אורח חיים בריא מונע סרטן

(0)
לדרג

מחקרים חדשים מוסיפים עדויות לכך שתזונה צמחית, הפחתה בשתיית אלכוהול, הימנעות מעישון, הקפדה על משקל גוף בריא, פעילות גופנית מורידים את התחלואה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

משני מחקרים חדשים עולה כי הפחתת צריכת אלכוהול, הגדלת צריכת מזונות צמחיים והפחתת משקל עודף עשויים להפחית את הסיכון להתפתחות מחלות ממאירות, ממצאים המהווים תזכורת לחשיבות אורח חיים בריא.

המחקר הראשון פורסם לאחרונה בכתב העת Cancer Causes & Control, תזונה צמחונית והגבלת צריכת אלכוהול עשויים לסייע בהפחתת הסיכון למחלות ממאירות על רקע השמנת יתר (כשליש מכלל הממאירויות). במחקר זה השתתפו כ-3,000 מבוגרים והחוקרים מצאו כי הגבלת צריכת אלכוהול למשקה אחד ביום בנשים, ולשני משקאות ביום בגברים מלווה בירידה של 29% בסיכון למחלות ממאירות על רקע השמנה.

בנוסף, תועדה ירידה של 71% בסיכון לממאירויות במקומות הנפוצים ביותר - שד, ערמונית ומעי גס ורקטום. בקרב אלו שצרכו ירקות עמילניים, דוגמת תירס, תפוחי אדמה ובטטות, צריכה מספקת של דגנים ללא עמילן, פירות וירקות מלווה בהפחתת הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום. על בסיס התוצאות הללו, על ההמלצות התזונתיות בנוגע למחלות ממאירות להתמקד בעידוד צריכת מזונות צמחיים, עתירי פירות, ירקות ודגנים, לצד הגבלת צריכת אלכוהול לרמות המומלצות.

החשיבות הכי גדולה - למשקל תקין

במחקר אחר, שפורסם בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition, נמצא כי היענות גבוהה יותר להנחיות למניעת מחלות ממאירות של ACS (American Cancer Society) לוותה בהפחתת מחלות ממאירות וכן הפחתת מקרי מוות עקב מחלות ממאירות ותמותה מכל סיבה. הנחיות ACS ממליצות על הימנעות מעישון, הקפדה על משקל גוף בריא, פעילות גופנית ותזונה נכונה עם דגש על מזונות צמחיים. במחקרם החוקרים מדווחים כי הקפדה על משקל גוף בריא ופעילות גופנית הן בעלות ההשפעה הגדולה ביותר על התמותה מכל סיבה בגברים ובנשים.

החוקרים התבססו על נתונים ממחקר NIH-AARP Diet and Health Study שכלל כ-566 אלף בני 50-71 שנים בתחילת המחקר. במהלך תקופת המחקר, תועדו 73,784 מקרים של מחלות ממאירות, 16,193 מקרי תמותה עקב ממאירות ו-81,433 מקרי תמותה מכל סיבה. המשתתפים סווגו לפי היקף ההקפדה על הנחיות ACS וההיענות להנחיות לוותה בסיכון מופחת לכלל המחלות הממאירות. מהשוואת דרגת ההיענות הגבוהה ביותר אל מול דרגת ההיענות הנמוכה ביותר.

בנוסף, עלייה בהיענות להנחיות לוותה בהפחתת הסיכון ל-14 מבין 25 ממאירויות ספציפיות. הירידה בסיכון לממאירות של כיס המרה עמדה על 65% בגברים ובנשים יחדיו, עם ירידה של 60% בסיכון לסרטן רירית הרחם, ירידה של 48% בסיכון לסרטן כבד בגברים, ירידה של 48% בסיכון לסרטן מעי גס בגברים וירידה של 35% בנשים, ובאשר לסרטן הרקטום נרשמה ירידה של 40% בגברים וירידה של 36% בנשים.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום