אורתודונטיה: מיישרים קו

(0)
לדרג
תוכן מקודם

השיניים אינן ישרות? הלסתות אינן נסגרות? לפני שתלכו לרופא שיניים, חשוב לזכור שיש לפנות לאורתודונט: מומחה ליישור שיניים ולסתות. בקרוב תוכלו לחייך בלי מבוכה

טיפולי שיניים ,מומחה לאורתודונטיה
077-9977265 (מספר מקשר)

אורתודונטיה הוא תחום התמחות ברפואת שיניים, שרבים מאתנו נעזרים בו, כאשר אנו נאלצים ליישר את השיניים ו/או את הלסתות. לא כל רופא שיניים יכול להעניק לנו טיפול אורתודונטי (יישור שיניים ולסתות). אז מהי ההתמחות שעוזרת לחיוך שלנו להיות ישר ומושלם? מה כוללת ההתמחות של רופא שיניים אורתודונט? מה יודע לעשות מומחה לאורתודונטיה? הכול על אורתודונטיה במדריך שלפניכם.

מהי אורתודונטיה?

אורתודונטיה היא תחום נפרד ברפואת שיניים, המתייחס ליישור השיניים והלסתות. ישנה קשת של ליקויים המטופלים על ידי מומחים לאורתודונטיה, כשהטיפול תורם לא רק לשיפור האסתטיקה (המראה האסתטי של הפנים והחיוך) והדיבור, אלא גם לבריאות הפה והשיניים.

אנו יודעים כיום שיש גורמים שונים בעלי השפעה קריטית על אורך החיים של השיניים. בין הגורמים הללו, בולטים הגורמים הבאים: אופן סגירת הפה, יחס השפתיים לשיניים במצב מנוחה ותפקוד, יחס הלסתות זו לזו, צפיפות השיניים, בליטת השיניים, צורת המגע של השיניים העליונות והתחתונות באזור האחורי, זווית השן, ביחס לעצם המחזיקה אותה, צפיפות השורשים בתוך העצם והחניכיים וכמות החפיפה האנכית של השיניים הקדמיות העליונות על התחתונות. כל אלה, למעשה, משפיעים על "היחס הסגרי" של השיניים והלסתות של האדם וקובעים את מיקום השיניים בלסת.

האורתודונטיה יכולה להשפיע על כל אחד מהגורמים הללו ולגרום לשיפור של אחד או כמה מהם שנמצאו בלתי תקינים ולהביאם למצב אידאלי. מומחה לאורתודונטיה הינו רופא השיניים המטפל ומתקן את הליקויים שנמצאו בשיניים ובלסתות של המטופל.

האם כל רופא שיניים הוא גם אורתודונט?

ודאי שלא: רק מי שעבר התמחות ספציפית וענה על הדרישות הקבועות בחוק הינו אורתודונט מומחה. רופא הופך מומחה לאורתודונטיה רק לאחר שהשלים שלוש וחצי שנות לימודים אוניברסיטאיות נוספות על לימודי רפואת שיניים וקיבל רישיון מומחה ממשרד הבריאות, נוסף לרישיון עיסוק ברפואת שיניים. הכשרת אורתודונט כרוכה גם בהשלמת בחינות הסמכה.

מה כוללת ההכשרה של אורתודונט?

מעבר לידע ברפואת שיניים, חייב האורתודונט להיות גם בעל ידע בתחומים נוספים. בין היתר, לומד רופא מומחה לאורתודונטיה גם על תהליכי הגדילה וההתפתחות של הילד, תהליכי הגדילה וההתפתחות של הלסתות והשיניים ולומד להכיר את כל הדרכים והאפשרויות העומדות בפניו, לצורך שיפור בעיותיו של המטופל.

האורתודונט הינו בעל ידע עיוני ומעשי, כלים ומיומנויות, בעל שליטה בכל המכשירים השונים ומודעות ליתרונותיהם ולחסרונותיהם ולאופן השפעתם על התפתחות השיניים והלסתות. האורתודונט מכיר גם את כל טכניקות הטיפול השונות ויודע להתאים באופן מיטבי את טכניקת הטיפול העדיפה למטופל.

איך אפשר לבדוק שרופא השיניים הוא אכן אורתודונט שמתאים לטיפול בבעיה שלי או של הילד שלי?

האחריות לבדיקה מוטלת על המטופלים. עליכם להיות ערניים, לא להתבייש לשאול שאלות ולעשות את הבדיקות הנחוצות. מומלץ לבקש מהרופא שיציג בפניכם תעודת מומחיות ממשרד הבריאות (חוץ מרישיון רפואת שיניים) ו/או לבדוק באתר האגודה האורתודונטית האם הרופא אכן מומחה לאורתודונטיה.

מיהם מטופליו של האורתודונט? מי מגיע לקבל טיפול?

מתרפאים מקבוצות שונות מגיעים לקבל טיפול מהאורתודונט וישנן חמש קבוצות עיקריות:

האחת, הורים המביאים את הילדים ומעוניינים לשנות את מראה השיניים והחיוך. שיניים עקומות ובולטות הן התלונות העיקריות של ההורים. בדרך כלל בעיות אלה משולבות גם בבעיות סגירה תפקודיות. לכן, רצויה בדיקה של רופא מומחה, כשיש בעיה כלשהו הנראית לעין.

השנייה, מטופלים שהופנו על ידי רופא שיניים אשר בדק מטופל צעיר או ילד ומצא שיש בעיה התפתחותית של הלסתות או השיניים, בעיה תפקודית, צפיפות מתפתחת, אבדן מקום או בעיה אסתטית הדורשת חוות דעת וטיפול של מומחה לאורתודונטיה.

השלישית, מטופלים בוגרים אשר נבדקו על ידי רופא שיניים אשר מצא שלצורך טיפול שיקומי של השיניים יש צורך בהזזה של חלק מהשיניים, כדי לקבל יחס סגרי תקין בין הלסתות או שיש להזיז השיניים כדי לאפשר מיקום שתלים וכתרים באופן אידאלי.

הרביעית, מטופלים המופנים על ידי מומחה לחניכיים - פריודונט - על רקע בעיית חניכיים שהקימה צורך בטיפול אורתודונטי. למשל, מתרפא ששיניו זזו על רקע בעיות חניכיים קשות. מחלת חניכיים, מחלה פריודונטלית, שפוגעת בעיקר באנשים מבוגרים, אך גם בילדים ובמתבגרים, מקימה לא פעם צורך בטיפול אורתודונטי.

מחלות חניכיים נוטות להחליש את אחיזת השיניים בעצם, והכוחות התפקודיים הרגילים של כל מטופל הופכים, במטופל הזה, להיות כוחות עודפים המזיזים את השיניים.

והחמישית, מתרפאים מבוגרים שהמראה האסתטי של השיניים והחיוך אינו מוצא חן בעיניהם והם מעוניינים לשפר אותו.

אילו בעיות נפוצות מטופלות על ידי רופא אורתודונט?

בעיות רבות, שהנפוצות בהן: תזוזת שיניים על רקע בעיות חניכיים, תזוזת שיניים על רקע אבדן שיניים חלקי, בעיות הנובעות מפער במיקום הלסתות, באופן יחסי לגולגולת, ודורשות שילוב טיפולי עם כירורגיה של הלסתות, ילדים בשלב התפתחותי שיש לשנות את כיוון גדילת השיניים והלסתות שלהם, כדי להגיע לסגר תקין, בעיות של צפיפות חמורה בפה ועוד.

ד"ר בועז צור הוא רופא שיניים מומחה לאורתודונטיה

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה בפורום אורתודונטיה ומחייכים - יישור שיניים.

ד"ר צור בועז-מומחה ליישור שיניים
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום