פרקינסון: ספורט יכול לסייע

(0)
לדרג

מחקר: חולי פרקינסון בני 70 שעשו פעילות גופנית מבוקרת הראו שיווי משקל וניידות, עם נטייה קטנה יותר לנפילות, ושיפור במצב הרוח ובאיכות החיים הכוללת

מאת: ד"ר עמית עקירוב

פעילות גופנית קלה עשויה להביא לשיפור שיווי-משקל, ניידות, חשש מנפילות ואיכות חיים בחולים עם מחלת פרקינסון, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Neurology. תוכנית אימונים מובילה גם לירידה בנפילות בחולים עם מחלת פרקינסון קלה יותר, אך לא בחולים עם מחלה מתקדמת.

מדגם המחקר כלל 231 מבוגרים, בני 71 בממוצע, עם מחלת פרקינסון, שהלכו באופן עצמאי עם או ללא עזרים, נטלו טיפול תרופתי יציב נגד פרקינסון במשך לפחות שבועיים, נפלו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה, או הוגדרו בסיכון לנפילות על בסיס הערכה גופנית.

המשתתפים חולקו באקראי לשתי קבוצות: באחת קיבלו טיפול סטנדרטי (116 חולים) ובשנייה גם עשו תרגילי שיווי-משקל וחיזוק רגליים במשך 40-60 דקות, שלוש פעמים בשבוע, במהלך שישה חודשים (115 חולים). החולים בקבוצת ההתערבות לקחו חלק בתוכנית אימונים קבוצתית חודשית, בהדרכת פיזיותרפיסטי והשלימו את יתר הפעילות הגופנית לבד בביתם. בממוצע, רק 13% ממפגשי המתאמנים היו תחת השגחת פיזיותרפיסט.

בסיכומו של דבר, לא תוארו הבדלים בין הקבוצות בשיעור הנפילות או בשיעור הנופלים, שני תוצאי הסיום העיקרי של המחקר.

עם זאת, מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה קשר עם חומרת המחלה - כך למשל בחולים עם מחלה פחות חמורה בתחילת הדרך, שיעור הנפילות היה נמוך ב-69% בקבוצת ההתערבות בהשוואה לקבוצת הטיפול הסטנדרטי. בחולים עם מחלת פרקינסון חמורה יותר תוארה שכיחות גבוהה יותר של נפילות גם בקבוצה שעשתה פעילות גופנית. לאחר חצי שנה, בקבוצת ההתערבות תועדו מדדים טובים יותר משמעותית בהשוואה לקבוצת הביקורת בהערכת שיווי משקל וניידות, עם חשש קטן יותר מנפילות ושיפור במצב הרוח ובאיכות החיים הכוללת.

החוקרים מציינים כי הירידה המשמעותית של 69% בשיעור הנפילות בתת-קבוצה של חולים עם מחלה פחות חמורה עולה בקנה אחד עם הירידה של 67% בשיעור הנפילות לאחר שישה חודשים במחקר קודם להערכת תרגילי טאי-צ'י תחת השגחה מלאה.

עם זאת, חשוב להדגיש את חשיבות מועד האימונים הגופניים, כאשר כיום התערבויות למניעת נפילות מוצעות רק לחולי פרקינסון לאחר נפילה. אולם, מהמחקר הנוכחי עולה כי יש להמליץ על אימונים גופניים בשלב מוקדם במהלך המחלה ולא להמתין עד לנפילה של החולה.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום נוירוכירורגיה תפקודית - הפרעות תנועה, פרקינסון, רעד וכאב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום