צניחת עפעפיים בילדים: מדוע חשוב לנתח?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

צניחת עפעפיים חמורה עלולה לפגוע קשות ביכולת הראייה של הילד. צניחה חלקית מהווה מטרד אסתטי ועלולה לשוות לילד מראה עצוב מסכן או פגום. כדאי לנתח לפני גיל 5

רופא עיניים ,מומחה למחלות עיניים
077-2317081 (מספר מקשר)

צניחת עפעפיים בילדים היא מצב מולד: בשל חוסר התפתחות מספקת של השריר המרים את העפעף, הוא נשאר צנוח בדרגה זו או אחרת. מעבר לפגיעה האסתטית, לצניחת עפעפיים עלולות להיות השפעות תפקודיות ארוכות טווח, לרבות פגיעה בראיה; ולכן חשוב לזהות את הבעיה ולטפל בה בהקדם. על צניחת עפעפיים בילדים - הגורמים, התסמינים ודרכי הטיפול - במאמר שלפניכם.

מהי צניחת עפעפיים בילדים?

צניחת עפעפיים בילדים היא מצב מולד: העפעף, בעין אחת או בשתי העיניים, נותר צנוח. הסיבה לכך היא הפרעה בתפקוד השריר המרים את העפעף. בשל סיבות מגוונות, שריר זה לא מתפתח באופן מושלם, בעת השהייה ברחם - והתוצאה היא שאינו מסוגל להרים את העפעף ולתמוך בו, כך שתהיה פתיחה מלאה של העין. חשוב מאד להבחין בין צניחת עפעפיים חמורה לבין צניחת עפעפיים חלקית.
מהי צניחת עפעפיים חמורה?

זהו מצב בו השריר המרים את העפעף איננו מתפקד (כמעט לחלוטין) - ולכן העפעף צנוח מאד ומכסה, לפחות חלקית, את האישון. במצב זה, יש הפרעה ביכולת הראיה של הילד, העלולה לגרור השלכות בלתי רצויות. רבים מהילדים מטים את הראש אחורה כדי לשפר את ראייתם, מה שעשוי לפגוע במבנה עמוד השדרה הצווארי ושרירי הצוואר.

במידה והמצב לא מטופל, רבים מהילדים יוותרו במשך הזמן על השימוש בראיה בעין זו - והיא תהפוך לעין עצלה. טיפול בשלב בו העין הפכה לעין עצלה הוא טיפול מורכב ומסובך יותר, שלא בטוח שיישא פרי, משום שקשה מאד לחדש ראיה בעין עצלה.

מהי צניחת עפעפיים חלקית?

צניחת עפעפיים חלקית מתארת מצב בו הצניחה פחות חמורה - והעפעף אינו מכסה את האישון. השריר המרים את העפעף מתפקד בצורה חלקית בלבד. צניחה שכזו לא מסכנת את הראיה ולא גוררת פגיעה תפקודית, ולכן נחשבת לפגיעה אסתטית.

האם דרגת החומרה של הצניחה משפיעה על אופי הטיפול?

בוודאי. כאשר מדובר בצניחת עפעפיים חמורה, אנו רוצים למנוע את ההשלכות הבלתי רצויות של המצב. צניחת עפעפיים חמורה מסכנת את הראיה של הילד ויש לזהותה ולטפל בה בהקדם האפשרי, זאת אומרת: מוקדם ככל הניתן - כל עוד הניתוח לא מסכן את בריאות הילד. ברוב המקרים, הטיפול הניתוחי יתבצע בחודשים הראשונים לחיי התינוק.

לפני ניתוח לצניחת עפעפיים. צילום: ד"ר בנימין שלו

מה כולל הניתוח לצניחת עפעפיים?

אם הצניחה היא צניחה חמורה המסכנת ראיה, הניתוח כולל יצירת מתלה על שריר מצח , אשר ירים את העפעף וימלא את התפקיד שהשריר מרים העפעף לא מצליח למלא.

בניתוח, עושים שימוש בשריר המצח ונעזרים בו כדי שירים את העפעף. מחברים את שריר המצח ואת העפעף בעזרת חוט משי עבה או חוט סיליקון. לעתים רחוקות, בעיקר כשגיל המנותח מבוגר, יש שימוש ברצועת גיד מהרגל - הליך שנחשב מורכב ופחות רצוי. במהלך הניתוח, מבוצעים חתך בקפל העפעף ושלושה חתכים במצח, אולם הצלקות שנותרות הן מינוריות.

במקרים של צניחה פחות חמורה, מאחר שיש תפקוד כלשהו של השריר המרים את העפעף, הניתוח יכלול את קיצור השריר ולא יצירת מתלה משריר המצח. בניתוח הרמת עפעפיים צנוחים, נעשה קיצור של השריר, דרך חתך בקפל העפעף, באופן שמותאם לנסיבות ולמאפיינים של עיני המנותח.

ניתוח זה דורש מיומנות גבוהה ורצוי לבחור במנתח בעל ניסיון, משום שנדרש דיוק רב ומדובר בקיצור השריר במילימטרים.

אז למה לנתח, במקרים בהם הצניחה גוררת פגיעה אסתטית בלבד?

משום שאמנם אין אפשרות לפגיעה בראיה, אבל הפגם האסתטי יוצר פגיעה מסוג אחר. מדובר בעיוות בולט בעיניים, שהם המקום הבולט ביותר בפנים - ולמפגע אסתטי כזה עלולות להיות השלכות רגשיות-נפשיות שליליות ביותר.

אם יש א-סימטריה משום שרק עפעף יחיד צונח, הפגיעה האסתטית קשה. גם במצב בו הצניחה היא בשתי העפעפיים יש פגיעה. אמנם העיניים סימטריות, אבל מראה העיניים משפיע על המראה הכללי של הפנים. ההבעה שמתקבלת היא של אדם כבוי, עצוב, עייף, מנותק, חולמני או אפילו לא אינטליגנטי. הילד מסומן כאיטי וחסר חיוניות; ולעתים הוא אף נאלץ להתמודד עם דרישות של החברים, המורים וההורים שיתעורר, עם שאלות למה נפלו פניו ואפילו עם לעג של הסביבה, בטח כשיש א-סימטריה. זהו פגם שלא יחלוף מעצמו - וילווה אותו לכל החיים, ללא טיפול מתאים.

למראה העפעפיים יש השפעה דרמטית על המראה של הילד ועל ביטחונו ודימויו העצמיים. תחושות של פגימות, של חוסר ערך ושל שונות ונבדלות המלוות את הילד מקשות עליו מאד. גם חוסר ההתאמה בין התחושות האמיתיות של הילד לבין ההבעה שמתקבלת בשל הצניחה יוצר פער שקשה לגשר עליו וגובה מחיר מהילד, שיכול להיראות אחרת לגמרי, לאחר ניתוח מתאים.

לא סתם הביטוי "עיניים מאירות" מסמל כל כך הרבה. כל ילד ירצה מבט חכם, עיניים פתוחות ומחייכות ומבט ערני ושופע אינטליגנציה. בשל כל אלה, מומלץ בחום רב לעבור את ניתוח התיקון גם אם מדובר במטרה אסתטית ולא טיפולית-תפקודית. העיתוי המומלץ הוא לפני גיל 5 שנים.

מה כוללת ההתאוששות מהניתוח?

לאחר הניתוח, יש למרוח את תוך העין במשחת עיניים למשך מספר חודשים בתדירות גבוהה, שהולכת ופוחתת. יש גם להיות מודעים לעובדה שהילד ישן עם עין פתוחה, לפחות חלקית, בתקופה הראשונה שלאחר הניתוח. יש שיפור עם השנים אך יש מקרים בהם נשארת פקוחה, מי יותר כו פחות, לאורך החיים לאחר הניתוח.

נדרשת תקופת הסתגלות של כולם וההורים חייבים להיות מעורבים, סבלנים ועקביים - ולמלא אחר הוראות שימון העין והחתך בקפל העפעף שמשאיר צלקת עדינה בלבד.

אחרי ניתוח להרמת עפעפיים. צילום: ד"ר בנימין שלו

מה הן התוצאות שמשיג ניתוח להרמת עפעפיים בילדים?

ניתוח מוצלח הוא כזה שגורם להרמת העפעף בצורה טובה מעל ציר הראיה. המטרה היא שלילד יתאפשר לפתוח את העין בצורה טובה, ללא הטיית ראש אחורה. אם הניתוח מתבצע בשתי העיניים, תוצאות הניתוח מבחינה אסתטית טובות יותר, משום שמושגת בדכ סימטריה. לעומת זאת, אם צניחת העפעף הינה בעין אחת בלבד ורק היא מנותחת- תמיד תישאר א-סימטריה מסוימת בכיווני מבט שונים שתפגום מעט במראה העיניים, אולם זה כמובן עדיף מהמצב טרום הניתוח.

התוצאה המושגת - בהחלט מספקת ונחשבת הצלחה כאשר במבט ישר קדימה, שתי העיניים יראו פתוחות במידה שווה ותיווצר סימטריה.

ד"ר בנימין שלו הוא מומחה לרפואת עיניים; מומחה לניתוחי עפעפיים, דרכי דמעות ופזילה; רופא בכיר במחלקת עיניים ביח איכילוב ומנהל קליניקה במגדל מרכז ויצמן בתל אביב

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי עפעפיים.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום