לא נעים להכיר: סיבוכי סוכרת

(0)
לדרג

סוכרת היא מחלה שעשויה לגרום לנזק גופני רב, גם במצב של טרום סוכרת. הכירו את הסיבוכים ולא פחות חשוב מכך את דרכי המניעה של הסיבוכים ומניעתם

מאת: ד"ר מאיה איש-שלום

סוכרת היא מגיפה כלל עולמית, לעתים אצל אנשים עם סוכרת קלה התנודות והעליות ברמות הסוכר בדם לא מורגשות ולכן סוכרת עשויה להיות 'מחלה שקטה'. בישראל חיים למעלה מחצי מיליון אנשים המתמודדים עם סוכרת, ועוד כחצי מיליון שטרם אובחנו ונמצאים במצב המכונה 'טרום סוכרת'.
סוכרת היא מחלה פרוגרסיבית, אשר עלולה להביא עימה התפתחות של סיבוכים ונזק באיברי גוף שונים, כבר במצב של טרום סוכרת.

המוח: סוכרת עלולה לגרום לטרשת עורקים ואי לכך להיצרות כלי הדם המובילים למח ומכאן להפרעה בזרימת הדם אל המוח, שיכול להוביל לאירועים מוחיים. בנוסף חולי סוכרת נמצאים בסכון גבוה ללקות בדמנציה על רקע אלצהיימר.

עיניים: סוכרת היא הסיבה השכיחה ביותר לעוורון בעולם המערבי. סוכרת לא מאוזנת גורמת לפגיעה ברשתית, אשר עלולה להוביל לירידה משמעותית בחדות הראייה עד לכדי עיוורון. איזון הסוכרת יכול למנוע התפתחות סבוכים בעיניים, כיום ישנם טיפולים מקומיים אשר יכולים לשפר את חדות הראיה. ניתן למנוע את סיבוכי העיניים באמצעות בדיקות תדירות המאתרות רטינופטיה בשלב מוקדם, ומאפשרות טיפול מונע ושימור הראייה.

מחלות לב: הסיכון למחלות לב בקרב סוכרתיים גבוה, ולכן מומלץ לנקוט בפעולות המסייעות למניעת הסיבוכים ומחלות הקשורות ללב ולכלי הדם, כגון: הפסקת עישון, שליטה בלחץ הדם, ניהול רמת הכולסטרול בגוף וכדומה. איזון הסוכרת בשלב מוקדם של המחלה מפחית את הסיכון למחלות לב.

כליות: הסיבה השכיחה ביותר לדיאליזה בעולם המערבי היא פגיעה כלייתית על רקע סוכרת. הכליות מסננות את הדם, כאשר תפקודן תקין הן שומרות שכל החלבון שעבר סנון יחזור לגוף ולא יופרש בשתן. כשישנו נזק כלייתי, חלבון מתחיל לדלוף לשתן ונוצר מצב לא תקין. בדיקת שתן פשוטה יכולה למדוד את כמות החלבון, כאשר כמויות קטנות מהוות אינדיקציה מוקדמת לפגיעה כליתית על רקע הסוכרת.

מערכת העיכול: בנוסף לתפקידה בעיכול וספיגת המזון, מערכת העיכול מתפקדת גם כאיבר אנדוקריני, כלומר היא מפרישה הורמונים שמשפיעים על קצב התרוקנות הקיבה ותנועתיות המעי ועל ידי כך משפיעים על ויסות התאבון וויסות רמות הסוכר בדם. חלק מההורמונים מגבירים את יצור האינסולין על ידי תאי הלבלב. בקרב סוכרתיים נצפתה ירידה בהפרשה של חלק מהורמונים אלו, ולעיתים אף תנגודת לפעילותם. בקרב סוכרתיים עם סוכרת לא מאוזנת, עלולה להתפתח פגיעה במערכת העצבים האוטונומית (שמעצבבת את המעי) שעלולה לגרום לעצירות/שלשולים או כאבי בטן.

תפקוד מיני: פגיעה בתפקוד המיני הינה סיבוך נפוץ של מחלת הסוכרת אצל גברים ונשים, כאשר למעלה מ-50% מהגברים הסוכרתיים מעל גיל 55 סובלים מכך. פגיעה בתפקוד המיני מלווה גם בירידה באיכות החיים ובעלייה בדיכאון, אך בנמצא טיפולים תרופתיים המסייעים לפתרון הבעיה.

כפות רגליים: חולי סוכרת נמצאים בסיכון לפתח כיבים (פצעים) בכפות הרגליים על רקע טרשת עורקים והיצרות של כלי הדם ברגליים וכן ירידה בתחושה ברגליים עקב פגיעה בעצבי החישה של הרגליים. סוכרתיים צריכים לבדוק את כפות הרגליים שלהם כל יום בקפידה ולשים לב לכיבים, עור פגוע, שלפוחיות, אדמומיות ועוד, ובמידת הצורך לבדוק את זרימת הדם והתחושה בכפות הרגליים. בדיקת התחושה חשובה מאחר ולעתים חוסר תחושת כאב גורם לאדם לא לשים לב לפציעות ברגל.

עור: פגיעת הסוכרת בעצבים ובזרימת הדם משפיעה על האיבר הגדול בגופינו, העור, התוצאה לעתים היא עור יבש, חתכים, כוויות, זיהומים פטרייתיים ואובדן התחושה בחלקים מסוימים על פני העור.

עצבים: סוכרת לא מאוזנת עשויה לגרום לפגיעה בעצבים בעיקר תחושתיים, אך לעיתים גם מוטורים. הביטוי הקלאסי הוא תחושת נמלולים, שריפה או כאב בכפות הידיים והרגליים. כמו כן, קיימים טיפולים תרופתיים להקלה על הכאב.

איך ניתן לעכב ואף למנוע את התפתחות סיבוכי הסוכרת?

הקפידו על איזון הסוכרת. איזון הסוכרת בשלב מוקדם יסייע במניעת מרבית סיבוכי הסוכרת. איזון הסוכרת בשלב מאוחר של המחלה עשוי למנוע התפתחות אי ספיקה כלייתית, כך שיש חשיבות לאיזון המחלה בכל שלב שלה. חשוב להתאים את הטיפול התרופתי ויעדי הטיפול למצב המטופל, גילו, מחלות נלוות וסיבוכי סוכרת קיימים.

שימרו על תזונה ואורח חיים בריא. הקפידו לבחור פחמימות שמתפרקות בגוף באיטיות ומספקות אנרגיה יציבה, הגבילו את כמות הפחמימות בכל ארוחה, והפחיתו שומן רווי וקלוריות מהתפריט. כדאי להתייעץ עם דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת. שלבו באורח חייכם פעילות גופנית, אשר יכולה להקטין סיכון לסיבוכים בלב, ובכלי הדם ומסייעת במניעת יתר לחץ דם ובאיזון לחץ הדם. שמרו על משקל תקין.

הישמרו מזיהומים. סוכרת עלולה להעלות את הסיכון לזיהומים בשל פגיעה בתפקוד מערכת החיסון, וכן היא עלולה להאט את תהליך הריפוי בשל פגיעה באספקת דם. מסיבה זו מומלץ לטפל בפצעים וחתכים, פשוטים או קשים, להקפיד על לחות הרגליים למניעת סדקים, לוודא גזירת ציפורניים נכונה, ולהימנע מנעילת נעליים לא נוחות.

התמידו במעקב רפואי. אחד הדברים החשובים בניהול הסוכרת הוא המעקב הרפואי, ההקפדה על ביצוע בדיקות עיניים תקופתיות, ובדיקת כף הרגל. זאת מאחר שסיבוכי הסוכרת יכולים להופיע בצורות שונות וחשוב לנסות למנוע אותם או לזהותם בשלב מוקדם. כמו כן, הקפידו על ביצוע ניטור רמות הסוכר בדם באופן שוטף.

ד"ר מאיה איש-שלום היא מומחית לרפואה פנימית, אנדוקרינולוגיה וסוכרת במרכז DMC לטיפול בסוכרת ובמכון האנדוקריני, המרכז הרפואי ת"א.

לפרטים על סדנה ייחודית לטיפול בסוכרת לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום