ללא אבידות: איך מפנים בי"ח?

(0)
לדרג

בעקבות אסון הכרמל: מאמר ישראלי של פרופ' אנטולי קריינין, מהמרכז הרפואי לבריאות הנפש מעלה הכרמל, מתאר את הפינוי של יותר מ-200 איש בתוך 45 דקות

מאת: מערכת zap doctors

איך מפנים בית חולים בעת אסון? מאמר הסוקר בתי חולים בעולם שנאלצו להתפנות עקב אסונות ותופעות טבע, המבקש לחלוק את הלקחים שהופקו במרכז הרפואי לבריאות הנפש מעלה הכרמל, פורסם לאחרונה בכתב העת המדעי Disaster Medicine Public Health Preparedness.

המאמר של פרופ' אנטולי קריינין, מנהל מחלקה במרכז הרפואי לבריאות הנפש מעלה הכרמל ושותפים, מתאר דוגמה לפינוי מוצלח ללא נפגעים של 212 מאושפזים ו-16 דיירים במגורים הטיפוליים שבבית החולים, ב-45 דקות.

לדברי פרופ' קריינין, היוזמות, התושייה והתכנון הארגוני שצוות בית החולים הפגין בעת הפינוי, לא רק הצילו חיים, אלא יכולים לשמש כבסיס למודל התנהלות בעת אסון שדורש פינוי של בית חולים פסיכיאטרי שלם על כל המורכבות שלו, ויכולים לשמש גם בתי חולים אחרים במצבים דומים.

במאמר מתוארת השתלשלות האירועים שהובילה לפינוי המוסד תחת מסך כבד של עשן כשהאש הולכת ומתקרבת לגדרות בית החולים, את התנהלות הצוות לכל אורך האירוע, כולל אנשי צוות שהתנדבו והגיעו מביתם לסייע, הכנת המטופלים, העזרה בעת הפינוי שלהם באוטובוסים, והליווי שלהם למקומות קליטה, כשהצוות שומר על המידע הרפואי של המטופלים והמשך הטיפול בהם במוסדות האחרים, על תקשורת עם משפחות המטופלים ועוד.

נהלים, תרגול ותקשורת - יסייעו לפינוי

לאחר הפינוי המוצלח והחזרה לשגרה, יזמה הנהלת בית החולים תחקיר מקיף לניתוח והערכת הפינוי. מסקנות התחקיר העלו כי יש להכין נוהל סדור וברור לפינוי בית החולים בשעת חירום, הן למקרה של פינוי בהול ללא זמן התראה והן לפינוי עם מרחב התראה.

כמו כן יש לערוך תרגול שנתי של התמודדות עם מצבי חירום, בשיתוף המשטרה, שירותי חירום קהילתיים ומשרד הבריאות.

התקשורת עם המחלקה לשירותי חירום של משרד הבריאות חשובה, ויש למנות איש קשר מטעם מנהל בית חולים שיתאם בין כל הגורמים הרפואיים והלוגיסטיים המעורבים בפינוי בית החולים.

כמו כן יש להקים קו חירום במשרד הבריאות מיד עם פרוץ המשבר, שבו בני משפחה יוכלו להתעדכןעל מצב יקיריהם, ולאפשר תקשורת משופרת עם הציבור.

המלצה נוספת הנובעת מהמאמר היא לבנות מסד נתונים ארצי לגבי מתקנים היכולים לקלוט מטופלים מפונים, עם התייחסות לאוכלוסיות מיוחדות כמו קשישים, ילדים ובני נוער, ומאושפזים בכפייה בצו בית משפט, הזקוקים לליווי ולאירוח במתקנים בעלי תנאים מתאימים.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום