נוירופידבק: תקשיבו למוח שלכם

(4)
לדרג

חרדה? דיכאון? נדודי שינה? הפרעת אכילה? ניתן לטפל בכל אלה בעזרת פסיכותרפיה או תרופות. תכירו גם את נוירופידבק: שיטת טיפול המשפיעה על הפעילות החשמלית במוח

מאת: ד"ר אירנה נתנאל

נוירופידבק היא שיטת טיפול חדשנית המסייעת, בין היתר, לטיפול במגוון הפרעות נפשיות. עיקר הטיפול בנוירופידבק כרוך בהשפעה על הפעילות החשמלית במוח, במטרה לשפר תפקוד, התנהגות, מחשבות ורגשות. בכל רגע נתון, מתרחשת באזורים השונים במוחנו פעילות חשמלית המתבטאת בהופעת גלי מוח שונים. פעילות חשמלית תקינה מעידה על תפקוד מוחי תקין - וחריגות בפעילות החשמלית עשויות להיות סיבה להפרעות השונות ולקשיים בתפקוד האדם.

טיפול בנוירופידבק כולל אבחון של הפעילות הכללית של המוח ושינוי שלה בהתאם לצורך. במהלך טיפול נוירופידבק מתקבל משוב על הפעילות החשמלית של המוח בזמן אמת. המטופל לומד לשלוט בפעילות החשמלית במוחו ולייצר את דפוס הגלים הרצוי על מנת להשיג שיפור בתסמינים שמהם הוא סובל.

נוירופידבק (אילוסטרציה)
נוירופידבק (אילוסטרציה)

באיזה הפרעות נפשיות הנוירופידבק מסייע לטפל?

בשנים האחרונות מחקרים מדווחים על יישום של טיפול בנוירופידבק בהפרעות שונות, כגון הפרעות קשב וריכוז, חרדה, דיכאון, הפרעות שינה, התמכרויות, הפרעה טורדנית-כפייתית, הפרעות אכילה, הפרעות בהתנהגות ועוד.

מה כולל טיפול בנוירופידבק בפועל - שלב אחרי שלב?

שלב ראשון כולל ראיון קליני לשם היכרות האדם, תוך התייחסות להיסטוריה אישית, להיסטוריה הרפואית ולקשיים מהם הוא סובל. בהתבסס על התשאול, קובעים מטרות טיפוליות ומדד להשגת המטרות.

בשלב השני, לאחר השיחה, המטפל עורך בדיקה של הפעילות החשמלית המוחית. לכל אדם יש תמונה שונה המתארת את הפעילות החשמלית של המוח; ובנוסף לכך, כל הפרעה והפרעה מתאפיינת גם היא בתמונה שונה של תפקודים באזורים השונים במוח. לכן, על מנת להתאים את סוג הטיפול, נדרשת קודם כל קבלת תמונה מלאה שתציג את סך כל הפעילות החשמלית במוח של המטופל. איסוף הנתונים מתבצע בעזרת בדיקת EEG אלקטרואנצפלוגרמה שהיא למעשה המדידה של הפעילות החשמלית של מוח מתבצעת על ידי הצמדת אלקטרודות לראש של המטופל. הבדיקה אינה פולשנית ואינה חודרנית.

בשלב שלישי קובע המטפל תוכנית אימון שמטרתה לשפר את הגלים באזורים השונים במוח. תוכנית אימון זו היא תוכנית טיפולית, במסגרתה מאמן המטופל את המוח ולומד לשלוט בפעילות החשמלית בו. במהלך הטיפול בנוירופידבק מתבקש המטופל להעלות או להוריד גלים מסוימים, עד שהוא יוצר את דפוס גלי המוח המבוקש. טיפול בנוירופידבק מבוסס על תהליך למידה לא קצר וההישגים הטיפוליים לא תמיד מידיים. לעתים קרובות נדרש זמן עד שמטופל לומד לשלוט בגלי המוח וליצור את סוג גלי המוח המבוקש.

בשלב זה מיושמת התוכנית הטיפולית הלכה למעשה: במסגרת האמון, מתבקש המטופל לשחק במשחק מחשב ללא עכבר וללא מקלדת, אך ורק בכוח המחשבה ולנסות לצבור כמה שיותר נקודות במשחק. צבירת נקודות מעידה על כך שהפעילות החשמלית נמצאת בטווח הנורמה. האימון מבוסס על עקרונות של למידה אופרנטית. כלומר, בשלבים הראשונים האדם צובר נקודות באופן אקראי, אך עם הזמן הוא מתחיל לקשר בין מצב תודעתי מסוים לבין עליה או ירידה במספר הנקודות. באופן כזה, המטופל לומד לשלוט בפעילות של מוחו, לווסת ולנרמל את תפקוד המוח. יכולת זו מסייעת לו גם בחיי היום יום - ובקשר להפרעות שלו. למשל, מטופל הסובל מהתקפי חרדה ילמד לנרמל את תדרי המוח החריגים, במטרה להרגיע מערכת האחראית על חרדה ועל תחושות גופניות.

בשלב זה, הטיפול הוא מאוד אינטנסיבי ודורש תרגול יום יומי או "יום כן - יום לא". בהמשך, תדירות האימונים פוחתת, עד לנקודה בה מושגת המטרה הטיפולית. שלב זה הוא שלב ארוך ומרכזי בטיפול. מספר הטיפולים משתנה מאדם לאדם ותלוי במורכבות של המצב הקליני, תפקוד המוחי שמתקבל בבדיקת EEG ויכולת של האדם ליצור את דפוס הגלים הרצוי. בדרך כלל נדרשים בין 20-40 טיפולים כדי להגיע למטרות.

בשלב הרביעי, כאשר מצבו הכללי של האדם השתפר והוא מרגיש שהושגו מטרות טיפוליות, עוברים לשלב של תחזוקה ושמירה על הישגים. בשלב זה עושים אימונים פעם בשבוע, פעם בעשרה ימים, פעם בשבועיים, פעם בחודש וזאת על מנת לקבע ולהטמיע את דפוס הגלים הרצוי שמטופל למד לייצר במהלך הטיפול.

בנוסף לטיפול בנוירופידבק, יעיל מאוד לשלב טיפולים נוספים, כגון: פסיכותרפיה התנהגותית-קוגניטיבית (CBT), טיפול בביופידבק וכמובן טיפולים תרופתיים.

לכמה זמן נשמרות תוצאות הטיפולים?

מכיוון שטיפול זה מבוסס על עקרון הלמידה, הוא נשמר משך שנים רבות, שהרי אנחנו לא שוכחים דברים שאנו לומדים במהלך חיינו.

מהם היתרונות של הטיפול בנוירופידבק?

היתרונות של הטיפול בנוירופידבק רבים: הטיפול לא חודרני ולא פולשני; הטיפול בנוירופידבק מותאם באופן אינדיבידואלי למטופל ספציפי; האבחון של המטופל נעשה על סמך בדיקה שמתארת את המבנה האינדיבידואלי של המוח, בשונה מאבחונים אחרים המבוססים על שיחה בלבד (כמו אבחון פסיכולוגי או פסיכיאטרי); טיפול זה מהווה פתרון כמעט יחיד לחולים העמידים לתרופות או כאלה שאינם יכולים ליטול תרופות מסיבות אחרות, כגון תופעות לוואי חמורות; הטיפול בנוירופידבק גם נעדר תופעות לוואי, הוא מתאים לכול הגילאים, וברוב המקרים ניתן לראות שיפור בפרק זמן יחסית קצר, לעומת שיטות טיפול אחרות. יתרון בולט נוסף של הטיפול הוא במידת יעילותו הנשמרת לאורך זמן רב, למשך מספר שנים.

ד"ר אירנה נתנאל היא פסיכותרפיסטית, מיינד קליניק - מרכז לטיפולים מתקדמים

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה בפורום חרדות ופוביות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום