שיחקה בחצר הגן, ושאפה עלה לריאה

(0)
לדרג

"ריאה ירוקה": רופאי רמב"ם שלפו עלי עץ נוי שחסמו ריאה של פעוטה במשך ארבעה חודשים, שבהם אובחנה על ידי רופאי המשפחה כסובלת מדלקת ריאות

מאת: מערכת zap doctors

בבית חולים רות לילדים ברמב"ם טיפלו לאחרונה בפעוטה בת שנה וחצי, ששאפה עלים קוצוניים של עץ לריאותיה. הילדה אושפזה לאחר ארבעה חודשים, שבהם אובחנה בטעות כסובלת מדלקת ריאות. היא טופלה ושוחררה לבית במצב טוב אחרי יומיים.

חיק הטבע הוא מקום נהדר לילדים, אך הוא טומן בחובו לא מעט סכנות. משפחה מקצרין למדה זאת בדרך הקשה. לפני מספר חודשים, הבחינו ההורים של א' הקטנה, שהייתה אז בת שנה וחודש, שהיא מפתחת חום וסובלת משיעול וקוצר נשימה. רופאי הילדים שאליהם הגיעו ייחסו את הסימפטומים לדלקת ריאות והנחו את ההורים לתת לה את הטיפול המתאים. אמנם הטיפול עזר והתינוקת התאוששה, אך זמן קצר לאחר מכן חזרו הסימפטומים. אחרי ארבעה חודשים הבינו ההורים שמשהו לא כשורה, והגיעו עם בתם הקטנה לרופא מומחה.

בניגוד לאבחונים הקודמים, חשד הרופא המומחה שמקור הבעיה אינו וירוס עונתי או חיידק מזדמן, אלא ריאותיה של הפעוטה, והפנה אותה לאבחון במכון למחלות ריאה בילדים, בבית החולים רות רפפורט לילדים שברמב"ם. בבית החולים בדקו את הריאות, והופתעו; בעזרת בדיקה הנקראת ברונכוסקופיה, העושה שימוש בצינור גמיש שמותאם לגודלו של הילד ובמצלמה זעירה, הסתכלו הרופאים אל דרכי הנשימה של הפעוטה. להפתעתם הם גילו כי אחד הסימפונות, זה המוביל לריאה הימנית, נחסם לגמרי על ידי עצם זר שקוטרו כחצי ס"מ כמעט כמו קוטר צינור הנשימה שחסם. משהתגלה הממצא, הבינו הרופאים כי לא רק שהעצם הזר היה הגורם לדלקות ריאה חוזרות וקוצר הנשימה מהם סבלה הפעוטה במשך ארבעה חודשים, אלא שהוא גם מסכן את חייה: "הבדיקה מאפשרת לנו לצפות במה שמתרחש בדרכי הנשימה", מסביר ד"ר רונן בר-יוסף, רופא בכיר במכון למחלות ריאה בילדים בבית חולים רות, ואחד הרופאים שטיפל בפעוטה, "ראינו שצינור הנשימה המוביל לריאה הימנית היה למעשה כמעט חסום לגמרי והתרחב קלות עם קצב הנשימה של הפעוטה. במילים פשוטות הריאה הימנית כמעט לא קיבלה אוויר".

רגע של חוסר תשומת לב

אחרי האבחון, הגיע שלב הטיפול. באותה השיטה אך עם מכשור מעט שונה, הגיע ד"ר אריה גורדין, מרכז תחום אא"ג ילדים בבית החולים, אל העצם הזר, ושלף אותו בזהירות מן הצינור המוביל לריאה. כאשר הוצא העצם, התברר כי מדובר בענף קטן של מחטי אראוקריה, עץ נוי המזכיר את עצי האורן, וגדל בסביבת בית המשפחה. הוריה של הפעוטה משערים כי היא "נתקלה" בענף כאשר שיחקה בחצר גן הילדים שלה, וכשהכניסה אותו לפיה שאפה אותו במלואו.

לאחר יומיים של השגחה, שוחררה המטופלת הקטנה לביתה כשהיא חשה בטוב. "אנו רואים ברמב"ם ילדים רבים שמגיעים לטיפול בביה"ח כתוצאה מבליעת עצמים זרים או שאיפה שלהם", אומר ד"ר גורדין, "ילדים קטנים הם סקרנים מטבעם ויש להשגיח עליהם ללא הרף. לפעמים הנזק הוא קל, אבל לפעמים המקרים האלו נגמרים רע מאוד. עם קצת תשומת לב, ניתן למנוע את הגעתם של כל הילדים הללו לבית החולים".

בואו לדבר על זה בפורום אף אוזן גרון ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום