לחץ דם: האם האפליקציות אמינות?

(0)
לדרג

לפי מחקר חדש, אפליקציות לסמארטפונים לא בהכרח מהימנות, אך עשויות להביא לשינוי באורח החיים באמצעות תזונה ופעילות גופנית, ולספק תזכורת לנטילת התרופות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אפליקציות סמארטפונים המשמשות לטיפול עצמי ביתר לחץ דם זקוקות לפיקוח נרחב יותר, במיוחד האפליקציות הפופלריות ביותר שלוקות בחסר. כך לפי מאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Society of Hypertension, לפיו מרבית האפליקציות לסמארטפונים עוקבות ומנתחות את לחץ הדם לאורך זמן וכן מספקות משוב ומידע כללי בנושא, אך אין הוכחות למהימנות אפליקציות אלה המבוססות על מצלמת המכשיר למדידת לחץ הדם ללא שרוולית.

במסגרת המחקר שפורסם בחנו החוקרים 107 אפליקציות רפואיות למכשירים ניידים שנועדו לטיפול ביתר לחץ דם ומצאו כי אף אחת מהאפליקציות שהיו מיועדות למכשירי אייפון לא הצליחה למדוד את לחץ הדם בדיוק מלא. מבין 50 האפליקציות הזמינות למכשירי אנדרואיד, שבעה הותאמו למכשיר הנייד. היקף הורדות אפליקציות אלו למכשירי אנדרואיד עמד על כ-2.4 מיליון, עם דירוג צרכנים גבוה.

נתונים אלו מעידים על הפופולארית של אפליקציות אלו והתפתחות תחום אפליקציות למדידת לחץ דם המיועדות למכשירים ניידים. עם זאת, אף אחת מהאפליקציות הללו לא אושרה כמכשיר למדידת לחץ הדם על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי ואין תיעוד למהימנות הבדיקה בהשוואה לבדיקות המקובלות בחולים עם יתר לחץ דם. למעשה, רק 2.8% מהאפליקציות שנועדו למכשירי אייפון או אנדרואיד דיווחו על מעורבות של סוכנות רפואית דוגמת אוניברסיטה או איגוד מקצועי.

עם זאת, החוקרים כותבים כי הממצאים מעודדים, מאחר שמרבית האפליקציות ליתר לחץ דם מסייעות לחולים לעקוב אחר מדדים פיזיולוגיים, דוגמת לחץ דם וקצב לב, ומביאות לשינוי באורח החיים באמצעות תזונה ופעילות גופנית, כמו גם תזכורת לנטילת התרופות.

מבין 107 האפליקציות, 72% נועדו לשמש כתוכנת מעקב, כאשר רובן עקבו אחר לחץ הדם וקצב הלב. 27% מאפליקציות אלו עקבו אחר מדד מסת הגוף/משקל הגוף וחלק קטן מהאפליקציות הצליחו לעקוב אחר צריכת מלח וצריכת קלוריות יומית. כשני-שליש מהאפליקציות ניתחו את מגמות לחץ הדם וקצב הלב וסיפקו משובים על-בסיס הממצאים. כ-40% מהאפליקציות יכלו להעביר ישירות את הנתונים לרופא.

לדברי החוקרים, למרות היתרון של הטכנולוגיה, ממצאי המחקר מדגישים את הצורך לנקוט משנה זהירות מצד המטופלים ומצד אנשי צוות רפואי.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום