גלולות למניעת הריון: זה מסרטן?

(0)
לדרג

מידי פעם אנו עדים למחקר מטריד אחר בנושא נטילת גלולות למניעת היריון, האם אכן טיפול הורמונלי ממושך הוא בעייתי ועלול להוביל לסרטן?

מאת: דר אריה לידור

פעם זה מחקר על סיכון לקריש דם כשמשמשים בגלולות, בפעם אחרת מזהירים אותנו מפני הסיכון לקבל התקף לב או שבץ מוחי, וכעת מתפרסם מחקר חדש לפיו נטילה ממושכת של גלולות למניעת הריון עלולה להעלות את הסיכון לגידול סרטני במוח. המחקרים מדאיגים ביותר, נוכח העובדה שנשים כה רבות רואות בגלולות את אמצעי המניעה הכי מתאים להן, אך הרופאים מזכירים כי גם מחקרים מסוג זה יש לקחת בפרופורציות המתאימות.

מדוע טיפול הורמונלי ממושך בעייתי לנשים? מדוע גלולות למניעת הריון נקשרות עם כל מיני מחקרים בעייתיים?

טיפול הורמונלי, באופן כללי, הוא טיפול נפוץ אשר מלווה נשים רבות לאורך רוב חייהן, החל מהיותן נערות, לאורך גיל הפריון ועד גיל המעבר. במהלך חיי האשה מתחוללים שינויים פיסיולוגיים וגם פתולוגיים ללא קשר לנטילת הורמונים. לפיכך, מרתק לייחס לשינויים אלו את גורם השפעות ההורמונים. כך למשל, הגלולות שאינן תרופות מצילות חיים, בדרך כלל נרשמות לרוב כאמצעי למניעת הריון, על פי רוב עבור נשים צעירות. כל תופעת לוואי של גלולות ההריון, ויש כאלה בשכיחות זעומה, זוכה לתהודה בלתי פרופורציונלית, שעל פי המקטרגים, הרי המדובר בתכשיר שאינו מציל חיים, אך בעל פוטנציאל לפגוע באוכלוסיית נשים צעירה ובריאה.

האם מדובר בסוגים ספציפיים של גלולות או ההתייחסות היא גורפת לכולן?

ההתייחסות היא, לרוב, לכלל הגלולות. לעתים, נבחר מותג מסוים להיות נושא דגל של גורם לבעיה ספציפית, כמו במקרה של גלולות היאז והיסמין, ש"הואשמו" בגרימת קרישתיות יתר.

האם זה אמור להדאיג נשים צעירות שנוטלות גלולות למניעת הריון?

הגלולה הינה תכשיר בעל תועלת עצומה, מניעת הריון לא רצוי, כך שהיתרון בנטילתה עולה לעין שעור על החיסרון שבאי נטילתה. חשוב לנתץ מיתוסים רבים, ולפרסם ולהדגיש את הממצאים התומכים בנטילת ההורמונים, אל מול אלו, המעטים יחסית, אך הרעשנים דיו כדי לגרום לסערה ולבהלה.

אילו בדיקות מעקב חשוב לבצע כשנוטלים גלולות?

על כל אשה, בכל גיל, חלה חובת מעקב שגרתי תקופתי, הכולל בדיקה גינקולוגית, משטח פאפ, בדיקת שד וסקירה על קולית, כבסיס למעקב.

האם מומלץ לבצע הפסקות יזומות בעת מתן הגלולות, כדי לנקות את הגוף?

לא מומלץ להפסיק נטילת גלולות, אלא לצורך הריון מתוכנן.

מי מהנשים שנוטלות גלולות נמצאות בסיכון מוגבר לחלות?

נשים מעשנות, נשים הסובלות מעודף משקל או ממחלות רקע שונות (יתר לחץ דם או סוכרת) הינן בסיכון יחסי.

קיימת, למשל, הוראת נגד למתן גלולות קונבנציונליות בנשים עם הפרעה בקרישת הדם או מיגרנות מלוות אאורה.

האם יש גיל שמומלץ להפסיק את נטילת הגלולות ולבחור באמצעי מניעה אחרים?

ככלל עם העלייה בגיל, עולה גם הסיכון שבנטילת הגלולות. לאשה בוגרת יותר ניתן להציע אמצעי יעיל כגון התקן תוך רחמי או סוג מסוים של גלולה ה"מאושר" לנטילה בגיל המבוגר ,כדוגמת "קלייר".

מה חשוב שכל בחורה צעירה תדע?

ששימוש באמצעי מניעה עדיף על הפסקת הריון או המשך של הריון בלתי רצוי. כמו כן, ישנם מקרים שבהם הגלולות משמשות גם כתרופה לטיפול באקנה, שעירות יתר כאבי וסת ובתסמונת השחלות הפוליציסטיות, בנוסף לתפקידן בהגנה מהריון לא רצוי.

עם הפנים לעתיד, מהו הדבר הבא בתחום מניעת ההריון?

המשך פיתוחן של גלולות למניעת הריון עם הורמונים "טבעיים", ולא סינטטיים ובמינון נמוך, וכמוכן התקנים תוך רחמיים מבוססי הורמונים הניתנים ליישום גם בנשים צעירות שלא ילדו. בינתיים, רצוי לשאוף לכך שאמצעי המניעה לסוגיהם יסובסדו במלואם ויהיו נגישים וזמינים לכל דורשת.

ד"ר אריה לידור הוא רופא מומחה במיילדות גינקולוגיה ואנדוקרינולוגיה של הרבייה

בואו לדבר על זה בפורום גלולות ואמצעי מניעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום