סקירת מערכות בהריון

(0)
לדרג

מהי בדיקת סקירת המערכות המתבצעת בזמן ההריון? מדוע מבצעים שתי בדיקות שונות? והאם צריך לבצע סקירה שלישית? כדאי לקרוא: סקירת מערכות - סקירה מקיפה

מאת: ד"ר בוריס סחנוביץ'

סקירת מערכות היא בדיקה חשובה ומהותית במסגרת מעקב ההריון, הנותנת לנו מידע על המבנה האנטומי ועל תקינותו של העובר הגדל ברחם האישה. בארץ, הבדיקה נחלקת לשניים: סקירה מוקדמת וסקירה מאוחרת. מדוע, למעשה, נדרשות לביצוע שתי סקירות?

מבחינת מדינת ישראל ומשרד הבריאות, הסקירה היחידה המסובסדת היא הסקירה השנייה, שבה ניתן לראות את מצב העובר ואת אבריו באופן מתקדם הרבה יותר מאשר בראשונה. יחד עם זאת, כיום, רוב הנשים מבצעות את שתי הסקירות במהלך הריונן, כל אחת בשלב המתאים. בשתי הסקירות, כאמור, ניתן לבדוק שלבים שונים בהתפתחות האנטומית של העובר. הסיבה לביצוע הסקירה המוקדמת היא גילוי מוקדם של מום כלשהו בהתפתחות העובר, עוד בימיו הראשונים, כדי שאם תימצא סיבה להפסקת ההריון, ביצועה יהיה בעל נזק מופחת עבור האישה, ויפחית סיכונים הקשורים בהפלה וסביב היכולת להרות שוב בעתיד. את הסקירה המוקדמת מבצעים בין שבוע 14 ל-16 של ההריון, ואת המאוחרת בין שבוע 24 ועד 32.

מה בודקים בסקירות?

בסקירות בודקים את איברי העובר באופן יסודי - ובהם: מוח, לב, גפיים, עמוד שדרה; והרשימה עוד ארוכה. בסקירה השנייה ניתן לבדוק יותר איברים, מכיוון שבראשונה לא כולם עדיין קיימים. בסקירה המאוחרת, מבחינה אנטומית, העובר כבר בנוי ונחשב לבן אנוש. לכן בסקירה זו סוקרים שנית את האיברים שנסקרו בסקירה הראשונה ובודקים את התפתחותם, וכן מוסיפים בה את האיברים החדשים שנוצרו, תוך שימת דגש על התפתחות הלב והמוח. כיום הטכנולוגיה המשרתת את בדיקות הסקירה מפותחת ביותר, בזכות מכשירים חדשניים הכוללים הדמיה בתלת ממד.

מה הקשר בין הסקירות לבין בדיקת מי השפיר?

מי השפיר היא בדיקה גנטית הבודקת את מבנה הכרומוזומים הגנטי של העובר. לעומתה, סקירה בודקת את התפתחות איבריו. הקשר בין הבדיקות טמון בכך שאם באחת הסקירות ישנו ממצא או חשד לממצא הנוגע למום עוברי, אזי שולחים את האישה ההריונית לבדיקת מי שפיר על מנת לבדוק בנוסף את תקינותה של הגנטיקה של העובר.

כיום יש "אופנה" לבצע סקירה שלישית, בניגוד לעבר. האם סקירה זו הכרחית?

בעולם רפואת הנשים אין דעה אחידה כיום, בשאלה האם יש צורך הכרחי לבצע סקירה שלישית בזמן ההריון. התפתחות העובר אינה משתנה בצורה דרסטית בין הסקירה השנייה לשלישית, אך הדגש בסקירה הנוספת עומד באחוזים ניכרים על בדיקת התפתחות המוח. את הסקירה השלישית מבצעים בין שבוע 32 ל-34, ויש רופאים הגורסים שניתן למצוא בה פגמים ומומים שלא ניתן לראות קודם לכן, בסקירות המוקדמות יותר.

יחד עם זאת, הפסקת הריון בשבוע כה מתקדם, עקב גילוי שכזה היא די נדירה, ובעיקר, מסובכת ומורכבת מבחינה בריאותית, ואינה מומלצת, אלא במקרים חריגים. מטרתה של הסקירה השלישית היא לעקוב אחרי התפתחות המוח, הממשיך להתפתח עד סוף ההריון, וכמובן - גם הרבה אחרי הלידה עצמה. כיום, נשים שעברו מהלך הריון תקין ומעוניינות בסקירה שלישית, עושות זאת לרוב בשביל השקט הנפשי שלהן. במקרים אחרים, נשים הלוקות בווירוסים או בזיהומים שונים בזמן ההריון נשלחות לסקירה אחרונה זו, כדי לוודא שלא נגרם שום נזק לעובר שברחמן.

ד"ר בוריס סחנוביץ' הוא מומחה ביילוד וגניקולוגיה. מומחה באולטרסאונד גניקולוגי, סקירות מערכות עובר ושקיפות עוברית

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום