם מכעסים ומתחי היומיום, רמת הכולסטרול עלולה לעלות ממתח מתמשך שלא יורד, כך שנפש בריאה בגוף בריא - אסור לשכוח את הפן הרגשי.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום