מחלימי סרטן, שימו לב ללב

(0)
לדרג

נשים שהחלימו מסרטן השד הן קבוצת הסיכון העיקרית, מבין חולי הסרטן, שעלולה לסבול מבעיית לב. מרפאה קרדיו-אונקולוגית הוקמה לשם כך בבילינסון. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

מחלות לב הן גורם תמותה משמעותי בקרב השורדים מסרטן, בעיקר מסרטן באזור בית החזה או כאלה שקיבלו קרינה בבית החזה. ולכן מומלץ להם לפנות למעקב קרדיולוגי.

לדברי ד"ר זאזא יעקבשוילי, אחראי מרפאת קרדיו-אונקולוגיה ומנהל שרות קרדיולוגיה דחופה במערך לקרדיולוגיה, בי"ח בילינסון: "מחלות לב מתחרות עם סרטן השד בחולות מעל גיל 66 כגורם מוביל לתמותה. בנשים שסובלות מסרטן הרחם סיבת המוות הראשונה היא מחלת לב שמצביעה על סיכוי גבוה בהצלחת הטיפול בסרטן ומאידך על גורמי סיכון רבים שלא מקבלים כנראה מספיק תשומת לב בהמשך. בסרטן מעי הגס, הוכח במחקר עדכני שירידה מסוימת בתפקוד הלב מתרחשת כבר בשלב שלפני הטיפולים הכימיים, כנראה כהשפעה מהחומרים שמופרשים ע"י הגידול וכמובן מטופלים אלה נמצאים בסיכון מוגבר יותר להתפתחות מחלת לב כלילית כתוצאה מטיפולים. בנוסף, כ- 10%-20% מהטיפולים האונקולוגים מצילי חיים מופסקים עקב התפתחות בעיות הלב או החמרה בבעיות הקיימות. לאור המציאות הזו ,האונקולוגים מסתייעים בקרדיולוג כרשת בטחון למתן טיפולים לחולים גם כאשר אין היסטוריה לבבית".

פרופ' ברוך ברנר, מנהל מרכז דוידוף: "האוכלוסיות שנמצאות בסיכון גבוה יותר לפתח בעיה לבבית בגיל צעיר הן אלו שמחלת הסרטן שלהם הייתה באזור בית החזה או שקיבלו קרינה לבית החזה (במיוחד אלו שקיבלו קרינה לפני שנים רבות, שהייתה פחות ממוקדת) או שטופלו ע"י כימותרפיה מסוג אנטריציקלינים. קרינה לבית החזה גורמת לטרשת מואצת והתפתחות מחלה כלילית משמעותית בגיל צעיר יחסית (35-40) במטופלים שלמשל סבלו ממחלת הודג'קין. כמו כן עלולות להתפתח מחלות מסתמיות."

פרופ' פיה רענני מנהלת המערך ההמטו-אונקולוגי, מרכז דוידוף, בי"ח בילינסון: "אם מגיע אלינו חולה אונקולוגי שכבר סובל מבעיה לבבית, אדע מאיזה טיפולים להימנע ואבחר בתרופה שיש לה פחות השלכות על הלב. היום אנחנו ההמטולוגים והאונקולוגים מקדמים את שיתוף הפעולה עם הקרדיולוגים מתוך הבנה שלא צריך להתגבר רק על הסרטן, אלא גם על תופעות הלוואי. המרפאה מאפשרת לאתר את החולים האונקולוגים שנמצאים בסיכון מוגבר ולהפנותם למעקב צמוד במרפאה. גם חולים המקבלים טיפולים חדשניים ממוקדים עלולים לסבול מבעיות בלב ובכלי הדם והמרפאה מיועדת גם להם. בנוסף, יש חולים המטולוגים או אונקולוגים שמחלתם מערבת את הלב".

במרכזי הסרטן הגדולים בעולם, המרפאות הקרדיו-אונקולוגיות כבר צברו תאוצה. וגם במערך הקרדיולוגי בבי"ח בילינסון החלה לפעול מרפאה קרדיו-אונקולוגית חלוצה בתחומה בארץ. המרפאה קמה מתוך מאות המקרים של אלפי חולי סרטן שהחלימו ממחלתם או שמחלת הסרטן הפכה לכרונית, אך החלו לסבול מבעיות לבביות שהופכות למסכנות חיים במידה ואינן מאובחנות.

מחר (12.2) יתקיים הכנס הקרדיו-אונקולוגי הבינלאומי הראשון בישראל בהשתתפות מומחים בינלאומיים בתחום. הכנס נערך ביוזמת המערכים הקרדיולוגי, האונקולוגי וההמטולוגי בבילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום פרפור פרוזדורים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום