חדר מיון: מהן שעות העומס?

(0)
לדרג

פחות ביקורים, פחות עמדות מבעבר - כך עולה מדו"ח משרד הבריאות מ- 28 בתי חולים בארץ. עוד בדו"ח - זמני ההמתנה במיון וגם - חברי איזו קופה פונים יותר?

מאת: מערכת zap doctors

באיזה חדר מיון בישראל תמתינו יותר? בבי"ח שערי צדק שם ההמתנה החציונית עומדת השנה על 3.95 שעות, אפילו יותר מבשנים קודמות. כך עולה מפרסום "ביקורים במחלקה לרפואה דחופה 2013" של משרד הבריאות, המתבסס על דיווחים של 28 בתי חולים ברחבי הארץ.

בעוד שזמן ההמתנה החציוני הוא 2.55 על סמך כל בתי החולים שנכללו בדו"ח, אם תצטרכו אשפוז תבלו בשערי צדק קצת יותר משבע שעות. גם באזור חיפה ההמתנה ארוכה מהממוצע - למשל 3.45 שעות בבית חולים כרמל, וברמב"ם 3.27 שעות.

עוד עולה מהדוח"ח כי שיעור העמדות לרפואה דחופה ירד בשנה האחרונה, 0.14 ל-1,000 נפש לעומת 0.15 בשנים קודמות; בסך הכל ביקרו בשנת 2013 כ-2.8 מיליון איש במחלקות לרפואה דחופה, כ-2.5 מיליון איש ללא יולדות. הפניות הרבות ביותר הן של תינוקות עד גיל שנה, צעירים בגיל 18-34 וקשישים בני 65 ומעלה.

עוד עולה מהדו"ח כי שיעור הביקורים במיון גבוה בקרב גברים בהשוואה לנשים (ללא יולדות). האבחונים השכיחים שנרשמו בחדר מיון ב-2013: חבלות, זיהומים, הריון ולידה, בעיות בדרכי הנשימה או העיכול. בסך כל הביקורים המתוקנן לגיל במגמת ירידה בעשור האחרון, מ-353 ל-1,000 נפש בשנת 2013 בהשוואה ל-362 ב-2005. שיעור הביקורים המתוקנן לגיל של מבוטחי כללית גבוה בהשוואה למבוטחי מכבי ומאוחדת פי 1.5 ופי 1.4, בהתאמה, ב-2013.

חייבים להגיע? דאגו להפנייה והימנעו משעות העומס

מהדו"ח עולה כי מספר הביקורים גבוה יותר בשעות 10:00-14:00 ובשעות 18:00-21:00, בבוקר יום שישי ובמוצאי שבת, כאשר השיא במספר הפניות נרשם ביום ראשון. מספר הפניות של ילדים וצעירים עד גיל 25 גבוה יותר בשעות הערב ואילו של מבוגרים בגיל 65 ומעלה בשעות הבוקר. שעות הבוקר, 08:00-12:00, הינן שעות העומס הגבוה ביותר בחדר המיון.

כשני שליש (68%) מהביקורים בשנת 2013 היו עם הפניה רפואית, 71% מהפניות עקב מחלה ו-58% מהפניות עקב סיבות חיצוניות, עלייה מ-61%, 65% ו-51%, בהתאמה, ב-2004. בשנת 2013 השהיה הממוצעת במחלקות לרפואה דחופה היתה 3.5 שעות וחציון השהיה היה 2.6 שעות, עלייה מ-3.1 ו-2.2, בהתאמה, בשנת 2010.


יותר עצבים בחגים

מהנתונים עולה עוד כי קיים שוני בביקורים במהלך השנה לפי סוגי המחלות, שחלקן מופיעות בתדירות אחידה וחלקן בעלות אופי עונתי מובהק. מספר הביקורים עקב מחלות זיהומיות בדרכי הנשימה, דלקת ריאות וברונכיטיס חריפה וכן מחלות ריאה כרוניות ואסתמה גבוה יותר בחודשי החורף. מקרים עם חום מאופיינים בעונתיות שקשורה למחלות החורף ובאביב. ביקורים עם חרדה ואלכוהוליזם מופיעים בשיעור יציב כל השנה, ואילו הפרעות נוירוטיות מתאפיינות בעלייה בתקופת החגים. ביקורים עם יתר לחץ דם, הפרעות קצב לבביות ואי ספיקת לב גבוה יותר בחודשי הסתיו והחורף, ואילו מספר הביקורים עם כאבים בחזה, אוטם לבבי, שבץ מוחי ומחלות אנדוקריניות ומטבוליות יציב יחסית בשנה. ביקורים עם בעיות במערכת העיכול גבוהים יותר בחודשי האביב והקיץ. ביקורים עם דלקות בדרכי השתן וכן בעיות בעור שכיחים יותר בעונות המעבר ובקיץ. ביקורים עקב פציעות ותאונות שכיחים פחות בחודשי החורף בהשוואה לשאר העונות.

"חייבים לקצר את התורים"

שרת הבריאות לשעבר ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) סיפרה לאחר פרסום הדו"ח לסוגיית זמני ההמתנה בחדרי מיון: לפני כשבוע ביקרתי בשערי צדק ובעוד מספר בתי חולים בארץ כדי לעמוד מקרוב על המצוקה של החורף. כבר לפני שנה הקמתי וועדה לבדיקת המצוקה בחדרי המיון. המסקנות הוטמעו בוועדה שעמדתי בראשה, והתקציב החברתי שהגישה יש עתיד, כלל תוספת של מליארד שקלים לקיצור תורים ותקציב ייעודי לצמצום זמן ההמתנה בחדרי המיון. לדאבוני, כל התכניות והתקציבים הוקפאו בשל הבחירות. מיד לאחר הבחירות אמשיך לקדם את התוכנית לשיפור השירות וקיצור זמני ההמתנה בחדרי המיון".

יו"ר האגודה לזכויות החולה, שמוליק בן יעקב מסר בתגובה כי "נתוני הדו"ח מצביעים על עליה בזמן המתנה הממוצע לעומת השנה הקודמת, וזאת למרות שמספר הפניות נותר כמעט ללא שינוי.

מצב שבו בממוצע כשליש מהחולים ממתינים מעל 4 שעות , ובחלק מבתי חולים אף 40% מהחולים ממתינים מעל 4 שעות, מעוררת דאגה. נתונים אלו מצביעים על בעיה אמיתית, הנובעת מחוסר בכח אדם ובתשתיות הדרושות למתן טיפול נאות, בבתי החולים ובחדרי המיון.

האגודה קוראת לממשלת ישראל להעביר את התקציבים הנדרשים על מנת להרחיב את מספר עמדות המיון ולקצר את זמן ההמתנה שעלול לפגוע בטיפול הניתן לחולים".

בואו לדבר על זה בפורום רפואה דחופה (מיון).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום