הפרעה כפולה: ADHD ואפילפסיה

(0)
לדרג

מחקר: הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות נפוצות יותר במבוגרים עם אפילפסיה. כמו כן בקרב הסובלים משתי התופעות, סיכון גבוה מאוד לדיכאון וחרדה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

כ-20% מחולי אפילפסיה מדווחים על תסמיני הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות, שיעור הרבה יותר גבוה מהשיעור המדווח באוכלוסיה הכללית. כך עולה ממחקר חדש שפורסם החודש בכתב העת Epilepsia. עוד עולה מהמחקר כי בחולי אפילפסיה עם תסמיני הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות שכיחות גבוהה יותר של חרדה ודיכאון ותדירות פרכוסים גבוהה יותר.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים על 1,360 מבוגרים עם אפילפסיה פעילה. כ-18% מהנבדקים סווגו עם תסמיני הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות משמעותיים, שיעור גבוה פי ארבעה בהשוואה לשיעור של 4.4% של הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות באוכלוסיית המבוגרים הכללית.

במבוגרים עם אפילפסיה ותסמיני הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות תועדה שכיחות גבוהה פי תשעה של דיכאון ושכיחות גבוהה פי שמונה של תסמיני חרדה, בהשוואה לאלו ללא תסמיני הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות. חולים אלו דיווחו גם על איכות חיים נמוכה יותר ותפקוד גופני וחברתי גרועים יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של אבטלה.

ממצאי המחקר מחזקים את העובדה כי יש להרחיב את ההשלכות של אפילפסיה במבוגרים. ייתכן שהחולים סובלים גם מתחלואה פסיכיאטרית וישנה חשיבות רבה לבדיקות סקירה וטיפול במצבים אלו. מהנתונים עולה כי הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות משחקת תפקיד חשוב, אך לא ידוע אם מאפייני ההפרעה בחולי אפילפסיה דומים למאפייניה באוכלוסיה הכללית.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון

בואו לדבר על זה בפורום אפילפסיה בילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום