צעד אחר צעד: לכו על הבריאות!

(0)
לדרג

מחקר: קבוצות הליכה, המשלבות פעילות גופנית ותמיכה חברתית, הן הדרך היעילה והבטוחה להורדת משקל, לחץ דם, מונעות מחלות ותורמות לבריאות הנפשית

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ניתן להפחית את לחץ הדם, קצב הלב במנוחה, שומן הגוף, המשקל ורמות כולסטרול בדם באמצעי פשוט וזול - הליכה, ואם אפשר יחד עם תמיכה חברתית, כשהולכים יחד בקבוצות הליכה. במאמר שפורסם בכתב העת British Journal of Sports Medicine קובעים החוקרים כי קבוצת הליכה הן אמצעי יעיל ובטוח לשיפור ההיענות לפעילות גופנית.

החוקרים ערכו חיפוש בספרות הרפואית לזיהוי מחקרים בנושא קבוצות הליכה וזיהו 42 מחקרים עם 1,843 משתתפים. מאחר שהתעניינו בהשפעה של קבוצות הליכה בסביבת חוץ, החוקרים לא כללו מחקרים בהם המשתתפים הלכו בעיקר בתוך מבנים סגורים או לבדם. כ-75% מהמחקרים פורסמו במהלך העשור האחרון, עדות לעניין הגובר בתועלת הרפואית של קבוצות הליכה.

המחקרים כללו משתתפים מ-14 מדינות, עם מגוון רחב של מחלות ארוכי-טווח, כולל דלקת מפרקים, דמנציה, סוכרת, פיברומיאלגיה, השמנה או עודף-משקל, מחלות פסיכיאטריות ומחלת פרקינסון. ההתערבויות במחקרים הפרטניים השתנו במספר שעות הליכה, עצימות ההליכה ואורכה.

החוקרים מצאו כי לחץ הדם הסיסטולי בקבוצות הליכה ירד בממוצע ב-3.72 מ"מ כספית מתחילת המחקר ועד לתום ההתערבויות, ולחץ הדם הדיאסטולי ירד בממוצע ב-3.14 מ"מ כספית. קצב הלב במנוחה ירד בממוצע ב-2.88 פעימות לדקה, רמות כולסטרול ירדו בממוצע ב-4.25 מ"ג לד"ל ושומן הגוף ירד בממוצע ב-1.31%. בנוסף, תועד שיפור בסיבולת הגופנית, בתפקוד הגופני הכולל, בכושר הגופני ובדיכאון.

עם זאת, החוקרים לא מצאו עדויות ברורות לתועלת עבור מדדים אחרים, כולל היקף מותניים, ריכוז סוכר בדם בצום ושומנים בדם. הם מציינים כי לקבוצות הליכה יתרונות נוספים כ-75% מהמשתתפים הקפידו על הפעילות, תוארו פחות אירועים חריגים, למעט מספר אירועי נפילה. המרכיב החברתי של קבוצות הליכה עשוי לסייע לעודד גישות חיוביות בכל הנוגע לפעילות גופנית.

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום