סרטן צוואר הרחם: קווים מנחים

(0)
לדרג

למרות שסרטן צוואר הרחם אינו נפוץ בישראל מומלץ להתחסן כנגדו החל מגיל 9 ולבצע בדיקת פאפ סמיר החל מגיל 25

מאת: מערכת zap doctors

סרטן צוואר הרחם אינו סרטן נפוץ בישראל ושיעורי היארעותו הם בין הנמוכים במדינות המערב. כך עולה מדו"ח של האגודה למלחמה בסרטן שמתפרסם היום (א').

לפי הנתונים, שיעור המקרים החדשים המאובחנים מידי שנה של סרטן חודרני בצוואר הרחם בישראל הוא כשליש מאשר באירופה ( 5.0 למאה אלף, ו- 13.4 למאה אלף בהתאמה).

גם ממוצע ההישרדות היחסי לחמש שנים בנשים שאובחנו בשנים 2006-2011 עם סרטן חודרני בצוואר הרחם גבוה בישראל ועומד על 71.5% לעומת 66% בממוצע ב-OECD.

כמו כן, שיעור התמותה המתוקנן לגיל מסרטן צוואר הרחם בישראל ב-2011 נמוך בכ-38% ממוצע מדינות ה-OECD.

ד"ר ליטל קינן בוקר, סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות של משרד הבריאות, מדווחת כי בשנת 2011 אובחנו בישראל 244 נשים עם סרטן חודרני בצוואר הרחם: 195 יהודיות (80%),21 ערביות (9%), 28 "אחרות" (11%).

שיעורי ההיארעות מהמחלה בישראל, מתוקננים לגיל, הינם ביהודיות 5.42 למאה אלף, ובערביות, 3.25. שיעורי היארעות אלה אינם שונים מהותית מהשיעורים שנצפו בשנת 1990.

סרטן חודרני של צוואר הרחם שכיח בעיקר בנשים יהודיות בגילאי 40-44 ובגילאי 60-64, ובנשים ערביות בגילאי 35-39 ובגילאי 50-54.

בדיקת פאפ סמיר - אבחון מוקדם

משום כך קבעה הוועדה לקביעת הנחיות בנושא סרטן צוואר הרחם שבמשרד הבריאות, כי בישראל אין הצדקה לתכנית לאומית לסקירת האוכלוסייה באופן יזום לגילוי סרטן צוואר הרחם.

עם זאת, ההמלצה היא שנשים תבצענה בדיקת צוואר הרחם (פאפ סמיר) אחת לשלוש שנים מגיל 25 עד 65. סל הבריאות מכסה כיום, בדיקת משטח מצוואר הרחם אחת לשלוש שנים מגיל 35 עד 54 שנים (אם כי בהמלצות החדשות של ארגון הבריאות העולמי ה- WHO מומלץ לבצע את הבדיקה החל מגיל 30).

בישראל כ-45% מהנשים בנות 21 ומעלה מדווחות כי ביצעו בדיקת פאפ סמיר במהלך שלוש השנים האחרונות. נתוני ה-OECD בקרב נשים בנות 20-69 מצביעים על ביצוע ממוצע גבוה יותר של בדיקות פאפ סמיר - 60%.

ומה אומר ארגון הבריאות העולמי?

עיקרי הקווים המנחים החדשים של ארגון הבריאות העולמי -WHO, בנושא סרטן צוואר הרחם:

מניעה: מומלץ לחסן נערות נגד נגיף ה-HPV בגילאים 9-13 למניעת הדבקה במחלה, מפני שבמרבית המדינות נערות בגילאים אלו עדיין לא פעילות מינית. מתוצאות מחקרים עולה, כי כמות הנוגדנים שהגוף מייצר לאחר מתן חיסון HPV, גבוה יותר אצל נערות מתחת לגיל 15, מאשר אצל נערות ונשים מעל גיל 15.

אבחון מוקדם: היות והחיסון אינו מגן מכל סוגי נגיף הפפילומה, העלולים לגרום לסרטן צוואר הרחם, אין להסתפק בו ויש צורך לבצע בדיקת פאפ סמיר אחת לשלוש-חמש שנים. הבדיקה מומלצת בגילאי 30-49, גילאים בהם הבדיקה יכולה להפחית תמותה, להוציא נשים מתחת לגיל 30 בעלות ממצא חריג של + 2CIN- מצב טרום ממאיר.

סרטן צוואר הרחם מתפתח לרוב לאט, על פני תקופה של 10-20 שנים, מהשלב הראשון של נגע טרום סרטני ועד לסרטן חודרני. לכן סרטן צוואר הרחם לפני גיל 30 הוא מצב נדיר. בדיקות סקר בנשים צעירות מובילות לאבחון של נגעים רבים שלעולם לא יתפתחו לסרטן, ולמצבים של טיפול יתר, ולכן הן לא יעילות לנשים צעירות.

בואו לדבר על זה בפורום HPV - וירוס הפפילומה, קונדילומה, צוואר הרחם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום