חיסון השפעת: יעילות נמוכה מ-25%

(0)
לדרג

התועלת לחיסון שפעת משתנה מעונה לעונה והחורף היא נמוכה במיוחד, כך לפי נתונים חדשים מארה"ב; במקרה של תסמינים, יש לטפל בחולים בסיכון בלי קשר לחיסון

מאת: ד"ר עמית עקירוב

היעילות של חיסון כנגד שפעת עונתית החורף נמוכה מ-25%, כך עולה ממאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת Morbidity and Mortality Weekly Report.

החוקרים מדווחים כי לאחר איסוף נתונים מחמישה מרכזים בארצות הברית עם למעלה מאלפיים ילדים ומבוגרים שאובחנו עם מחלה נשימתית חדה בין 10 בנובמבר, 2014, ועד 2 בינואר, 2015, נמצא כי התועלת של החיסון נגד שפעת עונתית בשנים 2014-2015 עומדת על כ-23% במניעת זיהום מוכח בכלל האוכלוסיה. היעילות של החיסון כנגד נגיף השפעת עומדת על 12% בלבד במבוגרים בגילאי 18-49 שנים.

עונת השפעת בחורף 2014-2015 החלה מוקדם, ולכן מאפשרת הערכה מוקדמת של יעילות החיסון. עם זאת, החוקרים מציינים כי הערכה מוקדמת ככל הנראה פחות מדויקת בבני בגילאי 18 שנים ומעלה.

עד כה, העונה הנוכחית הייתה דומה לעונת 2012-2013 במונחים של חומרה ומועד פעילות נגיף השפעת. מהנתונים עולה כי דרושים אמצעי טיפול ומניעה נוספים של זיהום בשפעת, בעיקר בילדים קטנים, בבני 65 פלוס ובחולים בסיכון גבוה לסיבוכים חמורים על רקע שפעת.

החוקרים מוסיפים כי יש להתחיל טיפול אנטי-ויראלי בתוך 48 שעות מהופעת התסמינים. חשוב להדגיש כי כל החולים המאושפזים והחולים בסיכון גבוה לסיבוכים חמורים צריכים לקבל טיפול מוקדם ככל הניתן באחת משלוש התרופות האנטי-ויראליות המאושרות לשימוש במקרים של חשד לשפעת, בין אם החולה קיבל את החיסון לשפעת ובין אם לאו, וללא המתנה עד לתוצאות בדיקות לשפעת.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום