הריון טפילי: תינוקת נולדה "בהריון"

(0)
לדרג
תוכן מקודם

הפלא הרפואי תועד בהונג קונג, כאשר אישה ילדה תינוקת 'בהריון' עם תאומים, השאיר רבים מאתנו המומים. מהי התופעה הזו? מדוע היא קורית? ומה עושים כאשר היא מתרחשת?

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2306945 (מספר מקשר)

מעבר לעניין הציבורי המסקרן, מדובר בתופעה רפואית נדירה ומוכרת ששמה 'הריון טפילי'. אין לה קבוצת סיכון, ובסך הכל דווחו בעולם על פחות מ-200 מקרים מסוג זה. עם זאת, הדעה הרווחת בעולם הרפואי היא כי התופעה עלולה להיות שכיחה יותר בטיפולי הפריה חוץ גופית, שבה מוחזרים מספר עוברים לרחם.

מהו הריון טפילי ומה שכיחותו?

הריון טפילי הוא נדיר ביותר ונובע בדרך כלל מהיווצרות הריון ראשוני של תאומים או שלישייה זהה לחלוטין (סיאמים). בשלב מוקדם ממשיך להתפתח רק עובר אחד והשני מפסיק להתפתח ומתחיל בהליך של ספיגה. רקמות העובר שנספג נטמעות בגוף העובר, בדרך כלל בחלל הבטן. ככל שהשלב שבו הפסיק העובר להתפתח מאוחר יותר, תהיינה יותר רקמות המזכירות אברי עובר, כאשר הספיגה מאד מוקדמת, ניתן לראות רק חלקי רקמות הנובעות בדרך כלל מרקמת חיבור כגון, שומן, סחוס, חלקי עצם וכ"ו. הממצא, כאמור, נדיר ומזכיר גידול שפיר הנקרא טרטומה, המכיל רקמות עובריות.

האם ניתן למנוע הריון טפילי מראש? או לאתר אותו בזמן הריון?

לא ניתן למנוע מראש, קשה מאד לאבחן במהלך ההריון. כאשר מועלה חשד בסקירת מערכות לגוש לא סדיר בבטן העובר, ניתן לבצע סקירה מכוונת או MRI וגם אז תלוי איזה רקמות ואיברים של העובר שנספג נותרו, ובאיזה מצב הם על מנת לאבחן את התופעה.

כיום בארצות מפותחות עם אמצעי דימות מתקדמים, אפשר לחשוד בממצא לא תקין כבר במהלך ההריון, ולבצע מעקב אחרי גדילת ותקינות העובר ולהיות ערוכים, במידת הצורך, לניתוח אחרי הלידה.

כיצד מטפלים בכך?

הטיפול הינו ניתוח לסילוק חלקי העובר שנותרו בגוף ולשלילת תהליכים אחרים כמו גידול שפיר או ממאיר.

האם יש לכך השלכות על בריאות העובר ו/או האישה?

אם העובר נולד בריא והתופעה היחידה הינה חלקי עובר עודפים, בדרך כלל לאחר שהניתוח עובר בשלום, אין סיכון יתר לתינוק או האישה מעבר לכל ניתוח אחר. כמובן שיש חשיבות למיקום העובר שנספג ואם הוא "תקוע" ברקמות חיוניות של התינוק.

ד"ר אריק כהנא, מנהל יחידת ההפריה החוץ גופית, אסותא ראשון

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה בפורום הקפאת ביציות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום