פוסט טראומה: סיכון כפול לסוכרת

(0)
לדרג

לפי המחקר, עישון, איכות תזונה, צריכת אלכוהול ופעילות גופנית לא השפיעו עוד על העלייה בסיכון לסוכרת מסוג 2 בנשים עם תסמונת דחק בתר-חבלתית

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בקרב נשים עם תסמונת דחק בתר-חבלתית (PTSD או Posttraumatic Stress Disorder) תוארה עלייה של כמעט כפליים בסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2, בהשוואה לנשים בריאות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תסמונת דחק בתר-חבלתית היא הפרעה נפוצה, שנקשרה עם סוכרת מסוג 2 וגורמי סיכון למחלה, כולל השמנה. אם תסמונת דחק בתר-חבלתית מעלה את הסיכון לסוכרת מסוג 2, אזי ייתכן שנדרש מעקב מוגבר אחר אוכלוסיות בסיכון. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הקשר בין תסמונת דחק בתר-חבלתית ובין תחלואה בסוכרת מסוג 2 במדגם נשים אזרחיות.

החוקרים התבססו על נתוני Nurses' Health Study II הכולל קרוב ל-50 אלף נשים, ובחנו את הקשר בין תסמיני תסמונת דחק בתר-חבלתית ובין אבחוני סוכרת מסוג 2 במהלך מעקב בן 22 שנים.

מהנתונים עולה קשר תלוי-מינון בין תסמיני תסמונת דחק בתר-חבלתית ובין היארעות סוכרת מסוג 2 (סיכון גבוה ב-30% עם 1-3 תסמינים, גבוה ב-50% עם 4-5 תסמינים וסיכון גבוה ב-80% עם 6-7 תסמינים). טיפול בנוגדי-דיכאון ומדד מסת גוף גבוה יותר על רקע תסמונת דחק בתר-חבלתית היו אחראיים לכמחצית מהעלייה בסיכון לסוכרת מסוג 2 בנשים עם תסמונת דחק בתר-חבלתית. עישון, איכות תזונה, צריכת אלכוהול ופעילות גופנית לא השפיעו עוד על העלייה בסיכון לסוכרת מסוג 2 בנשים עם תסמונת דחק בתר-חבלתית.

בנשים עם מספר תסמיני תסמונת דחק בתר-חבלתית הגבוה ביותר תועדה עלייה של כמעט כפליים בסיכון לסוכרת מסוג 2 במהלך המעקב, בהשוואה לנשים ללא חשיפה לטראומה. על אנשי צוות רפואי המטפלים בנשים עם תסמונת דחק בתר-חבלתית להיות מודעים לכך שנשים אלו בסיכון למדד מסת גוף גבוה וסוכרת מסוג 2. יש להרחיב את הטיפול לתסמונת דחק בתר-חבלתית כך שיכלול התייחסות להרגלי חיים התורמים להשמנה ומחלות כרוניות.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום פוסט טראומה והלם קרב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום