השמנת יתר חולנית: הפתרון הכירורגי

(0)
לדרג

השמנת יתר חולנית היא מחלה קשה וגורם מרכזי להופעת מחלות נלוות שפוגעות בבריאות ועלולות לגרום אף למוות. אילו ניתוחים קיימים לטיפול בבעיה?

מאת: ד"ר איגור דשקובסקי

כאשר אנו מדברים על ניתוחים שנועדו לטפל בהשמנת יתר חולנית, חשוב מאוד שנבין כי מדובר בניתוחים שמטרתם להציל חיים. על פי החלטת משרד הבריאות, אנשים הזכאים לניתוח לטיפול בהשמנת יתר חולנית, הם אלה שה-BMI שלהם הוא מעל 40 ונמצאים בין הגילאים 18 ל-65. בנוסף, אנשים בעלי מחלות רקע כגון סוכרת, יתר לחץ דם, יתר שומנים בדם, השמנת כבד - וכן אלה הסובלים מבעיות אורתופדיות שונות, ולהם BMI מעל 35, זכאים אף הם לניתוח זה.

מחקרים הוכיחו כי חולים עם BMI מעל 40 או חולים עם BMI בין 35-40 עם מחלות נלוות עברו את "נקודת האל חזור" והם כבר לא יוכלו לרדת במשקל בעזרת דיאטה ופעילות ספורטיבית בלבד. הדרך יחידה לעזור לחולים אלה במניעת סיבוכים והופעת מחלות נלוות היא באמצעות פתרון ניתוחי.

אילו ניתוחים נפוצים קיימים כיום לטיפול בהשמנת יתר חולנית?

הניתוחים הנפוצים לטיפול בהשמנת יתר חולנית הם ניתוח שרוול וניתוח מעקף קיבה. ניתוח שרוול הוא ניתוח שכיח, אשר בניגוד לדעה הרווחת אינו כולל בתוכו הכנסת עזר חיצוני אל תוך הגוף, אלא זהו רק ניתוח כירורגי של הקטנת נפח הקיבה. פרוצדורה זו מסייעת לתחושת שובע - ומכאן לירידה במשקל.

ניתוח מעקף קיבה נחשב לניתוח מסובך יותר, ובו מנתקים את הוושט מהקיבה, ולמעשה "בונים" במקומה קיבה קטנה יותר, המתחברת ישירות למעיים, וכך מסייעת לצריכה מועטה יותר של מזון, ומכאן לירידה במשקל.

חשוב לציין כי קיימים סוגים נוספים של ניתוחים בתחום זה, ולכל מטופל יש להתאים את הניתוח הנכון ביותר למצבו, בידיעה כי טובתו של המטופל עומדת לנגד רופאיו.

כיצד מתכוננים לטיפול הניתוחי?

לאחר שהמטופל נמצא זכאי על פי חוקי משרד הבריאות לעבור את אחד מהניתוחים המדוברים, עליו לעבור סדרה של בדיקות, שדורש משרד הבריאות, בהתאמה לסוג הניתוח. בין הבדיקות הנדרשות: בדיקת קיבה, בדיקת אולטרסאונד של הכבד, בדיקות דם ושתן של הורמונים ובדיקת תזונה אצל דיאטנית. במקרים רבים, מספר שבועות לפני הניתוח, על המטופל להקפיד על דיאטה ייעודית, במטרה להקטין את הכבד עוד טרם ההתערבות הכירורגית.

מה כוללת ההחלמה מהניתוחים?

כשהניתוח עובר בהצלחה, המטופל נשאר לאשפוז משך יומיים-שלושה ולאחר מכן הוא משתחרר לביתו להמשך החלמה. ניתן לחזור לשגרה מלאה לאחר כשבועיים. אך עבור ירידה נכונה ובריאה במשקל, אין להסתפק רק בעצם הניתוח. לתוצאה טובה, שאינה מסכנת את המטופל, יש להקפיד באופן מדויק על תזונה נכונה ועל אורח חיים תקין לאחר הניתוח. כל שינוי בתזונה עלול להשפיע לרעה על תוצאות הניתוח. בין היתר, מדובר בשינוי הקשור לכמות הוויטמינים והמינרלים הנכנסת לגוף, וכן לצריכה חסרה של חלבון, העלולה להשפיע על היחלשות ופירוק השרירים . לכן נדרש מעקב אצל דיאטנית מקצועית גם טרם הניתוח - ובעיקר לאחריו.

מכאן, שניתוח לטיפול בהשמנת יתר חולנית, באשר הוא, דורש רצינות ואחריות מצד המטופל, גם שנים אחרי שהתבצע. בדרך כלל, לניתוחים המדוברים יש אחוזי הצלחה גבוהים ביותר, העומדים על 80 אחוז. אך הצורך לשמר את תוצאתם, או לחזור עליהם, מותנה גם בצריכת המזון של המטופל.

מהם הסיכונים בניתוחים נגד השמנת יתר חולנית?

כמו בכל פעולה כירורגית, הסיכונים העלולים להיגרם מניתוח זה הם תמותה (נדיר ביותר), זיהומים, מורסות ודימומים. אך כאשר בודקים את אחוזי ההצלחה של הניתוחים בשטח, יש להעמיד את התועלת מול הנזק. במחקר שהתבצע בקרב 22 אלף חולים בארצות הברית שחולקו לשתי קבוצות: אנשים שסובלים מהשמנת יתר חולנית שניגשו לניתוח לטיפול בבעיה, אל מול כאלה שלא ביצעו ניתוח, נמצא כי אחוזי התמותה של הקבוצה השנייה היו גבוהים בהרבה משל אלה שלא ביצעו את הניתוח (6 אחוזים, אל מול אחוז וחצי).

לצד הסיכונים, יש לקחת בחשבון כי ניתוחים כנגד השמנת יתר חולנית הוכחו כמסייעים במניעת אירועי לב, אירועיים מוחיים וכן כנגד סרטן השד וסרטן המעי הגס, באחוזים ניכרים. כך שברוב המקרים מדובר על ניתוחים מצילי חיים.

ד"ר איגור דשקובסקי הוא מומחה בביצוע ניתוחים מונעי השמנה בבית החולים זיו ובבית החולים אסותא חיפה, אלישע.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגית השמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום